Anàlisi
El rol dels 'venture builders' en l'ecosistema
La presència d'aquests fons de gestió del talent és el símptoma per excel·lència de maduresa d'un ecosistema en creixement com el de Barcelona
venture-builder /
No exagerem si afirmem que Barcelona compta amb tres dels deu ‘venture builders’ referents de tot Europa. Probablement el més rellevant en tot el continent sigui Rocket Internet, a Berlín, però també són reconeguts com casos d’èxit els exemples d’Antai i de Nuclio, ubicats a Barcelona.
Bàsicament, la diferència entre un ‘venture builder’ i un incubador és que en el primer cas els projectes que sorgeixen no els impulsa inicialment un grup d’emprenedors, sinó un equip designat pel mateix ‘venture builder’. Serà aquest equip el responsable de dur a terme les primeres inversions per facilitar les fases inicials de creixement de l’empresa i el que adquirirà una part important de les seves accions, malgrat que amb un pes menor que el ‘venture builder’. Habitualment, darrere aquest grup de persones que gestiona la nova empresa acostuma a haver-hi un emprenedor en sèrie, que ja ha aconseguit fer créixer la seva ‘start-up’, que ja l’ha venut a una altra companyia i que ara es dedica a donar suport a altres emprenedors ja sigui invertint la seva capital, assessorant-los o creant nous projectes.
Notícies relacionadesÉs el tancament perfecte del cercle. El símptoma per excel·lència de maduresa d’un ecosistema en creixement com el de Barcelona. Per exemple, d’aquests equips gestors han sorgit empreses tan reconegudes com Housfy, Wallapop, Glovo (amb alguns matisos que ara no venen al cas) i Carnovo, malgrat que aquest fenomen no es limita només a l’àmbit més digital, el més madur a hores d’ara a Catalunya i a Europa (més del 50% dels 871 milions d’euros aixecats a Barcelona durant el 2018 provenen del ‘digital&consumer’).
Un altre fet que s’ha de considerar, tan positiu com necessari per al futur imminent del nostre ecosistema, és la incorporació de les mitjanes i grans corporacions al fenomen dels ‘venture builders’, ja que s’han convertit en una eina molt útil per fer la innovació més disruptiva en els seus àmbits. Cada vegada més companyies d’aquestes dimensions estan tendint a incorporar internament aquestes pràctiques de creació de ‘start-ups’. Ara caldrà veure com s’acaba traduint aquesta tendència en resultats, però el que és evident és que iniciatives com araInnocells (Banc Sabadell) o Innomads (Forcadell), malgrat ser pioneres a Catalunya en els seus respectius àmbits, segur que no seran les úniques que anirem descobrint en els pròxims anys.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia