Perfil
Daniel Oliver, un biòleg per explicar i finançar 'biotechs'
El fundador de Capital Cell aspira a impulsar inversions per uns 12 milions a l'any
zentauroepp50018678 garner emprendedores190923162707
«Abans, el més normal era que les empreses de biotecnologia no rasquessin ni un euro», recorda Daniel Oliver. Aquest biòleg va veure que era necessàrial’especialització en les campanyes de‘crowdfunding’, i així va néixer Capital Cell.
Vam començar fent una mica de tot, fins i tot la campanya de l’Espanyol», afirma. A Oliver li va cridar l’atenció que quan es buscaven fons per al sector «ningú aixecava la mà». «Soc biòleg. Jo entenia el que explicaven i com fer-ho. Es tractava de posar-ho en pràctica», diu. I l’experiment va resultar. «Les ‘starts-ups’ de ‘biotech’ capten avui més recursos i tenen més taxa d’èxit que les empreses del sector digital», agrega.
A través de Capital Cell es tractava de «fer dues coses: ajudar els emprenedors a explicar-se i utilitzar el prestigi de la comunitat científica». És per això que compten amb experts que avalen els projectes.
La primera campanya especialitzada va ser per a Iproteos, a començaments del 2015. Es van estrenar amb la marca Creoentuproyecto.com, que van canviar ràpid per Capital Cell. Oliver és l’únic dels fundadors que queda al Capital. En els orígens hi havia Roi Villar (Biocat) i dos emprenedors més, que es van deslligar del projecte després.
Inversors
Després hi van entrar els germans Castells, no com a Inkemia, sinó com a ‘business angels’; i després, emprenedors com Joan Marcos i Jordi Riules, que procedien de la tecnologia. El 2017 van dur a terme una altra ronda liderada per Ian Tomlinson, exvicepresident decv Glaxo, que va encapçalar un grup de ‘business angels’ britànics quan la companyia va desembarcar al Regne Unit, i també s’hi va incorporar Nigel Fleming, dedicat a ‘biotechs’ a San Francisco i retirat a Catalunya.
Capital Cell ja ha tancat 32 campanyes, 3 d’elles al Regne Unit per més de 15 milions. En totes les rondes coinverteixen. Una quarta part dels honoraris els cobren en accions. Assegura que «s’ha calmat l’entusiasme per la internacionalització», ja que les normes europees de ‘crowdfunding’ no avancen. «Continua sent una inversió molt de poble: la gent inverteix en les que té al costat».
Segons Oliver, el salt a l’exterior tornarà «quan les regulacions siguin més fàcils». El millor és centrar-se en el mercat local, ara per ara. «I quan dic local gairebé dic Barcelona: la meitat de les que financem són de Barcelona i el 70% d’inversors són catalans», sentencia.
Notícies relacionadesAquest any han tancat set campanyes, dues estan en marxa i en llançaran «segurament dues o tres més» per arribar a unes 12. La inversió per persona sol ser 2.000 o 3.000 euros, però per campanyes van de 175.000 a 1,5 milions.
La realitat és que aquest any la quantitat de diners que han aixecat és «més o menys el doble que l’any passat», que és un ritme difícil de sostenir, afirma Oliver. «A la llarga, l’objectiu és situar-nos entre 6 i 10 operacions o 12 milions a l’any en ‘biotechs’ en fase inicial», que és la seva especialitat. Ara per ara, aquest any esperen obtenir beneficis.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim