editorial
Pujant com l'escuma
Les cerveses artesanals i innovadores guanyen terreny al compàs d'una demanda més gran
zentauroepp52241271 innovacio200213113403 /
Com l’escuma. Així puja el negoci de la cervesa gràcies a la popularitat dels productes artesanals. És una cosa semblant al que passa amb el pa: el consumidor ja no prioritza únicament el preu sinó la qualitat. Proliferen les cadenes i despatxos de pa tradicionals, amb nombroses varietats i innovacions. I aquest és un tret que caracteritza un producte, la cervesa, que és absolutament transversal, i amb una gran implantació a Espanya. Fins i tot amb una certa divisió territorial semblant a la de la distribució elèctrica. A la zona mediterrània dominen unes marques, mentre al sud o al centre, unes altres.
Gràcies a la innovació i a l’impuls de la demanda dels consumidors, les cerveses denominades artesanals, amb tirades limitades, i les que tenen un elevat component de recerca i desenvolupament (R+D), que van des d’aquelles que tenen gust de pernil a moltes altres novetats, han vingut per quedar-se. Tot i que en l’actualitat encara suposen una part petita del pastís, amb al voltant del 3% del total, existeixen precedents que fan ser optimistes, com és el cas dels EUA.
En la primera potència econòmica del món, on aquest fenomen va començar fa més anys, aquest tipus de productes suposa ja la cinquena part del mercat cerveser. Això suposa que a Espanya hi ha molt camí per recórrer. I ho practiquen els petits productors, que com en altres sectors, actuen com a catalitzadors per accelerar la innovació; i les grans companyies del sector, que no volen perdre ni un mil·límetre de negoci. I menys si aquest és el que té tendència clara a l’alça.
Notícies relacionadesLa popularització d’aquest tipus de cerveses és tan gran que ha entrat al radar del finançament alternatiu. L’‘equity crowdfunding’, mitjançant el qual inversors privats a través d’aportacions que després es converteixen en participacions. Alhora que obtenen finançament, els cervesers estrenyen els vincles amb els seus clients i aquells que tinguin intenció de convertir-se en aquests.
El ‘boom’ de les cerveses artesanes i innovadores no es limita a més als productors sinó que està implantant altres vies de comercialització diferents, com els espais en els quals els cervesers ofereixen els seus propis productes i els establiments especialitzats, a l’estil dels cellers en els quals es venen vins. També han entrat als restaurants de més nivell, amb productes exclusius i premium. Tot això suposa un gran potencial de negoci que ningú vol desaprofitar i que pot donar ales a un producte amb orígens antics és molt popular.
- Sinistre a França Qui eren les víctimes de l'accident d'autobús que tornava d'Andorra a L'Hospitalet?
- Scalextric o la remuntada històrica de la família Arnau
- El Barça es trenca
- Fenomen en auge Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Televisió Una soltera abandona la seva cita a 'First Dates' després de les preguntes a les quals va ser sotmesa: "A mi em sembla un escàndol"
- A València Condemnats per contractar un sicari que va morir en un accident de moto quan anava a matar la seva víctima
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Junts per Catalunya Per què Pujol torna al pujolisme