editorial

Pujant com l'escuma

Les cerveses artesanals i innovadores guanyen terreny al compàs d'una demanda més gran

zentauroepp52241271 innovacio200213113403

zentauroepp52241271 innovacio200213113403 / DENYS

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala

Com l’escuma. Així puja el negoci de la cervesa gràcies a la popularitat dels productes artesanals. És una cosa semblant al que passa amb el pa: el consumidor ja no prioritza únicament el preu sinó la qualitat. Proliferen les cadenes i despatxos de pa tradicionals, amb nombroses varietats i innovacions. I aquest és un tret que caracteritza un producte, la cervesa, que és absolutament transversal, i amb una gran implantació a Espanya. Fins i tot amb una certa divisió territorial semblant a la de la distribució elèctrica. A la zona mediterrània dominen unes marques, mentre al sud o al centre, unes altres.

Gràcies a la innovació i a l’impuls de la demanda dels consumidors, les cerveses denominades artesanals, amb tirades limitades, i les que tenen un elevat component de recerca i desenvolupament (R+D), que van des d’aquelles que tenen gust de pernil a moltes altres novetats, han vingut per quedar-se. Tot i que en l’actualitat encara suposen una part petita del pastís, amb al voltant del 3% del total, existeixen precedents que fan ser optimistes, com és el cas dels EUA.

En la primera potència econòmica del món, on aquest fenomen va començar fa més anys, aquest tipus de productes suposa ja la cinquena part del mercat cerveser. Això suposa que a Espanya hi ha molt camí per recórrer. I ho practiquen els petits productors, que com en altres sectors, actuen com a catalitzadors per accelerar la innovació; i les grans companyies del sector, que no volen perdre ni un mil·límetre de negoci. I menys si aquest és el que té tendència clara a l’alça.

Notícies relacionades

La popularització d’aquest tipus de cerveses és tan gran que ha entrat al radar del finançament alternatiu. L’‘equity crowdfunding’, mitjançant el qual inversors privats a través d’aportacions que després es converteixen en participacions. Alhora que obtenen finançament, els cervesers estrenyen els vincles amb els seus clients i aquells que tinguin intenció de convertir-se en aquests.

El ‘boom’ de les cerveses artesanes i innovadores no es limita a més als productors sinó que està implantant altres vies de comercialització diferents, com els espais en els quals els cervesers ofereixen els seus propis productes i els establiments especialitzats, a l’estil dels cellers en els quals es venen vins. També han entrat als restaurants de més nivell, amb productes exclusius i premium. Tot això suposa un gran potencial de negoci que ningú vol desaprofitar i que pot donar ales a un producte amb orígens antics és molt popular.