La família sempre en ment
Barcelona acull el primer congrés internacional sobre intervenció socioeducativa amb famílies

zentauroepp47988922 infancia190509160107
Com a primer àmbit de socialització per a una criatura, el nucli familiar és clau en el desenvolupament del seu benestar. Per intercanviar accions d’intervenció directa o indirecta amb les famílies amb nens en situació de més vulnerabilitat a través de les activitats socioeducatives, la Fundació Pere Tarrés va organitzar a l’abril el primer congrés internacional sobre intervenció socioeducativa amb famílies i infància en situació de vulnerabilitat. Unes 300 persones vinculades al món de la infància i les accions socioeducatives, extraescolars, o programes d’acompanyament a famílies amb més risc d’exclusió social es van citar al CaixaForum de Barcelona per debatre sobre temes com les violències que tenen la infància com a víctima, la salut física i mental i la seva afectació en tot l’entorn familiar o els processos migratoris.
Segons dades del cens a Catalunya, el 87,7% de les persones viuen en família, que continua sent el primer estadi d’aprenentatge d’una criatura, a nivell individual i social.
En la seva presentació, el responsable del Programa CaixaProInfància de la Fundació Obra Social la Caixa, David Velasco, va apuntar que “el millor mecanisme per sortir de la pobresa i l’exclusió social és invertir en educació i en el treball amb les famílies”.
Tasca conjunta
L’especialista en dinamització comunitària Txus Morata considera “un repte atreure totes les famílies a participar i a coresponsabilitzar-se de la tasca educativa dels fills”. Segons Morata, “sí que hi ha casos en els quals suposa un esforç i una obligació reclamar aquesta participació a les famílies, i en els casos més complexos, només l’experiència que els seus fills viuen als centres d’esplai ja s’erigeix com un pont d’aproximació a aquests nuclis familiars”.
D’aquesta manera, i tal com van anar evidenciant els diferents ponents del congrés, les activitats socioeducatives en horari extraescolar, en casals, esplais i colònies són clau en la millora també per al conjunt familiar. “A partir de petites trobades informals, activitats compartides i entrevistes informatives es facilita l’aproximació familiar al centre. I també compleix aquesta funció l’accessibilitat dels educadors, que es mostren receptius a l’hora de resoldre dubtes dels pares i són flexibles atenent la diversitat cultural, fent-los sentir part important en el procés educatiu, entregant-los petites tasques i comptant-hi a tota hora”, explica la professora Txus Morata.
Segons informa AROPE, l’indicador de l’estat i risc de pobresa i exclusió social a Espanya, “durant el 2017, el 31,3% dels menors de 18 anys es trobaven en risc de pobresa o exclusió social, un punt sobre la mitjana de països de la Unió Europea”. Entitats i organitzacions socials alerten d’una cronificació de la pobresa a certs sectors socials.
- El Mundo Today | Cada cop més catalans caminen de matinada per carrerons foscos per poder sortir a 'Crims'
- Club d’estil Cristina Tamborero, dissenyadora: "Es porten molt els vestits de núvia dos en un"
- Educació L’abandonament de docents a primària es duplica a escala mundial
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Final d’un pontificat Un conclave amb molts 'papables', però sense candidat clar
- En la Pasqua de Francesc: pare, germà, amic… i profeta de l’Evangeli
- Al Senat Puente nega que la baixa execució pressupostària a Catalunya es degui a "la falta de voluntat política"
- Judici crucial Els Estats Units demanen la desintegració de Google per acabar amb el monopoli
- MACROECONOMIA L’FMI revisa a l’alça la previsió de creixement d’Espanya el 2025 fins al 2,5% malgrat els aranzels i la incertesa global
- Inauguració Neix Casa Abacus amb la voluntat de ser útil «a la cultura, a la societat, a Barcelona, el país i la llengua»