Marca internacional del mòbil i molt més

Després dels esdeveniments del 2017, demanem amb fermesa mesures per restituir la confiança i la imatge de Barcelona.

Necessitem un full de ruta clar amb accions programades i una inversió d'acord amb el que necessita la marca Barcelona per reposicionar-se dins del panorama internacional.

3
Es llegeix en minuts
GABRIEL JENÉ. President de l'associació Barcelona Oberta

Tots vam poder llegir dies enrere la iniciativa Barcelona always connected, un acte impulsat per l'Ajuntament de Barcelona on van participar els màxims representants del Govern, del sector empresarial, d'institucions catalanes, del món acadèmic, científic i esportiu, per recolzar i agrair la celebració del Mobile World Congress (MWC) a Barcelona.

És una acció plausible i necessària, tenint en compte el final d'any convuls a la nostra ciutat. Ara bé, tot bon gestor de la seva organització és mínimament coneixedor de tècniques de màrqueting i sap que una acció aïllada té un efecte puntual, acció-reacció. Quan l'objectiu és construir una reputació, un prestigi i un posicionament de ciutat, quan la necessitat és potenciar la ciutat de Barcelona, el que cal és un full de ruta clar amb accions programades i una inversió d'acord amb el que necessita la marca Barcelona per reposicionar-se dins del panorama internacional.

El turisme, i sobretot el bon turisme que es deriva de celebracions com l'MWC, ajuda Barcelona a superar-se, ja que aquest esdeveniment es tradueix directament en llocs de treball i benestar social per a tots els seus ciutadans. Segons dades de la mateixa organització, l'impacte econòmic previst per a aquesta nova edició és de 465 milions d'euros i 13.213 llocs de treball temporals.

Per tant, és inqüestionable plantejar una pèrdua de turisme, més encara quan no hi ha cap sector d'activitat econòmica capaç de reemplaçar tota l'ocupació que aquest genera. No obstant això, en l'últim Consell de Ciutat, sorprenentment, va haver-hi veus veïnals contràries a la necessitat de promocionar internacionalment la ciutat i potenciar el turisme des de la perspectiva de recuperar el terreny perdut.

Hem de demanar amb tota fermesa que després dels esdeveniments viscuts el 2017 (turismofòbia, vagues a l'aeroport, atemptat, manifestacions ciutadanes, inestabilitat política) es portin a terme mesures per restituir la confiança i la imatge de la nostra ciutat. L'atemptat a Barcelona no és un cas aïllat a Europa. Desgraciadament, hi ha hagut altres atacs en ciutats similars, de les quals podem aprendre sobre els plans de contingència que van dur a terme. Amsterdam, Istanbul o Londres no van dubtar a multiplicar per 10 la inversió en promoció de les seves ciutats, amb l'objectiu de restablir la confiança i la bona imatge, i tornar a l'esplendor que lluïen.

Atenent l'Observatori Barcelona 2017 que van presentar recentment l'ajuntament i la Cambra de Comerç, Barcelona ha escalat de la catorzena a la vuitena posició pel que fa a ciutats amb millor reputació del món, i és una bona notícia a celebrar. Ara bé, no estem fent prou per recuperar la sisena posició que va assolir Barcelona el 2012 i el 2015.

Ara ens cal que a partir del Pla Estratègic de Turisme aprovat per l'ajuntament el mes de juny passat es desplegui un pla de màrqueting turístic per a la ciutat. Comptem amb el millor instrument, que ja s'ha demostrat eficaç, el consorci publicoprivat Turisme de Barcelona, per poder executar-lo.

Accions concretes com restablir la confiança amb els grans turoperadors internacionals, promocionar la ciutat des del punt de vista del shopping, amb actuacions de dinamització en barris com el Born, la Barceloneta o el Port Olímpic, recuperar la ciutat com a organitzador de grans congressos internacionals o apostar per projectes ambiciosos en l'àmbit cultural, com és l'Hermitage, són alguns exemples de les moltes mesures que cal dur a terme amb rapidesa.

Des de Barcelona Oberta hem treballat amb deteniment en la definició d'instruments que tenen com a finalitat revitalitzar i potenciar zones comercials, els anomenats BID's o Apeus (àrees de promoció econòmica urbana), amb la posada en marxa de proves pilot que han de servir per mostrar que la ciutat és pionera en noves formes de gestió i cooperació publicoprivada.

No volem deixar de recordar que el sector comercial i turístic demana, des de fa uns anys, un acte d'encesa de llums nadalenques de ressò internacional, a l'altura de les principals ciutats turístiques mundials. Confiem que el Nadal vinent puguem tenir una campanya estel·lar que faci revitalitzar l'esperit nadalenc local i, alhora, situï Barcelona novament en l'òrbita del turisme de shopping.

Notícies relacionades

Hem d'apostar per projectes de gran magnitud. La reforma global del Front Marítim és una proposta que valorem molt positivament perquè és un gran projecte de ciutat que conté il·lusió i comporta una millora substancial per al prestigi de Barcelona. Aquest tipus d'iniciatives motiven els promotors d'esdeveniments a triar la nostra ciutat, perquè es poden aprofitar d'un ampli assortiment arquitectònic, gastronòmic, cultural, esportiu i de shopping, singular i autèntic.

Fem de Barcelona una marca internacional del mòbil i molt més.