Col·labora:

CANVI D'HÀBITS

Aparcaments d'intercanvi

Arrenca el servei 'park&ride' de l'AMB als municipis de Castelldefels i Sant Joan Despí

4
Es llegeix en minuts
Anna Rocasalva

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha posat en marxa els primers aparcaments d’intercanvi metropolitans, coneguts pel concepte anglès park&ride (P+R), als municipis de Castelldefels i Sant Joan Despí. L’objectiu del nou servei P+R de l’AMB és potenciar l’ús del transport públic, augmentant l’oferta d’estacionament al voltant de les estacions ferroviàries, i facilitar la intermodalitat entre el vehicle privat i aquest transport públic.

«Volem promoure l’ús del transport públic de manera que les places de pàrquing disponibles al voltant de les estacions les acabin utilitzant sobretot la gent que farà servir el tren, el ferrocarril o l’autobús, per exemple», explica el Cap de Servei de Planificació de l’AMB, Guillem Alsina. 

El servei, que es gestiona a través d’una nova aplicació del mòbil i que arribarà pròximament a altres municipis metropolitans, s’engloba dins del pla de reducció de contaminació atmosfèrica de l’AMB i de millora de la qualitat de l’aire.

EL SERVEI P+R

La zona d’estacionament P+R es tracta de manera similar a altres zones d’estacionament regulades, és a dir, no s’hi pot aparcar tret que l’usuari compleixi uns requisits específics -en aquest cas, s’adquireix l’obligació d’agafar el transport públic si es vol estacionar a la zona-. L’única diferència és que els usuaris han de justificar el seu estacionament a través de l’aplicació de mòbil P+R Aparcaments d’Intercanvi Metropolitans. 

Posteriorment, hauran de demostrar l’ús del transport públic mitjançant l’autorització dels seus títols de transport a la màquina comprovadora que es troba dins de l’estació de tren o ferrocarril més pròxima. 

No obstant, el sistema està pensat per a usuaris freqüents de transport públic, per la qual cosa en queden exclosos els títols de bitllets senzills i d’anada i tornada, T-Dia, T-16, T-verda, T-esdeveniment i Serveis regionals. En el cas d’abonaments periòdics només serà necessària la validació del títol després de la primera utilització, ja que la màquina detecta el període de vigència d’aquest títol i durant un mes o tres mesos (depenent del tiquet) no caldrà tornar a fer aquest procediment.

«L’app i l’aparcament són gratuïts -afirma Alsina-. Una vegada estacionat, l’usuari té 24 hores per utilitzar el pàrquing». El servei està restringit als dies laborables, de dilluns a divendres, de cinc de la matinada fins a les onze de la nit. A partir d’aquesta hora l’obligació d’utilitzar el servei queda alliberada de restriccions, igual que durant el cap de setmana. «No hi ha límit de cotxes per a l’usuari del servei P+R», comenta el cap de Servei de Planificació de l’AMB. «S’hi poden anar afegint vehicles, encara que no siguin de titularitat pròpia, com els cotxes d’empresa», detalla.

GESTIÓ I CONTROL

Per al correcte funcionament del servei P+R, l’ens metropolità ha dissenyat una solució tècnica basada en tres elements. En primer lloc, la reserva de places per als usuaris del servei d’aparcaments d’intercanvi en els principals nodes de transport públic, i el disseny de la seva senyalització, tant vertical com horitzontal.

En segon lloc, l’AMB ha desenvolupat dues eines de software: l’app P+R Aparcaments d’Intercanvi Metropolitans i el programa informàtic de suport per realitzar les activitats de gestió i atenció als usuaris per part de l’ens metropolità i els vigilants. «Nosaltres assumim el sistema informàtic i tenim convenis amb els ajuntaments perquè es facin càrrec de la vigilància a través de la policia local», explica Alsina. «Ells tenen una aplicació específica en la qual accedeixen a totes la matrícules autoritzades en aquell moment», afegeix. Si es considera que un vehicle està ocupant de manera incorrecta un espai d’estacionament regulat, les sancions econòmiques seran les que corresponguin segons les ordenances de cada municipi.

Finalment, l’últim element són les màquines comprovadores, situades als vestíbuls de les estacions de ferrocarril, que permeten verificar si l’usuari, que ha aparcat el seu vehicle i iniciat el servei d’aparcament a través de l’app, realment ha utilitzat el transport públic.

TOT UN ÈXIT

Notícies relacionades

El 7 de febrer, l’AMB va posar en marxa oficialment a Castelldefels i Sant Joan Despí els dos primers aparcaments de park&ride metropolità i, de moment, sembla que els resultats de la prova pilot estan sent molt positius. «Fa un mes que estem en funcionament i ja tenim més de mil usuaris registrats, 400 dels quals entren en l’aplicació diàriament», comenta Guillem Alsina. I això significa que el servei ha tingut més èxit de l’esperat, ja que a Castelldefels se n’han habilitat 100 places, i a Sant Joan Despí, 41.

«Veient la demanda, es posaran en marxa plans d’ampliació del projecte, s’augmentaran les places i els municipis participants –conclou Alsina– Sant Boi, Gavà i Badalona són algunes de les ciutats interessades». L’objectiu futur és arribar a destinar 1.500 places per a aparcaments d’intercanvi metropolitans de les 6.000 que hi ha al voltant d’estacions de ferrocarril, segons calcula l’AMB.