Fira tecnològica

Els mitjans de comunicació debuten a l’MWC per abordar la irrupció de la IA en el periodisme

Nicholas Johnston, editor de Axios, y Jessica Sibley, directora ejecutiva de la revista TIME, en el MWC 2025.

Nicholas Johnston, editor de Axios, y Jessica Sibley, directora ejecutiva de la revista TIME, en el MWC 2025. / Lluis Gene / AFP

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La irrupció de la intel·ligència artificial generativa ha posat els mitjans de comunicació davant un dilema que pot condicionar la seva futura existència. «Tenim tres opcions: litigar, negociar o no fer res», ha resumit aquest dimarts Jessica Sibley, director executiva de la revista ‘Time’, durant un debat al Mobile World Congress.

Gegants mediàtics com ‘The New York Times’ han acudit als tribunals, una posició recolzada a Espanya per l’Associació de Mitjans d’Informació, que representa grups com Prensa Ibérica, propietària d’EL PERIÓDICO. No obstant, altres grans noms de la indústria periodística estan optant pel desembarcament de la IA en les seves redaccions. Dos d’aquests han explicat la seva experiència durant la segona jornada de la influent fira tecnològica que se celebra aquesta setmana a Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat.

L’experiència de ‘Time’

D’una banda, hi ha la revista ‘Time’. Amb Sibley al comandament, la icònica publicació ha segellat una aliança comercial amb l’empresa Scale AI que li ha permès experimentar amb la IA generativa per ampliar la manera amb què els usuaris poden consumir els seus continguts. Així, els perfils que en els últims anys han elaborat per a la Persona de l’Any –Donald Trump,Taylor Swift,Volòdimir Zelenski i Elon Musk– no només es poden llegir íntegrament, com sempre ha sigut habitual, sinó que es poden obtenir resums en diferents idiomes o interactuar amb un xatbot que respon a les teves preguntes sobre el contingut, i es converteix així en una experiència multimodal.

«Hem optat per tancar acords amb empreses d’IA per monetitzar el nostre negoci, utilitzar les seves eines de manera eficient i competir a escala global […] no podem quedar-nos enrere», ha remarcat Sibley. «Si han de robar el nostre contingut volem que se’ns pagui com cal». Potser ajudi a entendre aquesta estratègia innovadora el fet que ‘Time’ és, des del 2018, propietat del magnat tecnològic Marc Benioff, cofundador, president i director executiu del gegant del programari Salesforce.

L’experiència d’Axios

D’altra banda, hi ha el cas d’‘Axios’, un jove i influent mitjà de comunicació nord-americà referent en el periodisme digital. El seu editor, Nicholas Johnston, ha comparat la irrupció de la IA amb el canvi que internet va suposar per a la premsa, però també amb la pivotació del sector cap als vídeos o els pòdcasts. «Els mitjans no han de ser tímids al construir un model per monetitzar el seu negoci», ha remarcat. «Cal anar on sigui el lector, l’oient o l’espectador».

Notícies relacionades

A finals de l’any passat, ‘Axios’ va tancar un acord amb OpenAI, responsable de ChatGPT i líder en el sector de la IA. Aquesta aliança ha expandit l’ús de les eines generatives de la companyia en la redacció. Aprendre a utilitzar-les és, segons el seu criteri, clau per obtenir un avantatge competitiu en el mercat de l’atenció en què juga el periodisme en l’era digital. «La IA no pot trucar a un congressista, ni menjar-se un taco per ressenyar-ne la qualitat, però pot agilitar certes tasques perquè els nostres periodistes se centrin a crear contingut de qualitat», ha explicat Johnston.

Tot i que encara és aviat per avaluar l’impacte del seu experiment, l’editor d’‘Axios’ assenyala que, per ell, «la victòria seria utilitzar la IA per ser més eficients i poder contractar cada vegada més periodistes».