La mort de Salom no va ser deguda a una avaria mecànica ni a un sot de la pista
La investigació de la FIM s'inclina per una distracció del pilot mallorquí i un cúmul de mala sort
L'informe tècnic que la Federació Internacional de Motociclisme (FIM) ha elaborat en l'últim mes i mig sobre l'accident que, el 5 de juny, va provocar la mort de Luis Salom descarta que la caiguda del jove mallorquí, de 24 anys, fos deguda a una avaria mecànica a la Kalex de l'equip SAG Racing Team o que el pilot perdés el control de la seva moto i es desequilibrés després de passar per sobre d'un sot que, en efecte, existeix a l'entrada del fatídic revolt 12, però que, segons els investigadors, no va influir en l'accident de Salom, que, en aquesta volta, el va driblar i evitar.
L'informe, que, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, podria veure la llum en les pròximes hores, considera que Salom va perdre el control de la seva Kalex per una distracció, per tractar d'encarar la penúltima corba del circuit (la caiguda es va produir a 150 km/h) amb la intenció de poder iniciar la recta de meta a gran velocitat (factor importantíssim per aconseguir un bon temps) o per precipitar-se en la maniobra prèvia a gestionar aquest difícil revolt.
UN CÚMUL DE MALA SORT
És evident que, una vegada soferta la caiguda, Salom va tenir la mala sort de lliscar per l'asfalt i la graveta en paral·lel a la seva moto, a molt pocs metres d'ella, cosa que no sol passar en aquest tipus d'accident, en què les trajectòries del pilot i la moto solen ser diferents. A més, la moto, que va xocar a gran velocitat contra les proteccions pneumàtiques d'aquest revolt, la coneguda ‘air fence’, va sortir disparada i va girar sobre si mateixa, es va convertir en un remolí, en una hèlice mortal, que va ferir mortalment el cos de Salom quan va impactar amb ell, i li va provocar gravíssimes fractures al cap i altres parts del cos, així com ferides irreparables.
Els investigadors, que han comptat amb tota mena d'informació, especialment les dades telemètriques de la moto, han arribat a la conclusió que la primera idea, expressada la mateixa tarda de l'accident per alguns pilots, com els campioníssims Valentino Rossi i Jorge Lorenzo, que la moto havia tingut “algun problema”, s'ha de descartar completament. Malgrat que l'equip d'investigadors, liderat pel britànic Danny Aldridge, director tècnic del Mundial, va observar, després de l'accident, certa comoditat en el manillar dret, el del gas, de la moto de Salom, ha sigut impossible demostrar que ja existia abans de l'accident, de manera que s'ha descartat del tot la fallada mecànica, tenint en compte que la trajectòria de la moto va ser tan llarga i agressiva que justifica qualsevol desajust en la màquina.
COMUNICAT AÏLLAT
Quan l'equip propietat d'Edu Perales va emetre, davant la sorpresa general i, molt especialment, dels organitzadors del Mundial i els investigadors de la FIM, un comunicat, tres dies després de l'accident, insinuant que un sot del circuit havia generat la desgràcia, van ser molts els que van considerar que el SAG Racing Team intentava posar la tireta abans de la ferida, ja que ningú els havia assenyalat com a culpables de la mort del seu pilot.
Durant les últimes setmanes s'ha arribat, fins i tot, a rumorejar que la família Salom, res més lluny de la realitat, estudiava la presentació d'una querella contra l'equip en què corria el seu fill Luis. Mai, mai, la família Salom ha pensat en una acció així, “entre altres raons perquè ja tenim prou pena a sobreviure, dia a dia, a aquesta desgràcia”, van ser les paraules que, fa tres dies, va comentar a EL PERIÓDICO un membre de la família del pilot desaparegut.
EL SOT NO VA AFECTAR
Notícies relacionadesRespecte a la possibilitat que Salom perdés el control de la seva moto al passar o saltar per sobre del sot que hi ha a l'entrada de la corba 12, els investigadors de la FIM descarten totalment que aquesta desigualtat del paviment, habitual en tots els circuits del Mundial, provoqués la caiguda del jove pilot mallorquí.
L'equip d'Aldridge, que va comptar amb l'ajuda i la col·laboració de dos dels millors experts en telemetria del Mundial per analitzar les dades de la Kalex de Salom, ha pogut comprovar que les dades procedents de la forquilla davantera de la moto no van registrar ni van deixar constància d'haver passat per sobre de cap sot ja que, quan es produeix aquest saltiró, “la suspensió s'estira” a l'enlairar-se de la pista fins a tornar a contactar amb l'asfalt, i la telemetria de la Kalex no mostra cap salt ni cap irregularitat de la pista.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim