GP D'ÀUSTRIA DE MOTOGP

Fa mesos que Márquez dissenya l'Honda del 2019 mentre millora l'actual

El tetracampió de MotoGP agraeix que els enginyers d'Honda hagin canviat la seva manera de treballar i ara "s'avancin als problemes"

"L'any que ve hi hauran més curses i menys tests, així que no podem fallar amb la moto que posem a la pista a inicis d'any a Sepang ", assenyala Marc

rozas44593218 brno  rep blica checa  5 de agosto 2018  marc m rquez y sant180809000605

rozas44593218 brno rep blica checa 5 de agosto 2018 marc m rquez y sant180809000605

8
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Com molt bé va explicar Emilio Alzamora, mentor i mànager de Marc Márquez, en una recent entrevista a EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, el pilot català es va guanyar de seguida els màxims responsables tècnics d’HRC (Honda Racing Corporation), el departament de competició de la firma japonesa, que compta amb 150 enginyers que treballen per a la màxima competició del motociclisme mundial. Els 71 podis, les 40 victòries i els 4 títols mundials de 5 de possibles han fet que, definitivament, la firma campiona es mogui sota les directrius del ‘nen de Cervera’, que, després, a la pista mai decep els enginyers.

La situació actual no deixa de ser curiosa i molt significativa. Márquez té la possibilitat d’aconseguir un nou ceptre mundial, no només de pilots sinó també de marques, de constructors, que, segons va reconèixer ahir un alt dirigent de la firma alada “és l’únic que interessa a l’‘staff’ d’Honda, ser coronats campions del món de constructors a la festa de diumenge a la nit de Xest”, ceptre que sempre els ha proporcionat les victòries de Márquez i triomfs aïllats i punts de Dani Pedrosa. En aquests moments, en l’equador de la temporada, Honda lidera la classificació que més li interessa amb 216 punts, seguida de Ducati (183) i Yamaha (173).

Més curses, menys tests

Però Honda no només treballa per mantenir la doble corona conquerida l’any passat, també treballa, segons han reconegut els tècnics i, molt especialment, Marc Márquez, en la moto de l’any que ve. La raó és senzilla: la pròxima temporada el calendari passarà, probablement, de les actuals 19 curses a 20, si, a la consolidació de Tailàndia, que entra aquest any en el Mundial, s’hi afegeix Finlàndia o Mèxic, malgrat que els pilots són molt reticents a acceptar el traçat semiurbà mexicà, qualificat ja per uns quants, com Valentino Rossi, de “perillós”.

Amb més grans premis, els tests de pretemporada es reduiran únicament a dos (Malàisia, inicis de febrer, i Qatar, deu dies abans del primer GP de la temporada) i, per tant, la moto que posin els grans fabricants a la pista en aquestes proves haurà de ser competitiva des del principi, ja que els pilots no tindran temps de posar-la a punt amb només quatre sessions d’entrenaments. En aquest sentit, per exemple, l’equip de proves, liderat pel pilot alemany Stefan Bradl, serà vital.

Els enginyers japonesos d’Honda i el pilot probable, Stefan Bradl, primer a la dreta, escolten les explicacions que Marc Márquez dona al seu enginyer, Santi Hernández, en el test de dilluns a Brno. / EMILIO PÉREZ DE ROZAS

A tot això s’hi afegeix que, tal com va quedar demostrat en l’últim test celebrat dilluns després del GP de la República Txeca, a Brno, Honda ha decidit prescindir de Dani Pedrosa per evolucionar l’Honda actual i, fins i tot, per provar coses noves. Quan Pedrosa va parlar amb EL PERIÓDICO DE CATALUNYA a l’acabar, dilluns passat, el test en el traçat txec, va assegurar que no li havien donat res a provar.

Tot seguit, després de gairebé cinc hores a la pista i aconseguir el millor temps del dia, Márquez va assegurar que havia provat un munt de peces i solucions a alguns dels problemes que encara arrosseguen, cosa que era, sens dubte, la demostració que Honda ja ha deixat de comptar amb Pedrosa de cara al futur, cosa que no fa Ducati amb Jorge Lorenzo ja que Gigi Dall’Igna, màxim responsable tècnic de la firma de Borgo Panigale, creu que Lorenzo, que la pròxima temporada correrà per a Honda, és pilot i no enginyer i, per tant, el que s’endugui no tindrà més rellevància en el desenvolupament de la seva Honda.

"No estaria malament una mica més de potència per a la moto de l’any que ve, però, sobretot, necessitem solucionar els problemes del tren davanter per poder utilitzar tota mena de pneumàtics i no només el dur"

Marc Márquez

Tetracampió del món de MotoGP amb l’equip Repsol Honda

En preguntar a Marc Márquez sobre aquestes qüestions, va assenyalar: “L’existència de l’equip de proves amb Stefan Bradl i, sobretot, el nou sistema de treball d’HRC, em fa ser optimista amb vista no només al desenvolupament de la nostra actual moto, sinó al disseny, fabricació i desenvolupament de la moto de l’any que ve, sobre la qual ja estem treballant amb el prototip intermedi, avançat, que hem posat a la pista en els últims tests, que no és la moto del 2019, però sí un primer pas en la direcció adequada”.

Márquez va reconèixer, després del test de Brno, que “un dels objectius d’aquesta segona part de temporada, bé, fins i tot abans, és que els enginyers d’HRC estan treballant molt amb la intenció d’avançar-se als problemes, cosa que no passava abans, i, sobretot, amb la idea d’anar aportant, a poc a poc, solucions als problemes que ens planteja la moto de l’any que ve”. L’important per a Márquez és que Honda ha decidit utilitzar els tests i entrenaments d’aquesta temporada per anar decidint quines coses van bé i quines cal descartar ja per a la moto de l’any que ve.

Millorar ara pensant en el 2019

“Això”, continua explicant el tetracampió català de MotoGP, “no significa que arribarem a l’inici de la pròxima temporada molt millor que els altres, no. El que sí que puc assegurar és que arribarem molt més tranquils perquè la moto que posarem a la pista haurà sigut fruit de molts encerts i descarts, això segur. ¿Per què?, perquè, en aquests moments, estem treballant en una doble via, que és millorar la moto actual, perquè els nostres rivals també ho fan, però pensant en les aportacions que, fruit del desenvolupament de l’actual RC213V, poden funcionar a la moto de l’any que ve”.

Márquez explica que tot el que va provar a Brno, que va ser molt, tot i que no va voler ni va poder matisar quines coses van ser o quines parts de la moto afecten, té, en aquests moments, aquesta doble funció: millorar l’Honda actual i servir de test per al trencaclosques de la moto del 2019. “Els enginyers tenen idees que han de ser provades a la pista. Si funcionen, formidable, provem de veure si són aplicables a la moto actual o les hem de guardar només per a la moto del futur; si no funcionen, queden descartades del tot”, va continuar explicant Márquez en la seva xerrada amb EL PERIÓDICO, al costat del seu camió al pàdoc de Brno.

El problema del tren davanter

Márquez va explicar que a la seva carta als Reis d’Orient del Japó, als enginyers d’HRC, continuarà demanant-los per a l’any que ve més potència “ja que d’això mai et canses” i, sobretot, “més control sobre el tren davanter, ja que hem d’aconseguir, no sé com, poder utilitzar, com fan nostres adversaris, tota mena de pneumàtics davanters i no veure’ns obligats, com passa gairebé sempre, a descartar el mitjà i el tou perquè no tenim més remei que muntar el dur”.

Les dues Honda RC213V de Marc Márquez i, al fons, una de les motos de Dani Pedrosa, durant el test, de dilluns passat, al traçat de Brno després de la celebració del GP guanyat per Andrea Dovizioso (Ducati). / EMILIO PÉREZ DE ROZAS

Márquez va reconèixer que dins d’aquest procés d’anàlisi, desenvolupament i millora de la moto actual, rodar darrere dels adversaris l’ajuda molt. “Tu vas unes quantes voltes darrere de la Ducati i tens la sensació que és la moto més equilibrada, més completa. I veus que els seus punts febles solen ser els nostres punts forts, que intentarem millorar en la moto d’aquest any i augmentar, si és possible, en l’Honda de l’any que ve. Però després veus que ells acceleren un munt i tenen una mica més de velocitat punta, tot i que aquest any nosaltres hem millorat molt en aquest aspecte, en la velocitat punta. Ells, a més, són encara molt més estables que nosaltres en les grans frenades i això, insisteixo, és pels nostres problemes amb el tren davanter”.

L’Honda amb què es trobarà Lorenzo

Notícies relacionades

Es pot dir que l’obsessió de Márquez i el seu equip tècnic, dirigit perl’enginyer Santi Hernández, és trobar una solució per al present i el futur amb què poder pilotar encara més agressivament, i això passa per guanyar confiança en el tren davanter, cosa que ara resulta poc menys que impossible per l’obligació de portar sempre el dur. “La MotoGP actual es pilota molt amb la roda de davant, vital en les frenades, i nosaltres tenim allà un greu problema perquè sempre anem amb el pneumàtic dur. Continuem treballant molt tots, jo, Santi i els enginyers japonesos, però tothom sap que, en les curses, mai trobes mig segon de cop, mai”.

El que sí que resulta evident i d’aquí, potser el fet que Márquez no escatimi ni un sol minut d’entrenament, feina i entrega en els tests, és que l’Honda amb què es trobarà Jorge Lorenzo quan arribi a l’equip japonès és una moto dissenyada, construïda i desenvolupada sota les directrius del tetracampió català i, per tant, pot ser que hagi de fer servir, no només els primers entrenaments sinó, fins i tot, les primeres carreres, a adaptar-la al seu pilotatge. Honda fa temps que només es fia de Márquez per idear les seves motos. Per alguna cosa el pilot de Cervera ha omplert les seves vitrines de títols mundials.