Drama al Mundial de fórmula 1

Xoc esborronador

Un vídeo mostra com el cap de Bianchi impacta contra la part posterior d'un tractor grua

El pilot françès de Marussia-Ferrari perd el control del seu monoplaça i xoca brutalment contra la grua que està retirant el cotxe d’Adrian Sutil. / YOUTUBE

2
Es llegeix en minuts
MIGUEL MARTÍNEZ / SUZUKA (Enviat especial)

El vídeo és revelador. El xoc, esborronador. Les conseqüències, gravíssimes, incertes. Les explicacions, silenciades. Diuen que segueixen investigant. La filmació d'un aficionat ha revelat la brutalitat amb la qual el jove pilot francès Jules Bianchi, de 25 anys, va perdre el control del seu Marussia-Ferrari al revolt 7 de Suzuka, a 219 km/h, i es va estavellar contra el tractor grua que estava retirant, marxa enrere, el Sauber d'Adrian Sutil. Únicament 64 segons abans, l'alemany havia patit el mateix accident, aquaplaning, en aquell mateix punt, que ja estava totalment inundat sense que Charly Whiting, director de tots els grans premis de F-1 des de fa anys, aturés la carrera, fent sortir el cotxe de seguretat a la pista. Ho va fer quan el cotxe de Bianchi va impactar a la panxa, el motor, del tractor grua, al qual, fins i tot, va aixecar mig metre.

CRÍTIQUES A DIRECCIÓ DE CURSA / El que també revela el vídeo és que l'operació rescat del cotxe de Sutil va ser un nyap i que les condicions en què es va desenvolupar obligaven a suspendre el GP amb l'aparició del safety car. I, en aquest sentit, a les crítiques del mexicà Esteban Gutiérrez i del brasiler Felipe Massa («feia cinc voltes que demanava per ràdio que suspenguessin la carrera perquè plovia, no hi havia visibilitat i la pista estava inundada») s'hi han unit les de veterans pilots com el canadenc Jacques Villeneuve, campió amb Williams (1997). «S'ha de canviar la norma relativa al cotxe de seguretat, que ha d'aparèixer quan un monoplaça surti de la pista. Quan jo corria i sortia de la pista, l'única cosa que temia era que un altre cotxe xoqués contra el meu o contra mi», va explicar el canadenc.

Vist el vídeo i la reacció tardana de Whiting, molt pocs parlen de mala sort. Més aviat ningú. I sí del fet que Suzuka ja no és un circuit modern, amb escapatòries àmplies, i que, en efecte, seria bo que el control del safety car fos la millor manera d'evitar desgràcies d'aquesta magnitud.

ESTABLE PERÒ CRÍTIC / L'única novetat respecte a l'estat de salut de Bianchi és que no se sabrà res més fins avui, quan els pares del pilot, Christine i Philippe Bianchi, que van arribar ahir a Suzuka després d'agafar tres avions i viatjar durant 24 hores (París, Dubai, Osaka i Tòquio), s'entrevistin amb els quatre neurocirurgians de l'hospital de Yokkaichi, que ja han operat dues vegades Bianchi d'un traumatisme cranial, i amb el professor francès Gérard Saillant, amic personal de Michael Schumacher i fundador de l'Institut del Cervell i la Medul·la Espinal.

La família i l'equip anglorús Marussia-Ferrari han demanat silenci, serenitat i respecte a tots els mitjans. Per això ahir van tornar a recórrer a l'italià Matteo Bonciani, cap de comunicació de la FIA, per assenyalar que el pacient «continua en estat estable, però crític». Bonciani va dir, davant desenes de periodistes i en anglès, francès i italià: «Comprenguin-ho, està molt, molt greu. Gràcies».

Notícies relacionades

Vegeu el vídeo de la notícia amb el mòbil

o a e-periodico.cat