EL GRAN PREMI D'ESPANYA DE F-1

Barcelona allotja l'F-1 sense pagar, cobrant un milió d'euros

L'organització catalana, que fins ara havia de desemborsar 25 milions d'euros per tenir GP d'Espanya, ara rep un milió d'euros per organitzar la carrera

«Volem ser a Barcelona i a Espanya. És un país amb dos grans pilots i volem negociar un acord a llarg termini», diu Chase Carey, responsable de l'F-1

rozas54474802 circuit de barcelona catalunya ambient during the formula 1 200813192433

rozas54474802 circuit de barcelona catalunya ambient during the formula 1 200813192433 / AFP7 via Europa Press

4
Es llegeix en minuts
Miguel Martínez

Sempre ha tocat pagar. Des que, el 1991, el Circuit de Catalunya, va allotjar el seu primer gran premi de F-1, sempre ha hagut d’ingressar diners a la FOM (Formula One Management) en concepte de cànon. Aquest ‘feed’ per organitzar el gran premi el 2019 va ser de 25 milions d’euros. Un any després, el Circuit passa de pagador a cobrador. No només deixarà de pagar el cànon, sinó que l’F-1 ingressarà a les arques de les oficines de la Moreneta un milió d’euros per sufragar els costos d’organitzar el Gran Premi d’Espanya 2020. Ha canviat de dates, no hi ha ingrés per espectadors, però la societat que gestiona el Circuit no perdrà diners.

La publicitat és de l’F-1

Sempre hi haurà qui vegi malament un patrocini saudita (F-1 Aramco Gran Premi d’Espanya, és el nom oficial de la carrera) a la carrera espanyola, o criticarà que l’anunciant sigui una contaminant petroliera. Aramco, com el seu dia va ser el Banco Santander, Telefónica, Fly Emirates, Marlboro... o Tío Pepe, en la primera edició de 1991, negocien directament amb l’F-1 per patrocinar l’esdeveniment. Allà el Circuit no hi pinta res. Tota la publicitat, inclosa l’estàtica, és cosa de l’F-1, com la televisió o els ingressos del pàdoc club. L’única partida que li queda a l’organitzador és l’ingrés per taquilles –excepte les del pàdoc club– i els lloguers dels espais d’hospitalitat com els pisos box o les suites. A canvi havia de pagar 25 milions en concepte de cànon. El GP d’Espanya 2020 se celebra aquesta setmana a porta tancada. No es registrarà l’ingrés d’un sol euro per taquilles.

Les gairebé 100.000 persones que han vingut assistint diumenge de carrera en els últims anys es queden en zero. Però el director del Circuit Joan Fontseré –deixa el càrrec el 31 d’aquest mes– va negociar un gran acord pel qual no només no pagarà ni un euro de cànon, si no que ingressarà de l’F-1 un milió en concepte de despeses d’organització. És veritat que el Circuit es gastarà gairebé tres milions en organitzar l’esdeveniment, però, a canvi, Barcelona segueix present en el Mundial, seguit per més de 450 milions d’espectadors a tot el món, i la caravana de l’F-1, unes 2.000 persones, deixaran una empremta econòmica a la Comarca del Vallés durant aquesta setmana.

Menys ingressos en l’entorn

El pitjor serà per al Trabuc, La Fonda Europa, o la Taverna de’n Grivé, els tres restaurants de Granollers que la setmana de gran premi omplen cada dia amb personal de la Fórmula 1, inclosos els pilots. El protocol obliga aquestes 2.000 persones a desplaçar-se i treballar en bombolla: de l’hotel al circuit, i del circuit a l’hotel, tret d’aquells que estacionin l’autocaravana dins de les instal·lacions, com passa amb gairebé la meitat dels pilots de la graella. Res de sopars, ni de sortir fora de l’hotel. Tots els àpats es fan als barracons del pàdoc.

Carlos Sainz i Lando Norris, pilots de McLaren, avui en la conferència de premsa de Montmeló. / AP

El Circuit va quadrar d’una forma bastant solvent els comptes del Gran Premi de F-1 fins que l’Ajuntament de Barcelona va començar a reduir-ne l’aportació per exprés desig de l’ alcaldessa Ada Colau. Des d’aleshores es va obrir un forat que va haver de cobrir després de cada edició la Generalitat, el principal aliment (a més de la contribució de la Diputació de Barcelona) per sufragar gairebé la meitat dels 25 milions d’euros de ‘feed’. La resta es cobria amb els ingressos per entrades.

El Govern sap molt bé el que el gran premi suposa per a Barcelona i Catalunya, i no només pel que fa a la imatge. Un estudi elaborat per l’empresa DEP Institute valora en 163 milions l’impacte econòmic que deixa l’F-1 a Catalunya (el 60% a l’àrea metropolitana de Barcelona) Diners per als hotels, els restaurants, els serveis, l’IVA de cada producte que es consumeix... Una inversió de 24 milions que torna 163 milions a Catalunya.

Invertir en el futur

Notícies relacionades

L’esforç de Joan Fontseré i el seu equip per mantenir Barcelona al calendari de F-1 aquest any és un pas més cap al tancament d’un acord de llarga durada per continuar celebrant el GP d’Espanya en el futur. La falta d’ingressos de l’F-1 en aquesta temporada de la pandèmia obligarà la FOM a confeccionar un calendari amb 25 carreres en els pròxims anys per eixugar les pèrdues de 2020, i per aquí s’obren més possibilitats, tot i que no a qualsevol preu per al Circuit.

«Treballem en noves formes d’ingressos però xoquem amb models antiquats. El model no pot ser un copia i enganxa del contracte del 1991», diu Fontseré des de l’any passat. «Ara estem centrats a tirar aquesta temporada endavant», afirma Chase Carey, el cap visible de Liberty Media que gestiona la FOM. «Volem ser a Barcelona i a Espanya. És un país amb dos grans pilots i volem negociar un acord a llarg termini».