Un circuit per a un temps nou

El neerlandés Max Verstappen (Red Bull) y el español Carlos Sainz (Ferrari), en el Gran Premio de Montmeló. /
La cessió per part de la Generalitat de l’explotació i gestió del Circuit de Barcelona– Catalunya a favor de la Fira de Barcelona, a partir de l’1 de gener del 2025, constitueix una bona notícia que s’afegeix a d’altres que, aquests dies, sembla que assenyalen un punt d’inflexió en la dinàmica política i econòmica del país. Una lectura positiva que està fundada en l’exitosa experiència acumulada per Fira Barcelona, que ha sabut consolidar un peculiar model de gestió publicoprivada que ajustarà la singularitat del Circuit.
L’acord, presentat ahir pel conseller Roger Torrent, l’alcalde de Barcelona Jaume Collboni i el president de Fira de Barcelona, Pau Relat, se sustenta a entendre que la instal·lació ha d’anar molt més enllà de la seva estricta explotació esportiva com a espai de competició automobilística i que ha d’obrir-se a nous negocis relacionats amb els congressos, l’oci i els esdeveniments culturals i musicals. Amb aquesta obertura es pretén arribar a un doble objectiu. D’una part, rendibilitzar el circuit de manera que, sense renunciar a la seva titularitat pública, es converteixi en una font de recursos per a la Generalitat, com a conseqüència d’una nova orientació comercial i una gestió més eficient. I, d’altra banda, la consolidació de Barcelona i de la seva zona directa d’influència com una de les metròpolis globals més amables i funcionals per allotjar tota mena d’iniciatives vinculades amb l’oci, la formació i la trobada entre professionals; activitats en les quals ja comptem amb tradició i reconeixement mundial.
Tot això coincideix en el temps amb el fet que Madrid hagi aconseguit l’oganització del Gran Premi de fórmula 1 a partir de l’any 2026, un acord que, no obstant, no exclou la possibilitat que els circuits madrileny i català puguin conviure, segons considera Stefano Domenicali, president i conseller delegat de fórmula 1, que va obrir la porta a la possibilitat d’ampliar la col·laboració també amb Barcelona. Sens dubte, el moviment madrileny ha servit com a revulsiu perquè la Generalitat decideixi dinamitzar una instal·lació poc explotada sense fer-ho a base d’entrar en una licitació a compte dels recursos públics. Tot això fa lamentar que el recent acord no s’hagués plantejat abans, quan, encara sense Madrid en l’horitzó, resultava evident que el Circuit necessitava una nova gestió. En qualsevol cas, més val tard que mai.
Com esmentàvem a l’inici, l’acord coincideix amb altres bones notícies recents, com el retorn de l’activitat productiva a la històrica planta de Nissan a la Zona Franca de la mà de la multinacional xinesa del cotxe elèctric Chery. I també amb l’avanç de les negociacions per recompondre l’accionariat de Naturgy en una operació que, liderada per Criteria, pot consolidar la vocació industrial de l’energètica i arrelar-la definitivament al nostre país. Tot això confirma que la lleialtat institucional és determinant i que, si es fixa un nou ordre de prioritats en l’agenda política catalana i es recompon la millor tradició de col·laboració publicoprivada, Catalunya pot recuperar ràpidament bona part del terreny perdut en els últims temps.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Guillermo Mattioli, degà del Col·legi Oficial de Psicològia de Catalunya: "El missatge de Marian Rojas Estapé és fals i cruel"
- Professors de ciències amenacen amb no corregir els exàmens de la Selectivitat si Educació no rectifica la fusió de matèries
- ACTUALITAT BLAUGRANA Laporta i el seu soci moldau activen "una mina d’or"
- Sancionada una treballadora per fingir que era muda i cobrar durant 16 anys una pensió
- El cas Koldo Transports certifica 13 viatges oficials d’Ábalos amb Jésica Rodríguez
- Trump exclou els ordinadors, els mòbils i els xips xinesos de la llista de productes amb aranzels
- Diplomàcia internacional Els EUA i l’Iran s’insten a continuar negociant després d’una primera reunió «constructiva i basada en el respecte mutu»
- Guerra comercial Trump exclou mòbils i ordinadors dels seus «aranzels recíprocs»
- Obituari Mor Pere Heredero, històric hoteler de Barcelona i amo durant mig segle del bar Versalles
- A València Morant carrega contra una Generalitat Valenciana «absent i inútil» després de la declaració de l’exconsellera de Justícia per la dana