La quarta part del PIB espanyol

A Espanya, més de la meitat de la despesa en consum la realitzen persones de més de 55 anys, segons un estudi de la Fundació Mapfre. Un altre informe, liderat pel Centre Internacional sobre l’Envelliment, apuntava que 4,4 milions de llocs de treball estan vinculats a l’anomenada economia platejada.

La quarta part del PIB espanyol
3
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Només a Espanya, l’activitat econòmica vinculada a les persones sèniors té un impacte equivalent al 26% del producte interior brut (PIB), i repercuteix en sectors tan variats com la salut, la farmàcia i les cures, la banca, la vivenda o les telecomunicacions, però també en l’oci, el consum cultural, el turisme, la bellesa o la moda.

Sector farmacèutic

És un dels sectors més beneficiats per l’augment de la població gran, ja que amb el pas dels anys, les necessitats farmacològiques dels ciutadans augmenten. A partir dels 75 anys, de fet, la majoria estan polimedicats i només set de cada 100 no prenen cap fàrmac de manera habitual, segons la Societat Espanyola de Geriatria i Gerontologia (SEGG). Les persones grans representen un 70% de la despesa farmacèutica a Espanya.

Àmbit sanitari i de cures.

La qualitat de vida de les persones grans, sobretot les que viuen als seus propis domicilis, perquè són encara autònomes, ha fet un salt qualitatiu els últims anys, gràcies als avenços en teleassistència i telemedicina, clau per a aquells que tenen ja malalties cròniques. Cada vegada hi ha també més aparells auxiliars i ortoprotètics més sofisticats i augmenta l’oferta i demanda entre agències de cures per a la tercera edat, que no passen ja únicament per les residències o els centres de dia tradicionals.

Sector immobiliari.

Gairebé la meitat dels sèniors (47,6%) estarien disposats a canviar de casa amb tal de no viure sols i així poder estar a prop dels seus, segons l’estudi del Centre d’Investigació Ageingnomics de Mapfre. Es tracta, doncs, d’un col·lectiu en el qual hi ha gran mobilitat immobiliària, que compra segones residències i accepta de bon grat el cohousing. Des del 2020 s’aprecia també una menor afecció a continuar vivint a l’habitatge actual, passant del 82% el 2020 a tan sols el 45% el 2023. Les residències geriàtriques i l’aparició de nous enfocaments residencials auguren una gran transformació del sector.

Estètica i moda.

Importants firmes del món de la cosmètica han posat l’ull en les necessitats dels sèniors, i han redirigit les seves campanyes publicitàries cap aquest sector, reivindicant, per exemple, els cabells blancs com a tendència. Els experts vaticinen que ben aviat hi haurà una evolució de la moda i la cosmètica per al públic més gran, que gasta més diners que els mil·lennistes i altres col·lectius. És un col·lectiu que consumeix antiaging, que cada vegada es cuida més i que aposta per la denominada juvenescence amb tecnologia i teràpies per fer més lent l’envelliment del cos.

Sector financer.

L’increment de l’esperança de vida ha fet augmentar els nous plans de pensions, d’estalvis i altres productes financers. La meitat de la població sènior espanyola és estalviadora (49%), segons el mateix estudi. Entre els que economitzen, la meitat pot estalviar un 10% dels seus ingressos, mentre que el 22% ho fa entre un 11% i un 30%. Això topa amb un problema: la minvant xarxa d’oficines bancàries, on els clients silver es troben més còmodes. Això sí, els nous jubilats actuen de manera habitual a través de canals digitals, que estan fent també un esforç suplementari per adaptar-se al col·lectiu.

Oci, cultura i turisme.

Viatges, activitats en grup, cursos, bars i locals focalitzats en aquest públic, aplicacions per trobar parella orientades a les persones més grans de 50 anys... L’envelliment actiu ha obert un ampli ventall de productes i serveis que estan adreçats a aquest col·lectiu, cada vegada més demandant en aquest sentit. Es tracta de persones amb un alt consum cultural, especialment els pertanyents a la generació boomer, que ja han començat ja a jubilar-se. Ara que tenen temps i uns ingressos estables, no escatimen a gastar en aquest àmbit.

Notícies relacionades

Sector de les telecomunicacions.

Dispositius, fonts més grans, botons, dispositius antiruptura... Les anomenades age techs estan fent de l’envelliment una etapa amb moltes més comoditats i amb un dia a dia més suportable. Es tracta de tecnologia basada en big data que fa ús del denominat internet de les coses i que és present en llars i residències. La domòtica triomfa entre aquest col·lectiu.