RECUPERACIÓ EDITORIAL

'Los cachorros', el text de Vargas Llosa amb fotos de Miserachs, reobre una col·lecció mítica

Classe de gimnàstica. Una de les versions de la foto de Miserachs que va ser la portada de ’Los cachorros’.

Classe de gimnàstica. Una de les versions de la foto de Miserachs que va ser la portada de ’Los cachorros’. / XAVIER MISERACHS

2
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS
BARCELONA

Encarregar a escriptors de primera fila, indiscutibles, textos breus. I fer que fotògrafs tan brillants com ells completin amb les seves fotografies una obra integral, més que demanar-los que il·lustrin un text. Aquest ambiciós projecte va néixer el 1961 a l’editorial Lumen, per iniciativa d’Oscar i Esther Tusquets, i es va fer realitat a la col·lecció Palabra e Imagen. Una fita en el llibre de fotografia a Espanya que al seu dia va aconseguir embarcar-hi escriptors com Cela, Delibes, Neruda, Vargas Llosa, Alberti, Carpentier, Caballero Bonald, Ferraté o Paz i la crema de la nova avantguarda fotogràfica catalana dels 50 i els 60: Masats, Miserachs, Colom, Maspons, Colita, Ontañón, Català-Roca... Palabra e Imagen acaba de ressuscitar de la mà de l’editorial La Fábrica. Per començar, amb la reedició deLos cachorros,el relat sobre la burgesia de Lima que va escriure Mario Vargas Llosa el 1967 i al qual van acompanyar fotos de Xavier Miserachs que van passar a la memòria visual del país.

El projecte de l’editor Alberto Anaut no només inclou reeditar, al ritme de quatre a l’any, obres difícilment localitzables (per les quals es paguen fins a 400 euros en llibreries de vell) sinó també tornar a posar en marxa el format demanant nous títols a escriptors i fotògrafs actuals. Esther Tusquets, que dirigeix la col·lecció ara ressuscitada, aspira a aconseguir un nou text d’Ana María Matute, que va ser qui va obrir la sèrie el 1961 ambLibro de juegos para los niños de los otros. I somiaria reeditar Izas, rabizas y colipoterras, el llibre de fotografies del Raval que Joan Colom va plantejar a Lumen (Gent del barrihavia de ser el títol) i que va acabar amb un dissonant text de Camilo José Cela, escàndol majúscul i retirada de Colom de la professió.

Notícies relacionades

Tot i això, de moment, la pròxima recuperació seràViejas historias de Castilla la Vieja, un text del 1964 de Miguel Delibes amb fotografies de Ramon Masats, i està en preparació una edició de lesBodas de sangre de Federico García Lorca amb fotos del Cortijo del Fraile d’Almeria, on es va produir el crim real que va inspirar l’escriptor. A la sèrie original hi ha títols del nivell deLa caza de la perdiz roja(Delibes / Maspons) oLuces y sombras del flamenco(Caballero Bonald / Colita). «Ara és més difícil convèncer els autors que als anys 60», reconeix Tusquets. «Però ara l’edició és millor, la relació de textos i fotos era més inconnexa», afegeix.

El disseny, amb intervencions mínimes respecte a l’original i mantenint «un to retro», ha anat a càrrec de Ricardo Feriche. Amb les filles de Xavier Miserachs, es va decidir que la selecció de fotografies per aLos ca-chorrosfos lleugerament diferent, incloent-hi vuit d’inèdites. Sorprèn que la històrica portada (un sacerdot dirigint una classe de gimnàstica) hagi passat a l’interior, substituïda pel famósPiropo. «Hi ha fotos noves que donen energia nova al llibre, –explica Feriche– i a la portada volíem evitar l’associació amb les imatges que Almodóvar va absorbir aLa mala educación».