idEEs
La Setmana del Llibre
L'edició d'enguany de la Setmana del Llibre en Català una altra vegada a Barcelona coincidint, al parc de la Ciutadella, amb les celebracions de la Diada de l'11 de Setembre, ha estat una experiència ben positiva, incloent-hi la programació complementària d'activitats. Però a l'hora de fer-ne balanç, no es pot obviar que ha quedat entelada pel tancament de la distribuïdora Arc de Berà i el tancament de la llibreria Ona, una notícia que molts temien que s'acabaria produint i que s'havia anat ajornant confiant en una revifada que no ha arribat a temps.
El sector del llibre pateix les repercussions de la crisi, que incideix en el consum de productes no considerats de primera necessitat, i alhora viu una situació d'una naturalesa específica derivada de factors com l'increment de la venda per internet, l'aparició del llibre digital, la reducció del nombre de llibreries i la concentració editorial en pocs grups. S'hi produeixen transformacions profundes que requereixen capacitat de reacció i respostes creatives a fi d'aconseguir la indispensable adaptació a un escenari que canvia de pressa. I el llibre en català, dinàmic però condicionat per un mercat limitat, ha de lluitar de valent per no quedar afeblit per aquestes circumstàncies. Cal, doncs, evitar la temptació de fer passos enrere, de caure en exercicis de nostàlgia o d'adoptar plantejaments esquifits o reduccionistes. S'imposa una nova ambició, perquè cada vegada hi ha més lectors en català, i les institucions han d'ajudar a superar aquest tràngol.
Però la Setmana del Llibre en Català també ha estat una ocasió per homenatjar Josep Vallverdú, referent fonamental en la literatura infantil i juvenil i home decisiu en el rellançament de la vida literària. Precisament a l'Institut d'Estudis Ilerdencs, que ha acollit la Setmana del Llibre a Lleida s'hi ha portat a terme una jornada sobre l'escriptor, se li ha dedicat una exposició i s'hi ha presentat la quarta edició del ja veritable clàssic Proses de ponent, 40 anys després de la primera, i un nou volum, Veïnats i fesomies, un esplèndid itinerari per set indrets on Vallverdú ha viscut, amb uns retrats de personatges amb qui ha conviscut.
- Accident greu Més de 30 ferits en una col·lisió entre dos autocars a l’avinguda Diagonal de Barcelona
- La Mia, l’avatar de Mossos, pot recollir denúncies en 10 idiomes
- Catalunya i València tindran difícil o impossible tornar als mercats
- Denúncia veïnal Nens al parc Güell: prohibit jugar a futbol, anar en bici i de vegades córrer
- Noves tecnologies Les novetats de Mossos a l’MWC: un cotxe patrulla hipeconnectat amb un dron al sostre i un predictor de delictes
- Barcelona, protagonista Xips subretinals per restaurar la visió
- Tribunals Judici a un geriàtric per tenir desnodrits els seus residents
- RELIGIÓ El Papa pateix dos episodis d’"insuficiència respiratòria aguda"
- Paneque demana "comprensió" per a Rodalies a Tarragona
- Convocada una nova vaga a Renfe per a mitjans de març