NOVEL·LA GRÀFICA

Kim i Altarriba guanyen el Nacional de Cómic amb 'El arte de volar'

L'obra recorre el segle XX a través de la vida del pare del guionista

L’exili republicà a França traçat per Kim a ’El arte de volar’.

L’exili republicà a França traçat per Kim a ’El arte de volar’. / KIM I ALTARRIBA

1
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«El meu pare es va suïcidar el 4 de maig del 2001» és la primera frase d'El arte de volar(Edicions de Ponent). Qui escriu és el seu fill, el guionista Antonio Altarriba (Saragossa, 1952), que ahir, en conversa telefònica des de Vitòria, recordava «la teràpia per superar aquest difícil moment de la seva mort» que va significar narrar en aquesta novel·la gràfica els 90 anys de vida del seu pare, «que va assumir com una successió de fracassos», en un recorregut personal que també implica un retrat de l'Espanya del segle XX -la guerra civil, l'exili republicà i els camps de concentració francesos, la postguerra i la democràcia-.

Poc abans Altarriba havia rebut, igual que el dibuixant Kim (Barcelona, 1942) -l'altre puntal del perfecte tàndem que ambEl arte de volarja va obtenir el Premi Nacional de Còmic de la Generalitat 2010 i el del Saló del Còmic de Barcelona- la trucada de la ministra Ángeles González-Sinde anunciant-li que havien guanyat el Nacional de Cómic, que concedeix el Ministeri de Cultura i dotat amb 20.000 euros.

Kim, creador del llegendari Mar-tínez el Facha de la revistaEl Jueves, destacava ahir a Barcelona «la duresa d'una història molt potent», a la qual va dedicar quatre anys de feina, i que reflecteix «els nostres records».

Per Altarriba, el llibre és una «reivindicació» de la vida del seu pare i la de molts altres, que amb les seves «batalles i derrotes» van formar part «d'una generació oblidada de perdedors, el patrimoni ideològic de la qual, les idees anarquistes, va ser molt important com a motor de reivindicació social durant la guerra».

Notícies relacionades

El guionista va recalcar la importància del Premio Nacional per al còmic -«un gènere necessitat de reconeixement, promoció i visibilitat»-,

perquè «obre l'obra a un públic més general, el de la cultura».