FESTIVAL SAN MIGUEL-PRIMAVERA SOUND

Entre l'oci i el negoci

El Primavera Pro es postula com una fira clau per dinamitzar el negoci de la música

Entre loci i el negoci_MEDIA_1

Entre loci i el negoci_MEDIA_1

2
Es llegeix en minuts
N. C.
BARCELONA

El presumible èxit d'aquesta 11a edició del festival va més enllà dels 40.000 assistents de cada jornada. Paral·lelament al públic, més d'un miler de professionals s'han acreditat per a la fira Primavera Pro, que acaba de néixer. Tot i que el 2010 ja es van organitzar activitats de manera una mica embrionària, aquest serà el primer any en què el Primavera Sound funcionarà, a més de com a festival, com a centre de negocis.

Gairebé sense proposar-s'ho, el festival s'ha vist obligat a muntar la que pot ser la fira del sector musical independent d'Europa. «El més difícil a l'hora d'organitzar una fira és atraure les persones importants del sector, i aquestes ja venien al festival», celebra Almudena Heredero, coordinadora internacional d'aquest esdeveniment. «A partir de l'any de la incorporació de la web Pitchfork a la programació, notàvem que ens demanaven més acreditacions programadors i altres festivals», confirma el codirector, Alberto Guijarro.

Vocació lúdica

Xile, Brasil, Canadà, Àustria, Polònia i Austràlia presentaran aquests dies els seus artistes a l'escenari Adidas Originals del Fòrum. Mèxic, Corea, Suècia, Suïssa i Sud-àfrica ja s'han mostrat interessats per a futures edicions. La intenció no és només actuar davant el públic espanyol, sinó cridar l'atenció dels professionals del sector. El 60% dels acreditats al Primavera Pro són estrangers: propietaris d'agències de contractació, directors de festivals, programadors de sales de concerts... I també hi ha segells discogràfics.

Guijarro nega que el festival es giri d'esquena al disc: «No el donem per mort, però en un festival amb 250 actuacions és normal centrar-se en la música en directe». De totes maneres, Heredero reconeix que el «format de fira amb estands està en decadència», com s'ha comprovat any rere any al MIDEM. En aquest sentit, el Primavera Pro potencia les trobades amb activitats ludicoprofessionals (tasts, còctels,brunchs...). Com a les recepcions a casa de l'ambaixador, però amb estèticaindie. «En aquest sector els negocis es tanquen amb la copa a la mà», diu Guijarro. L'hotel ME del Poble Nou serà el centre neuràlgic d'aquestsbusiness.

Potencial d'exportació

Notícies relacionades

Plana sobre el Primavera Pro la sensació que es pot convertir en el pont d'enllaç entre Europa i l'Amèrica Llatina. No és casual que aquest any hi hagi artistes de Xile (Javiera Mena, Gepe, Perrosky), Costa Rica (Las Robertas, Algodón Egipcio), Puerto Rico (Davila 666), Brasil (Garotas Suecas), Argentina (El Mató a un Policía Motorizado)... Mentre elscaposdel negoci anoten amb les seves Blackberry els exemplars més interessants exposats en aquesta fira de bestiar indie, el públic barceloní podrà descobrir el puixant mercat independent llatí.

Que el Primavera Pro es quedi en un assolellatmeeting point per a empresaris estrangers o serveixi, a més, perquè la indústria espanyola confirmi el seu potencial d'exportació dependrà de l'habilitat de cadascú. La fira és l'eina i qui vulgui podrà contactar amb el propietari d'una sala finlandesa, un segell escocès, un periodista argentí... Heredero ressalta la professionalització que va adquirint el sector a Espanya. Fins i tot l'ICEX (Institut Espanyol de Comerç Exterior) té un pla de suport al sector. «Per fi s'ha entès que la música, a més d'un art, és un negoci», diu. «I hi ha consciència de sector», aplaudeix. Però queda molt camí. El que és simptomàtic és que la iniciativa hagi hagut de sorgir del sector privat. I que la SGAE no es vegi per enlloc.