REVISIÓ DEL MITE D'ORFEU i eurídice AL TANTARANTANA
Sansa i el dol de Magris
L'actriu interpreta un monòleg de l'autor que evoca la seva dona morta

Carme Sansa, a ’Vostè ja ho entendrà’, que dirigeix Xavier Albertí. /
que no vinguin aquells que van a passar la tarda al teatre. Així de sincer es mostra Xavier Albertí, quan parla deVostè ja ho entendrà, el breu monòleg de Claudio Magris que reinventa el mite d'Orfeu i Eurídice i que s'estrena avui al Tantarantana amb Carme Sansa. «No hem fet un espectacle per a tothom; crida l'espectador de teatre que sigui un bon lector», insisteix el director de Lloret de Mar.
El que Julio Álvarez, responsable del Tantarantana, defineix com «el regal de la temporada», va començar a gestar-se quan l'actriu va assistir, fa quatre anys, a la presentació a Barcelona del llibre en què Magris evoca la seva dona morta, l'escriptora Marisa Madieri, amb la figura d'Eurídice. En només 60 pàgines de viatge emocional i poètic és ella qui parla de dolor, d'absència, del compromís i l'ètica de l'escriptor. Magris tanca el seu dol amb aquesta revisió del mite d'Orfeu, que va voler rescatar la seva estimada del món dels morts, però va incomplir el pacte de no mirar enrere. Segons el director, Magris capgira el mite «amb una Eurídice que no vol sortir del món dels morts».
Sí que sol·licita en primera instància abandonar una misteriosa casa de repòs al seu president. «És una trampa que utilitza Magris per a l'arquitectura dramatúrgica. Perquè és un espai mental amb el temps utilitzat també en sentit metafòric». Sansa va buscar la mirada externa d'Alberti, «per com transmet un text sense abusar de la teatralitat».
Notícies relacionadesESTRICTA SIMPLICITAT / Així, el director ha renunciat a qualsevol acció física o situació per a un text tan poderós que ja ha tingut adaptacions teatrals a Trieste, la ciutat del seu autor, França i Àustria. «La simplicitat més estricta ens dóna més contundència. No s'han de posar colors a les parets. L'espectador ha de visualitzar l'espai mental».
Així, només un joc de llums acompanya la cara i la paraula d'una actriu amb tant recorregut com Carme Sansa, una cosa que sembla una virtut imprescindible per enfrontar-se a aquest monòleg.
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Jaume Duch: "Segons quin sigui el futur d’Ucraïna, sabrem quin serà el futur de la UE"
- Reunió amb la gerència Compte enrere per al desallotjament de la residència Tàber: les famílies denuncien falta d’informació i ajuda amb els trasllats
- Iniciativa de la Generalitat Tensió i protestes a la Comunitat Valenciana per la consulta sobre la llengua vehicular a les aules
- Eleccions al COMB L’equip de Jaume Padrós continuarà presidint el Col·legi de Metges de Barcelona
- POLÍTICA INTERNACIONAL Sánchez demana a Feijóo «deixar de donar tombs»: «No es pot ser europeista al matí i a la nit ficar-se al llit amb la ultradreta»