ADAPTACIÓ TEATRAL DE LA NOVEL·LA 'COSMÈTICA DE L'ENEMIC'
Amélie Nothomb i l'enemic interior
Lluís Soler i Xavier Ripoll s'enfronten a la Muntaner
Xavier Ripoll i Lluís Soler, la parella de ’Cosmètica de l’enemic’. /
Jêrome espera a embarcar a l'aeroport de París amb destí a Barcelona. El retard el porta a l'incòmode pànic del silenci, trencat quan apareix un desconegut, Textor. De sobte es posa a parlar amb ell i d'ell. Textor li revela coses que Jêrome es resisteix a acceptar. Aquest és el tronc argumental deCosmètica de l'enemic, l'exitosa novel·la de l'autora belga Amélie Nothomb publicada el 2001. Dos personatges per a un text amb una lectura que va portar a pensar Magda Puyo que allà hi bategava una obra de teatre. L'acaba d'estrenar a la Muntaner com la gran producció de la sala del curs. La presència de Lluís Soler, intèrpret amb Xavier Ripoll, ho justifica de forma més que suficient.
Puyo va buscar la mà segura de Pablo Ley per anar a l'essència d'una obra que és «un pou sense fons» i «treure la palla», o sigui els recursos propis de la narrativa que no encaixen en el llenguatge teatral. «Quatre pàgines de la novel·la es poden arribar a resumir en una mirada de Textor», sentencia Puyo. La peça compagina comèdia i tragèdia, «amb una metàfora de la dualitat entre el bé i el mal», segons la seva directora. «Tots portem dins un Faust i un Mefist», afegeix Puyo. Ley ho ratifica en el seu retrobament amb el Faust de Goethe, «amb la diferència que la bèstia que porta a l'abisme de l'infern aquí és interior, i no està fora».
ESCENARI CENTRAL / Lluís Soler destaca el viatge «en què es riu i es plora» deCosmètica de l'enemicamb els dos actors «tancats en un quadrilàter de quatre per tres». El prestigiós intèrpret creu que els dos personatges actuen com a vasos comunicants, «perquè es van passant la pilota l'un a l'altre».
El personatge de Soler (Textor) és «pur discurs», afirma la directora, i el de Ripoll (Jêrome) és «pura emoció». En el joc amb la paraula, Ley i Puyo han perseguit que una situació quotidiana com la que es pot viure a la sala d'espera d'un aeroport «mantingui el llenguatge poètic elevat que ja té la novel·la de Nothomb».
L'obra, amb aquest acostament que hi ha del públic a l'escenari central, persegueix que l'espectador se senti reflectit en «l'horror de Textor perquè es diuen coses molt dures», comenta Ley. Aquesta duresa busca la compensació en la ironia, «cosa que aguanta fins que tot el que s'esdevé passa a ser molt cruel», recorda la directora.
Cosmètica de l'enemics'estrena per primera vegada en català i estarà a la Muntaner fins al 24 de febrer. El Teatre Fortuny de Reus, que també va adaptar un escenari central, va presentar la peça el dia 8. El 2009 se'n va veure un muntatge en castellà al Borràs.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia