Enciclopèdia Catalana posa en marxa un ERO per al 25% de la plantilla

El tancament de la llibreria Proa Espais forma part de la reducció de personal empresa per l'editorial

Proa Espais, en recerca de nou local, ja amb un cartell de lloguer.

Proa Espais, en recerca de nou local, ja amb un cartell de lloguer. / ALFREDO CASAS

3
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS / Barcelona

El grupEnciclopèdia Catalana ha posat en marxa unexpedient de regulació d'ocupació que afectarà entre35 i 40 treballadors, aproximadament el 25% de la seva plantilla. Segons fonts de l'empresa, Enciclopèdia ha tancat l'any 2012 per primera vegada ambpèrdues, d'uns 500.000 euros. El tancament de lallibreria Proa Espais, i la inclusió dels seus treballadors entre els afectats per l'ERO, forma part de les mesures amb què la direcció espera tornar a obtenir beneficis el 2013.

Enciclopèdia Catalana ja ha comunicat al personal de la llibreria de la seva propietat, Proa Espais, que l'establiment tancarà aviat. Fa uns dies, la propietat de les dues plantes que ocupa la llibreria al carrer Rosselló ja va penjar un cartell que posava el recinte de lloguer. No obstant, Enciclopèdia Catalana va informar que s'estava plantejant la possibilitat de traslladar Proa a una nova localització, amb un lloguer més assumible. Finalment aquesta opció s'ha descartat

La"reestructuració"d'Enciclopèdia, segons els seus portaveus, no suposa cap canvi en la posició que manté com a accionista delGrup 62, amb el 34% de l'accionariat. No obstant, el desig deLa Caixa d'abandonar la seva participació del 30% obligaria Enciclopèdia a fer-se càrrec d'una participació més elevada o deixar la majoria del primer editor en català a l'altre accionista de referència, elGrup Planeta (també amb el 34%).

Després de la creació el Grup 62, Enciclopèdia va mantenir com a activitats pròpies l'edició de diccionaris, obres de referència, llibres per a la venda a crèdit i l'editorial infantil i juvenilLa Galera. En canvi, el seu segell editorial Proa va passar a formar part del grup editorial compartit amb Planeta i La Caixa.

El tancament de la llibreria

Segons fonts d'Enciclopèdia Catalana, Proa va patir el 2012 només una lleugerareducció de la seva xifra de vendes, però el problema era el preu del local i l'estructura per mantenir-lo en funcionament (sis empleats). La llibreria no ha fidelitzat un públic suficient per suportar aquesta dimensió des que es va traslladar al carrer Rosselló fa només vuit anys, després que Enciclopèdia abandonés en local que ocupaven originalment al carrer Diputació tant les oficines de la fundació com la llibreria que depenia d'ella.

"Enciclopèdia ha decidit deixar d'aportar recursos a la llibreria per centrar-se en la producció editorial del grup", han assegurat fonts de l'empresa. La venda de llibres 'on line' a través de Llibres.cat, en canvi, segueix formant part dels plans de futur d'Enciclopèdia.

Notícies relacionades

El tancament de Proa se suma al d'una altra llibreria històrica, Catalònia, que en un moment de baixada de vendes no ha pogut resistir la competència de les grans cadenes que s'han expandit al centre de Barcelona o de les grans llibreries emergents que han consolidat un prestigi en el sector en les dues últimes dècades (Casa del Llibre, FNAC, El Corte Inglés, Abacus, La Central iLaie).

Una altra de les llibreries que estan a la corda fluixa, a causa en gran part de l'enorme deute que arrossega per diverses operacions fallides (laRobafaves, deMataró), està en aquests moments tancada per inventari, com cada any. La gran diferència, en aquesta ocasió, és que, en funció dels resultats, el tancament provisional passaria a ser definitiu i Robafaves podria no tornar a obrir les portes. En qualsevol cas, la supervivència de Robafaves ja només seria possible si la venda del seu actual local, i el pas a un règim de lloguer, permetés refinançar el deute. En canvi, una altra llibreria històrica del centre de Barcelona,Jaimes, ha aconseguit encarrilar la seva continuïtat amb un canvi de local del passeig de Gràcia al carrer València.