CRÍTICA
El laboratori del planeta
Gabi Martínez viatja a la Barrera de Coral d'Austràlia
L'augment de la temperatura dels oceans per culpa del canvi climàtic pot acabar amb un dels llocs més bells del planeta: la Barrera de Coral, una fascinant successió d'esculls, amb centenars d'illes que emergeixen com paradisos de butxaca, que s'estén al llarg de més de 2.000 quilòmetres davant la costa de l'estat de Queensland, a Austràlia. D'aquest món, i de l'amenaça que el ronda, tracta l'últim llibre de viatges de Gabi Martínez,En la Barrera.
El periple de Gabi Martínez comença a Brisbane, a la costa est d'Austràlia, i acaba al cap York, a l'extrem nord del país. Són prop de 3.000 quilòmetres, recorreguts la major part en autobús, amb salts a algunes illes, per un paisatge que l'autor descriu amb un estil directe, sense allargar-se mai més del que és necessari i aturant-se en els curiosos personatges que va trobant en el camí. Gabi Martínez, autor de diversos llibres de viatges i d'èxits comSuddiSolo para gigantes, narra la seva peripècia viatgera incorporant fotografies pròpies que subratllen la sensació de viatge, i cites de viatgers, escriptors, historiadors, filòsofs, biòlegs, bussejadors i turistes, vius o morts, que l'ajuden a contextualitzar la Barrera i la tortuosa relació que s'estableix entre la poderosa naturalesa d'Austràlia i els humans que l'habiten. Les opinions de Chatwin, Berger, Darwin, Wilson i Magris, entre altres, reforcen la idea de la Barrera com una naturalesa grandiosa en perill. El més greu és que, segons els científics, la Barrera és un laboratori del que li pot passar al planeta.
Extensíssimes plantacions de canya, localitats turístiques, pobles d'aborígens, fauna única, serps verinoses, territoris d'aventura, platges solitàries, pescadors de coral, aventurers ipubsd'un altre món poblen aquest llibre que beu de Bruce Chatwin i aconsegueix capturar l'essència del viatge. Entre les dades preocupants que aporta Gabi Martínezhi ha les següents: en els últims trenta anys la Barrera ha perdut més de la meitat del coral; i si la temperatura del planeta augmenta un parell de graus més, la Barrera morirà i només quedarà un immens esquelet blanc. Seria terrible, imperdonable.
3 EN LA BARRERA
Gabi Martínez
Altaïr. 336 pàgines. 19 €
- A Rússia Així s'ha jubilat un jove amb 23 anys gràcies a una argúcia legal
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Tecnologia La identificació via mòbil amb el DNI virtual és vàlida a partir d’avui
- Amnistiada pel sultanat "Tenia 18 anys i vaig deixar seduir-me pels diners fàcils"
- Futbol local El futur Hospi de Jordi Alba i Thiago Alcántara: objectiu, arribar a Primera Divisió
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- Mercat laboral Catalunya lidera la creació d’ocupació al març i supera de nou els 3,8 milions d’ocupats
- Funcionaris La Generalitat convocarà una oferta d’ocupació pública de més de 7.000 places
- Barcelona, protagonista AMPANS suma Icària i s’estén a Barcelona
- TELEVISIÓ I MAS L’NBA i Europa