Els premis de l'Acadèmia de Hollywood

Blanc i (poc) negre

Els Oscars truquen a la porta de la història amb Steve McQueen, però Hollywood segueix sent un territori poc donat a la diversitat racial

2
Es llegeix en minuts
IDOYA NOAIN
NOVA YORK

De les 36 estrelles de Hollywood escollides per presentar les estatuetes demà als Oscars, 10 són negres. També ho són tres dels 16 actors nominats: el britànic Chiwetel Eijofor i la kenianomexicana Lupita Nyong'o per 12 anys d'esclavitud; i el somali Barkhad Abdi per Capitán Phillips.

Negra és Cheryl Boone Isaacs, la publicista que al juliol va ser elegida primera presidenta afroamericana de l'Acadèmia de Hollywood. I també és negre Steve McQueen, el britànic que, després de les nominacions de John Singleton i Lee Daniels, es pot convertir en el primer director de pell fosca premiat.

La intensa mirada de McQueen a un dels capítols més foscos de la història ha aconseguit ficar-se en el currículum dels instituts públics dels Estats Units. I demà podria entrar en els annals de l'Oscar: mai abans un treball dirigit per un negre ha guanyat l'estatueta a millor pel·lícula.

Aquest 2014 té ressons del 2002. Llavors, Sidney Poitier, primer negre premiat el 1964 com a protagonista per Els lliris dels prats, va rebre un Oscar honorífic. Denzel Washington li va donar el relleu després de 38 anys sense premis en aquesta categoria pel seu treball a Training day. I l'emocionada Halle Berry, primera actriu negra amb l'Oscar de protagonista per Monster Ball, va declarar: «Aquesta nit la porta s'ha obert».

El problema és que, tot i les barreres que s'han anat tirant a terra molt lentament des que Hattie McDonald va guanyar l'estatueta el 1940 pel seu treball de repartiment a Allò que el vent s'endugué, Hollywood i la seva Acadèmia continuen sent espais poc donats a la diversitat racial. Segons una anàlisi realitzada fa dos anys per Los Angeles Times, només al voltant del 2% dels aproximadament 6.000 acadèmics són negres. I un altre estudi de Lee &Low Books ha posat damunt la taula la realitat gairebé unicolor de la indústria: menys del 4% dels Oscars d'interpretació entregats en 85 anys d'història han anat a actors i actrius negres; des que es van començar a entregar els Emmys el 1949 cap actriu amb la pell fosca ha guanyat el premi a millor protagonista de sèrie dramàtica de televisió i en teatre tan sols el 10% dels Tony han anat a actrius negres.

Infravaloració

Daniels -que no ha aconseguit repetir en els Oscars d'aquest any amb El mayordomo l'èxit que va tenir amb Precious- ha assegurat aquesta setmana que «deixarà d'haver-hi un problema quan (els estudis) deixin d'infravalorar-nos o quan trobem negres en posicions de poder que poden donar llum verda (a pel·lícules)». I és el mateix que deia Spike Lee en una festa de la revista Essence, dirigida al públic negre. «Encara s'ha de produir una llarga lluita», va dir un prolífic cineasta que només ha optat a l'Oscar pel guió d'Haz lo que debas i el documental 4 little girls.

Notícies relacionades

Són lluny els temps de les crítiques a intèrprets com McDaniel, a qui es va acusar de prolongar estereotips i se'n va defensar dient «prefereixo interpretar una serventa que haver de ser-ho». Però no ha arribat encara l'escenari ideal que planteja gent com l'expert en cinema i cultura negra Todd Boyd. «¿Per què un negre no pot interpretar el paper de Joaquin Phoenix a Her-va dir en unes declaracions a Reuters-. Quan vegem això, llavors hi haurà un canvi».

Parla de treballs com el de Washington a El vuelo, pel qual va ser nominat l'any passat. El color de la pell no era determinant per al personatge. Lamentablement, no és el més habitual.