INTERFERÈNCIES

Un dels nostres

Un dels nostres_MEDIA_1

Un dels nostres_MEDIA_1

1
Es llegeix en minuts
Josep Antoni Tàssies
Josep Antoni Tàssies

Tira d'humor

ver +

Quan Quino va publicar la primera tira de Mafalda, feia 14 anys que Schulz publicava el seu Charlie Brown. En ambdós casos es tractava de tires còmiques amb aventures i ocurrències d'una colla de nens on cada personatge simbolitzava un arquetipus humà: un bon esquema. Però Charlie Brown jugava resignadament a beisbol com qui diu al pati del darrere de la casa de Mickey Mouse mentre el seu gos, Snoopy, es psicoanalitzava a la teulada de la seva caseta. Eren símbols llunyans per a nosaltres, que sortíem d'una dictadura quan vam conéixer el Charlie i la Mafalda.

Potser per això Charlie, i sobretot l'Snoopy, van fer fortuna més com a objectes de marxandatge pijo que com a tires còmiques, mentre que Mafalda, tan llatina, connectava amb una legió de lectors que, al final dels anys 70, volien aprendre a pensar en democràcia.

Els mestres que la llegien la van emparentar llavors amb els personatges de les reivindicacions pedagògiques de Francesco Tonucci, Frato, i els polítics de barri -els progressistes, és clar- aprenien a expressar-se fent servir paraules de Mafalda.

Notícies relacionades

Per fi un personatge de còmic parlava com el carrer, no mitificava els rics ni el seu poder i feia somniar la gent, críticament, amb un futur que podía ser millor.

Al món hi segueixen havent molts embolics i guerres, però, si més no, ha esperat que Mafalda es fes gran sense acabar de petar del tot. En un entorn dominat per Manolitos i Susanitas, els missatges de la nena que fou Mafalda són més vigents, si pot ser. Comunicar l'esperança sense excessos d'ingenuïtat no era fàcil, i quan Mafalda va dibuixar Quino, el va clavar: li va sortir un dels nostres.