Penguin Random House prova amb l'audiollibre en espanyol

És un mercat creixent als Estats Units i Alemanya però gairebé sense tradició a Espanya

 

  / FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS / Barcelona

L'audiollibre és una manera d'accedir a les obres literàries amb tradició en països com els Estats Units i Alemanya i que els últims anys ha crescut notablement en paral·lel a les plataformes de llibre electrònic i de descàrregues musicals. No obstant, en castellà és un territori pràcticament verge. Un mercat en què ha decidit entrar Penguin Random House Grupo Editorial, la filial per al mercat espanyol i llatinoamericà de la multinacional anglogermànica. 

El grup ha anunciat un primer llançament de 16 títols entre els quals hi ha 'Las leyes de la frontera' de Javier Cercas, 'El mundo amarillo' d'Albert Espinosa, 'Steve Jobs' de Walter Isaacson, 'Un rostro en la multitud' de Stephen King, 'Dime quién' soy' de Julia Navarro i 'La ladrona de libros' de Markus Zusak.

Aquesta aposta tampoc significa necessàriament que s'esperi una gran introducció de l'audiollibre en un mercat, com l'espanyol, gairebé sense tradició. Els llibres estaran disponibles a l'Amèrica Llatina i els Estats Units, on hi ha un creixent mercat de l'audiollibre i milions d'hispanoparlants però, fins ara, a penes oferta, a través de canals com iTunes, Audible.com (filial d'Amazon), Audioteka.es o descarregant l''app' de cada títol en iOS o Android.

Segons Carmen Ospina, directora d'Estratègia Digital del grup, "amb la proliferació de 'smartphones' i tauletes, i l'existència de plataformes digitals potents, sorgeix l'oportunitat d'explotar aquest nou format per donar-li encara més vida al treball dels nostres autors i per arribar a un públic més ampli".

Als Estats Units l'audiollibre ja fa anys que creix. Segons un estudi recent, el 24% dels enquestats havien escoltat alguna vegada un audiollibre l'any anterior. Segons les dades de l'Audio Publishers Association, el mercat de l'audiollibre és de 1.200 milions de dòlars, en un 10% en format de descàrrega digital, el triple que l'any 1997. Segons l'associació d'editors dels EUA, aquesta xifra és l'equivalent a un 3% del tot el mercat del llibre imprès o digital.

Notícies relacionades

Als països on l'audició d'audiollibres és una pràctica habitual sol associar-se, a part de com a forma de lectura per als invidents, als llargs viatges en tren o cotxe al lloc de treball, o mentre es realitzen les tasques domèstiques.

Al portal d'Amazon hi apareixen fins a 168.346 'audiobooks' en anglès, per 16.630 en alemany i només 2.901 en castellà, amb els contes infantils, llibres d'autoajuda i cursos de llengües en un lloc destacat.