ANIVERSARI DEL TRIO NAVARRÈS

Berri Txarrak, viatge amb actitud

El grup celebra 20 anys de rock arrelat en el metal i el hardcore amb un triple disc que porta a Apolo

Veteranía 8Els components del trio navarrès Berri Txarrak.

Veteranía 8Els components del trio navarrès Berri Txarrak.

2
Es llegeix en minuts
JORDI BIANCIOTTO / BARCELONA

Mentre altres celebren els seus aniversaris amb recopilacions o discos de duos, Berri Txarrak exhibeix múscul compositiu a Denbora da poligrafo bakarra, un triple compacte amb 20 cançons noves, una per cada un dels seus 20 anys d'existència. Una obra que, segons el seu cantant i guitarrista, Gorka Urbizu, llança «un missatge de creativitat, de mirar cap endavant, d'actitud», i que la banda de Lekunberri (Navarra) presenta avui a Apolo, sala que ha esgotat les localitats (21.30 hores; abans actuaran els empordanesos No More Lies).

El títol del disc significa El temps és l'únic polígraf, al·lusió a la veterania del grup com a verificador d'autenticitat. Urbizu lamenta la «banalització de la música als mitjans i el foment de la competitivitat», i defensa una idea de «carrera a llarg termini en què s'ha de disfrutar del viatge bolo a bolo, disc a disc». El nou treball és triple no tant perquè la seva durada hi obligui (el tercer compacte no arriba als 15 minuts), sinó perquè conté tres blocs de cançons molt diferenciats, cada un amb un productor diferent. «Hem volgut aprofitar el nostre punt camaleònic i jugar amb els estils. Gairebé et pots trobar tres bandes diferents», diu Urbizu.

Notícies relacionades

Així, el primer compacte, de tall metaler, el firma Ross Robinson, productor de clàssics de Sepultura o At The Drive In. «El que més ens agrada d'ell és que els discos que ha produït solen ser els més especials o extrems d'aquestes bandes», precisa. El segon, el més sorprenent pel seu fons pop emocional, el firma el català Ricky Falkner. «Llavors vam decidir deixar-nos de prejudicis i abaixar la distorsió», destaca. I en el tercer compten amb Bill Stevenson (bateria del grup punk californià Descendents) en un temari de cançons fulminants de dos minuts de durada presidides pel lema Xake-mate kultural bat (Escac i mat cultural). És un material en què la banda predica la importància de la cultura «com a motor del canvi, perquè la gent es qüestioni coses».

Polissó lingüístic

Urbizu defensa la seva aposta per la llengua eusquera tot i que «a vegades sembla que facis resistència i et sents com un polissó». Particularment a Navarra, on el govern, segons diu, «ha demostrat sempre tenir un menyspreu absolut per la llengua».El camaleonisme a què fa referència facilita que sigui fàcil d'encaixar en tota mena de programacions musicals. «Podem tocar en un festival de metal o al Cruïlla BCN; ens adaptem a diferents ambients», considera el portaveu d'aquest grup viatger, que ha actuat en països com el Japó i la Xina, i que ara està preparant una gira de 15 dies per Alemanya, Suïssa i Holanda, així com un concert a la fira musical South By Southwest, d'Austin (Texas).