Shyamalan no ha marxat
'El sexto sentido' va llançar a la fama un director que després va ser maltractat per la crítica, malgrat que buscava un cine fantàstic original, rigorós i arriscat
Abans ja havia rodat dues pel·lícules, però el Shyamalan que tots coneixem va néixer el 1999 amb possiblement l'únic film seu que ha posat d'acord gairebé tothom: El sexto sentido, drama sobrenatural que va sorprendre no només pel gir final -un recurs, des de llavors, marca de la casa- sinó també pel rigor de la posada en escena i un ritme pacient no tan fàcil de trobar al Hollywood d'avui.
El sexto sentido va triomfar a la taquilla, va rebre l'aplaudiment de la crítica i va ser nominada a sis Oscars, encara que se'n va anar amb les mans buides. Poc després, Shyamalan ocupava la portada de Newsweek amb un titular ambiciós: «El nou Spielberg». Fa només uns anys, els anuncis de la seva pel·lícula After Earth (2013) evadien mencionar el nom del director, associat als fracassos crítics i de taquilla. ¿Què va sortir malament?
En realitat, gairebé res. Almenys si parlem en termes artístics. El protegido (2000) va dividir opinions, però es tractava d'un film tan original -i avançat al seu temps- com una pel·lícula de superherois en clau realista. En lloc de rodar El setè sentit, Shyamalan va voler llançar-se a buscar una nova història. I de nou, sorprenia a tots els nivells.
Señales (2002) era al cine d'invasió alienígena el que El protegido al de superherois: una relectura innovadora per buscar l'enfocament humà i versemblant, sense barrar el pas a la poesia visual. Van seguir pel·lícules notables però amb una mala reputació que a alguns se'ns escapa: El bosque (2004), La jove de l'aigua (2006) i El incidente (2008) són intents honestos de renovar el cine fantàstic amb històries originals, una posada en escena carregada d'idees i un risc gens comú.
Descrèdit als EUA
Notícies relacionadesEl de Shyamalan és un dels casos més flagrants de maltractament crític del cine recent. Als EUA, volem dir, perquè la crítica francesa i també espanyola, per exemple, van saber seguir veient les virtuts del cineasta. «No sé què passa amb mi i els crítics als Estats Units», va dir en una entrevista recent. «Però alguna cosa passa».
A Shyamalan el van obligar a fugir de si mateix i provar sort amb històries alienes, cosa que no li va sortir tan bé, encara que la quietament èpica After Earth mereixés una altra acollida. La visita marca el seu retorn a les històries pròpies i se saluda com un comeback. La veritat és una altra: Shymalan, en realitat, mai va marxar del tot.
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Reunió amb la gerència Compte enrere per al desallotjament de la residència Tàber: les famílies denuncien falta d’informació i ajuda amb els trasllats
- Eleccions al COMB L’equip de Jaume Padrós continuarà presidint el Col·legi de Metges de Barcelona
- POLÍTICA INTERNACIONAL Sánchez demana a Feijóo «deixar de donar tombs»: «No es pot ser europeista al matí i a la nit ficar-se al llit amb la ultradreta»
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- Atac al Memorial de l’Holocaust L’home que va apunyalar un turista espanyol a Berlín és un refugiat sirià de 19 anys