FiraTàrrega dribla la Diada
CRÒNICA La fira d'arts de carrer tanca amb més programadors i altres dades positives
Un moment de la representació de ’La partida’, un dels espectacles més aplaudits a FiraTàrrega. /
La gran plataforma de les arts de carrer de FiraTàrrega va tancar ahir una 35a edició marcada per la coincidència, divendres, amb el gran espectacle de Catalunya a la Meridiana. L'aparent percepció d'una afluència més reduïda de públic va fer més transitable la capital de l'Urgell i recolzava la idea de l'organització d'«oxigenar» la ciutat, descentralitzant l'oferta amb diferents focus per evitar agobios. «Volem una fira amable i humana, sense els torrents dels anys 80», va declarar el director executiu, Oriol Martí, que va xifrar en unes 150.000 les persones assistents en les últimes edicions.
Els números reflecteixen dades positives, com l'èxit dels aforaments restringits: els espais de pagament van augmentar l'ocupació fins a les 13.000 localitats (el 85%, un 5% més que l'any passat). També va créixer, en un centenar, el nombre d'usuaris del càmping: 3.198.
Més enllà de l'exhibició dels treballs de 54 companyies (28 de catalanes), i de la seva tasca com a motor de creació i producció teatral, la fira es consolida i creix com a mercat. La presència més gran de professionals del sector -909 (120 més que el 2014)- va donar impuls al ¡compra'm! que proposava ja des del títol el muntatge inaugural d'Insectotròpics. FiraTàrrega és creació, exhibició i, per descomptat, negoci. La celebració del Fresh Street #1, primer seminari Europeu per al Desenvolupament de les Arts de Carrer, organitzat per la fira i la xarxa Cirscostrada, va atraure més de 200 agents culturals, cosa que va fomentar el seu context de mercat.
A nivell artístic va destacar el potent programa de dansa. Dorrance Dance va fer posar la platea dreta amb el seu mestissatge de claqué, contemporània i hip hop, i els argentins Cortez-Fontán van captivar amb la seva sexual animalitat. La secció Urban Nation va demostrar la gran connexió del públic amb la dansa urbana. Una entusiasmada gentada va abarrotar la plaça de les Nacions per seguir els cracs del hip hop i el club.
SUPORT A LA CREACIÓ / A partir de l'esport rei va concebre Vero Cendoya, amb el suport de la Fira, un dels espectacles més aplaudits: La partida. Sobre una canxa al parc de Sant Eloi, s'enfrontaven dos equips: cinc ballarines contra cinc futbolistes (quatre procedents d'una convocatòria oberta i l'actor Babou Cham) en un diàleg de disciplines i sexes que va donar molt joc, també social i reivindicatiu.
En l'apartat teatral van destacar altres obres sorgides del programa de suport a la creació: el ritual gastronòmic al voltant del dia dels morts de Vaca 35, la performance de Carla Rovira i l'aplaudida Wasted, de la companyia Íntims Produccions, un text de la rapera i també dramaturga Kate Tempest dirigit per Ivan Morales en la línia de la seva triomfal peça Sé de un lugar. En aquesta obra tres amics dins de la vintena vomiten la seva insatisfacció i desitjos de canvi entre l'arremolinada platea. Buits de felicitat i ebris de frustració, es proposen deixar de malgastar les seves joves vides. Altres propostes, com La cena del rey Baltasar, van dividir la sala, entre apassionats fans i detractors. Així és i ha de ser FiraTàrrega. Un amplíssim menú per a tots els gustos.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia