FiraTàrrega dribla la Diada

CRÒNICA La fira d'arts de carrer tanca amb més programadors i altres dades positives

Un moment de la representació de ’La partida’, un dels espectacles més aplaudits a FiraTàrrega.

Un moment de la representació de ’La partida’, un dels espectacles més aplaudits a FiraTàrrega. / FIRATÀRREGA

2
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ / TÀRREGA

La gran plataforma de les arts de carrer de FiraTàrrega va tancar ahir una 35a edició marcada per la coincidència, divendres, amb el gran espectacle de Catalunya a la Meridiana. L'aparent percepció d'una afluència més reduïda de públic va fer més transitable la capital de l'Urgell i recolzava la idea de l'organització d'«oxigenar» la ciutat, descentralitzant l'oferta amb diferents focus per evitar agobios. «Volem una fira amable i humana, sense els torrents dels anys 80», va declarar el director executiu, Oriol Martí, que va xifrar en unes 150.000 les persones assistents en les últimes edicions.

Els números reflecteixen dades positives, com l'èxit dels aforaments restringits: els espais de pagament van augmentar l'ocupació fins a les 13.000 localitats (el 85%, un 5% més que l'any passat). També va créixer, en un centenar, el nombre d'usuaris del càmping: 3.198.

Més enllà de l'exhibició dels treballs de 54 companyies (28 de catalanes), i de la seva tasca com a motor de creació i producció teatral, la fira es consolida i creix com a mercat. La presència més gran de professionals del sector -909 (120 més que el 2014)- va donar impuls al ¡compra'm! que proposava ja des del títol el muntatge inaugural d'Insectotròpics. FiraTàrrega és creació, exhibició i, per descomptat, negoci. La celebració del Fresh Street #1, primer seminari Europeu per al Desenvolupament de les Arts de Carrer, organitzat per la fira i la xarxa Cirscostrada, va atraure més de 200 agents culturals, cosa que va fomentar el seu context de mercat.

A nivell artístic va destacar el potent programa de dansa. Dorrance Dance va fer posar la platea dreta amb el seu mestissatge de claqué, contemporània i hip hop, i els argentins Cortez-Fontán van captivar amb la seva sexual animalitat. La secció Urban Nation va demostrar la gran connexió del públic amb la dansa urbana. Una entusiasmada gentada va abarrotar la plaça de les Nacions per seguir els cracs del hip hop i el club.

Notícies relacionades

SUPORT A LA CREACIÓ / A partir de l'esport rei va concebre Vero Cendoya, amb el suport de la Fira, un dels espectacles més aplaudits: La partida. Sobre una canxa al parc de Sant Eloi, s'enfrontaven dos equips: cinc ballarines contra cinc futbolistes (quatre procedents d'una convocatòria oberta i l'actor Babou Cham) en un diàleg de disciplines i sexes que va donar molt joc, també social i reivindicatiu.

En l'apartat teatral van destacar altres obres sorgides del programa de suport a la creació: el ritual gastronòmic al voltant del dia dels morts de Vaca 35, la performance de Carla Rovira i l'aplaudida Wasted, de la companyia Íntims Produccions, un text de la rapera i també dramaturga Kate Tempest dirigit per Ivan Morales en la línia de la seva triomfal peça Sé de un lugar. En aquesta obra tres amics dins de la vintena vomiten la seva insatisfacció i desitjos de canvi entre l'arremolinada platea. Buits de felicitat i ebris de frustració, es proposen deixar de malgastar les seves joves vides. Altres propostes, com La cena del rey Baltasar, van dividir la sala, entre apassionats fans i detractors. Així és i ha de ser FiraTàrrega. Un amplíssim menú per a tots els gustos.