El paradís infantil de Rodoreda
A partir de cartes inèdites Carme Arnau reconstrueix la infància de l'autora de 'La plaça del diamant', omnipresent en tota la seva obra de ficció
Mercè Rodoreda, sobre els genolls del seu avi Pere Gurguí. /
El mite de la infància va ser clau en l'obra de Mercè Rodoreda però, sosté l'experta en l'obra de la novel·lista Carme Arnau, la infància real de l'autora de La plaça del diamant ha sigut menys estudiada que els successius episodis de la seva vida, com el trauma del casament concertat amb el seu oncle carnal Joan Gurguí, la ruptura amb la vida convencional i dependent a què semblava condemnada i la seva inserció en els cercles periodístics i intel·lectuals durant la república i, finalment, l'experiència de l'exili. A aquest període, des del seu naixement el 1908 fins al brevíssim dietari que va deixar escrit el 1924, ha dedicat Arnau El paradís perdut de Mercè Rodoreda (Edicions 62).
«En totes les novel·les de Rodoreda hi ha un tema principal, la pèrdua de la innocència, i això va lligat al paradís que per a ella va ser la seva infància, un paradís que es va perdre», argumenta Arnau, que va dedicar la seva tesi doctoral a l'escriptora i que ha col·laborat en l'edició de les seves obres completes (de les quals està pendent, i prevista per al pròxim gener, la publicació dels seus treballs de joventut).
LA FIGURA DE L'AVI / A El paradís perdut de Mercè Rodoreda Arnau utilitza la correspondència inèdita que els Gurguí-Rodoreda i la mateixa escriptora van mantenir amb Joan Gurguí, l'oncle d'Amèrica, fins al seu retorn el 1921, i sis pàgines d'anotacions personals de la mateixa Rodoreda amb amb 16 anys. En la biografia de referència que Montserrat Casals va publicar el 1991, l'autora ja va tenir accés a aquests materials. «Però ella fa una biografia de Rodoreda en què l'episodi de la infància és molt breu», apunta Arnau. Respecte a la biografia de Casals, entre les principals novetats que aporta el seu llibre, en opinió de la mateixa Carme Arnau, és «dignificar» la figura de l'avi matern de l'escriptora, que li va transmetre el seu fervent nacionalisme català, i perfilar-lo «no com una persona sense grans inquietuds culturals, com un drapaire, sinó un personatge amb un paper, de qui escriu Pla». Sobre els pares de Rodoreda, dos aficionats al teatre i alumnes d'Adrià Gual, també afegeix Arnau que «la seva cultura era més sòlida del que sembla» i apareixen en repartiments d'obres de l'Auditòrium abans que renunciessin a la seva carrera teatral.
El repàs de la documentació familiar qüestiona algunes dades biogràfiques de què va parlar o va escriure la mateixa Rodoreda, sempre molt poc fiable quan parlava de si mateixa, fins al punt que, diu Arnau, «es va construir una biografia literària». «Per exemple, no és cert que només anés a l'escola dos anys. En les cartes veus que ella va seguir una escolarització normal [per a una nena de la seva època i classe social], que va anar cada any a l'escola des dels 6 fins als 12».
Al Casal Gurguí de Sant Gervasi, Rodoreda no només creix envoltada de les flors dels seus dos jardins que tant la marcaran. El mateix grup familiar que componien avi, filla, gendre i néta tenia el cap ple de pardals. «Vivien envoltats d'una iconografia romàntica, en un entorn vegetal, amb històries fantàstiques plenes d'àngels, en un món a part en què eren feliços fins que van haver de tocar de peus a terra». En aquest procés, l'ogre de la història, l'oncle d'Amèrica, apareix fins a cert punt excusat. Enviat als 14 anys a l'Argentina a fer fortuna, tota la família viu a expenses de les seves remeses, que li exigeixen puntualment (i que tenen preferència a comprar-se roba o fins i tot a estudiar comptabilitat). «I quan arriben els diners, se'n van a dinar fora de casa», explica Arnau. Al tornar, i amb la mort de l'avi, l'oncle posa ordre en la situació, «tot el miratge es trenca» (i, el que és més incomprensible des de la nostra òptica, s'acorda el casament amb la seva neboda de 14 anys, amb sis d'espera fins que en fa 20).
Rodoreda va edificar una biografia literària però també una literatura biogràfica, amb les seves ficcions plenes de pistes i clares equivalències entre les vivències dels seus personatges i les seves. «Potser l'autor, encara que no vulgui, es deixa anar i li surt el que porta dins, el que no vol dir, però que diu», argumenta Carme Arnau.
- Juan Jesús Donaire: "Ens arriben alumnes que no saben sumar fraccions, una cosa impensable fa anys"
- Un metge islamòfob i ultra va llançar el cotxe contra la multitud a Magdeburg
- Albert Dalmau: "Gestionar és el més revolucionari que pot fer un Govern"
- Albert Dalmau: "La insolidaritat fiscal de Madrid és un problema per a altres comunitats"
- La tecnologia consolida l’imperi de la botiga física
- IMPOSTOS DEL SORTEIG EXTRAORDINARI ¿Quant es queda Hisenda d'un premi de la Loteria de Nadal el 2018?
- MANERES DE RECLAMAR EL PREMI ¿Com podem cobrar un dècim robat, perdut o trencat de la Loteria de Nadal 2019?
- Loteria de Nadal 2022 ¿Què has de fer si et toca la Loteria de Nadal 2022?: consells
- Gàrgoles El retorn de l’amor
- El 'Gordo' ¿Fins quan es pot cobrar un dècim de Loteria de Nadal?