INICIATIVA EN FAVOR DELS DRETS HUMANS
Barenboim, a l'ONU
El director i la West-Eastern Divan Orchestra actuen sota la volta de Miguel Barceló al Palau de les Nacions de Ginebra El concert es retrasmet a més de 30 països
Música per la pau 8 Barenboim, en ple concert, ahir sota la volta de Barceló de la seu de l’ONU. /
Daniel Barenboim dirigint la West-Eastern Divan Orchestra sota la volta de Miquel Barceló a la sala XX, la dels Drets Humans, de la seu ginebrina de l'ONU, és tota una declaració d'intencions. La primera, com deia el títol del concert que va tenir lloc ahir, és la de l'entesa entre les civilitzacions i el respecte dels drets humans.
La segona intenció és la de convertir aquest concert en una cita anual retransmesa a tot el món. Una cosa així com una versió del concert vienès de Cap d'Any, però amb una filosofia que posi per davant la pau.
Barenboim va muntar un concert monogràfic de Mozart. ¿Per què? La seva resposta en la roda de premsa va ser: «¿Per què no? La seva música parla per si mateixa. És un músic que no ha sigut superat». ¿I per què les simfonies núm. 39 en mi bemoll major, la núm. 40 en sol menor i la núm. 41 Júpiter, en do major, les últimes que va compondre Mozart, totes en un breu període de temps el 1788? «Perquè permeten a l'orquestra mostrar la seva habilitat, perquè s'adapten a l'acústica de la sala, per la mida de l'orquestra i perquè aquestes últimes simfonies són en realitat una trilogia».
Sensació melancòlica
En la primera de les simfonies interpretades, la pompositat del primer moviment s'adaptava perfectament a l'ocasió, i en la resta de moviments Barenboim va introduir un tempo lent, gairebé cerimoniós. En la segona, amb la sala embolcallada en una llum blava i amb les estalactites de la volta es va generar una sensació melancòlica gairebé abismal, a la qual cosa sens dubte contribuïa el mode menor en què Mozart la va escriure.
El caràcter triomfal de la simfonia Júpiter va ser el tancament d'un concert que, davant un públic que es va posar dret, Barenboim va definir com a «molt especial». El director va recordar la coincidència amb el que hauria sigut el 80è aniversari d'Edward Said, l'acadèmic palestí mort prematurament amb qui el músic va crear la fundació que ha donat vida a la West-Eastern Divan. «Ha sigut el treball de la nostra vida», va dir. Després d'enumerar les diferents nacionalitats dels membres de l'orquestra procedents del Pròxim Orient, va expressar el seu desig que aquells països arribin a viure segons els principis de la Revolució Francesa: «Llibertat, igualtat i fraternitat, encara que per a aquest últim potser encara no és hora».
Notícies relacionadesEl director i l'orquestra seran els protagonistes de les pròximes quatre edicions del concert que convoca la Fundació ONUART, que presideix Miguel Ángel Moratinos, organització que havia promogut la impressionant volta de Barceló.
Mediapro és la productora del concert, que va ser emès per més de 30 països i altres ho faran en el futur, alguns el 10 de desembre, Dia Internacional dels Drets Humans. TVE ho farà el dia 13 de desembre. El d'ahir és el segon concert per l'entesa de les civilitzacions. El primer va tenir lloc l'any passat i els seus protagonistas van ser el tenor Juan Diego Flórez i l'orquestra de joves que forma part del seu projecte formatiu al Perú.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia