¿Què amaguen sis retrats de Picasso?

Un estudi de la Universitat de Barcelona i el Museu Picasso troba pintures subjacents sota olis de la primera època de l'artista malagueny

2
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un dibuix de dos coloms, figura recurrent en la iconografia de Picasso, s’a­maga sota 'Home amb boina', un oli realitzat pel pintor malagueny a la Corunya, el 1895, quan tenia 14 anys. Encara no havia passat per la Llotja barcelonina i estava aprenent a pintar de la mà del seu pare, José Ruiz Blasco, perquè estava matriculat en el curs que aquest impartia com a mestre a l’Escola de Belles Arts. És una de les petites sorpreses que ha revelat l’estudi de sis retrats de la primera època de l’artista, portats a terme per la Universitat de Barcelona i el Museu Picasso, a través de modernes tècniques d’anàlisi amb un laboratori mòbil (Molab), que permet accedir a les diferents capes pictòriques que d’una altra forma no són visibles i analitzar els materials i pigments que s’han utilitzat.

En l’estudi, emmarcat en el projecte europeu 'Charisma', a més a més d’'Home amb boina' s’han analitzat cinc peces més que formen part del museu: 'Vell' (també de 1895 i pintat a la Corunya), 'Autoretrat amb perruca' (1900), 'Carles Casagemas' (1899-1900), 'Home a l’estil d’El Greco' (1899) i 'Josep Cardona i Furró' (1899) –aquests quatre van ser realitzats a Barcelona–. Aquesta anàlisi permet obrir noves línies d’investigació, segons Reyes Jiménez, del departament de Conservació preventiva del museu, però també planteja preguntes. ¿És la citada parella de coloms també obra del jove Picasso (si fos així serien les primeres que se li coneixen) o bé podria formar part de l’escassa producció del seu pare, en què abundaven aquests animals, i el llenç més complet del qual es va titular 'Palomar'? ¿Són les taques que els infrarojos han revelat a sota de la cara de 'Vell' restes d’una altra composició?   DE BARRET A PERRUCA

O bé, la pintura que sorgeix a sota d’'Autoretrat amb perruca' –la seva imatge primigènia presenta un personatge amb un gran barret; la següent és un autoretrat de Picasso amb els cabells negres, i la definitiva i visible al quadro és la que el mostra lluint una perruca blanca. ¿Qui porta el barret? ¿És Picasso o un contemporani amic seu dels quatre gats que va retratar d’aquesta manera? Per Jiménez, el fet que el malagueny reutilitzés obres acabades pintant-hi a sobre noves creacions «no s’ha de veure en termes d’estalvi econòmic sinó de transformació de les imatges i aprofitament dels colors, les textures, brillantors i formes de l’obra pintada anteriorment».

Notícies relacionades

A 'Home a l’estil d’El Greco' ja se sabia que hi havia alguna cosa a sota. És un personatge masculí d’esquena, que connecta amb la seva època a l’escola de la Llotja barcelonina, quan pintava nus del natural. L’anàlisi mostra que Picasso tallava trossos de teles acabades i els reutilitzava. En el cas de 'Josep Cardona i Furró' hi han aparegut dos treballs més, un interior fosc i un paisatge urbà similar als molts que va fer de terrats de Barcelona.

Sota l’obra 'Carles Casagemas' s’hi ha trobat una composició en tres colors (blau a dalt, verd al mig i ocre a la base) que podria ser un paisatge de l’estil que va pintar a Horta de Sant Joan. Aquest oli, restaurat la dècada dels anys 70, està en molt mal estat i l’estudi ha permès determinar-ne el motiu: Picasso va utilitzar una capa de blanc de plom que va provocar que la imatge del seu amic que va pintar a sobre s’hagi esquerdat.