El fenomen de 'Wonder'

La primera novel·la de R. J. Palacio fa tres anys que és dels llibres juvenils més venuts de Catalunya, ja que les escoles l'utilitzen per parlar del 'bullying'

  / MARC VILA

 
p1050062

/

6
Es llegeix en minuts
LAIA FONT / BARCELONA

Un nen amb una malformació a la cara, causada per una malaltia genètica, que als 10 anys posa per primera vegada un peu a l'escola. Aquesta és la història de l'August, el protagonista de la novel·la ‘Wonder’  (La Campana), de R. J. Palacio. La primera obra de l'escriptora nord-americana, que s'ha convertit en un èxit de vendes des de la seva publicació el 2012, segueix a la llista dels 10 llibres més venuts en català per tercer any consecutiu.

El fenomen va començar als Estats Units, on el llibre és lectura obligatòria en moltes escoles, i s'ha reproduït a Catalunya, on moltes centres educatius han recomanat i treballat la novel·la a les aules. Només aquí se n'han venut gairebé 100.000 exemplars en català, gràcies en gran part a la tasca d'acompanyament del llibre que ha fet l'editorial La Campana.

Són diversos els factors que expliquen l'èxit de ‘Wonder’. Per començar, la capacitat de Palacio per presentar un drama en to de comèdia, per acabar transmetent en el fons més tendresa que tristesa. Però la causa de l'acollida entre els lectors catalans té, sense cap dubte, noms i cognoms. Encara que hi va haver ressenyes positives des del primer moment,ressenyes positives des del primer moment el cop de sort va arribar quan a la filla de Pep Guardiola li va venir de gust llegir el llibre mentre vivien a Nova York. L'exentrenador del Barça el va recomanar allà al periodista Jordi Basté i aquest va transmetre la recomanació al seu programa. Així es va convertir en un èxit el dia de Sant Jordi del 2013.

PUNTS DE VISTA DIVERSOS

La novel·la explica una mateixa història a través dels ulls de diversos personatges. Encara que el protagonista és l'August, molts capítols estan narrats per persones pròximes a ell, com la seva germana i amics. L'autora va escriure posteriorment dos llibres més com a contrapunt a la novel·la principal: el primer, ‘El capítol del Julian’, narrat pel nen que assetja l'August. “En la primera novel·la hi ha un dolent i aquest llibre fa que ens posem en la seva pell, una cosa que no s'intenta mai”, explica Isabel Martí, directora de l'editorial La Campana. Ara s'acaba de publicar  ‘Plutó’, la història de l'amic de tota la vida de l'August, un homenatge al valor de l'amistat i l'esforç per mantenir-la viva. Hi pot haver influït també la qualitat de la traducció al català d'Imma Falcó. “No és fàcil parlar com un nen de 10 anys d'avui, però ella ho ha aconseguit”, comenta Martí.

‘Wonder’ ha arribat a les aules, la majoria de vegades per petició dels alumnes, encara que La Campana també ha facilitat que els centres educatius optessin per treballar-lo a classe. “Hem estat a completa disposició de les escoles, però el nostre paper ha sigut només oferir dues guies docents i una guia visual”, comenta la directora de l'editorial.

L'OPINIÓ DE CINC JOVES LECTORS

La seva mare li va regalar el llibre per Sant Jordi i ell va decidir portar-lo al col·legi per llegir-lo en les hores de lectura. Quan el va acabar va voler que els seus companys també el llegissin i per això el va deixar allà. Així, Nil Prats, un estudiant de 4t d'ESO de l'institut Castell del Quer de Prats de Lluçanès, va donar a conèixer aquesta novel·la a molts altres companys que també l'han acabat llegint.

El personatge de l'August és el que més els crida l'atenció, pel seu físic, lògicament, però també per la seva manera de ser. Anna Bella van Schaik, Maria Font i Aina Prats, companyes de classe d'en Nil, coincideixen a destacar la valentia del protagonista per afrontar un problema com la seva malformació. “És un clar exemple que tenim molts prejudicis i que és important no deixar-se portar per les aparences”, explica Anna Bella.

Però en Nil i en Jofre, un altre estudiant de 4t d'ESO, difereixen i destaquen altres qualitats del protagonista. Per un costat, en Nil subratlla l'humor de l'August: “Amb humor vol demostrar que el seu problema, per a ell, no és tan greu”. En Jofre remarca l'esperit de superació del protagonista: “Qualsevol problema l'afronta i el supera costi el que costi”.

Tots coincideixen a dir que el que realment dóna color al llibre és la narració a través de diferents veus. De tots aquests personatges, la majoria d'aquests joves lectors destaquen la Via, la germana gran de l'August. “La Via és un personatge amb qui t'identifiques ràpidament per moltes de les seves situacions a l'institut”, comenta l'Aina.

Però quan entrem a parlar del Julian, la majoria no entenen el motiu de la seva maldat. La Maria, l'única dels cinc que s'ha llegit ‘El capítol de Julian’, explica que aquest personatge el veus diferent després d'aquest llibre. “El Julian és dolent però en el fons també t'adones té els seus motius per ser-ho perquè la seva vida tampoc és de color de rosa”, diu, convençuda que el llibre d'aquest personatge és necessari per tenir una altra visió de ‘Wonder’.

Encara que el llibre els ha transmès un missatge diferent, tots diuen que pot ser una bona forma de treballar l'assetjament escolar i de fer-los reflexionar sobre alguns dels seus actes. "Sense voler-ho, fent algun comentari, tots hem sigut alguna vegada el Julian”, explica la Maria. “De la mateixa manera que alguna vegada també tots hem sigut l'August”, afegeix, referint-se als moments en què et pots sentir com el diferent del grup.   

La majoria pensen que el llibre hauria de ser lectura obligatòria a ESO, excepte en Nil. “Quan t'obliguen a llegir un llibre l'acabes avorrint, crec que hauria de ser només lectura recomanada i llegir-lo per plaer”, explica. De fet, tots l'han recomanat a companys, amics i familiars. En Jofre fins i tot explica que el llibre li ha servit per tenir llargues converses amb els seus pares sobre l'assetjament escolar i el concepte de ser diferent.

PARLAR DEL RESPECTE A CLASSE

El llibre no solament ha robat el cor dels més joves, sinó que també ha aconseguit fer-ho amb els adults. És el cas d'August García, un professor de primària de l'escola El Castellot de la Múnia (Alt Penedès), que després que el llibre caigués per casualitat a les seves mans va decidir esprémer-lo al màxim a classe.

“No treballo el llibre de forma estrictament acadèmica sinó com a lectura de plaer. Simplement el llegeixo en veu alta i després els faig preguntes o faig algun comentari”, diu García, que explica per què no va utilitzar les guies que oferia l'editorial.

La primera reacció dels seus alumnes és de curiositat per la malformació que pateix el protagonista, però ràpidament se submergeixen en la història, obviant aquesta característica. Després de llegir, “a poc a poc aprenen com és d'important el llenguatge per expressar allò que senten”, explica el professor, que destaca l'evolució dels nens a mesura que es llegeix el llibre. “Encara que també hi ha silencis molt significatius”, aclareix García.

Aquest professor de cicle superior (10 a 12 anys) destaca tres elements de l'estil de l'autora que han aconseguit que els nens s'enganxin al llibre: l'agilitat lectora, amb capítols curts i un lèxic no gaire complex, el sentit de l'humor que evita ser lacrimogen --“sap riure-se'n de si mateix, i s'oblida així de les seves carències”, comenta García-- i que es tracti d'una història narrada des de diferents punts de vista. “Una cosa que sorprèn els nens és que una mateixa història es pugui viure de formes diferents”, explica García. “Al capdavall així aprenen com és la vida; les mateixes coses les vivim i les veiem de formes diferents”.

Notícies relacionades

Lògicament, ‘Wonder’ no és la solució a l'assetjament escolar, però sí que “pot ajudar a fer reflexions” sobre conductes i conflictes de l'escola. “Les causes de l'assetjament són diverses, i és molt complex, però ara està més present que abans perquè el diagnostiquem més, i això porta a banalitzar el problema”, diu.

Encara que el llibre serveix per treballar alguns valors, August García destaca que realment el va escollir per l'alegria que transmet la seva lectura. “Wonder és un cant a la vida amb gratitud, a la consideració dels altres i a les petites coses que realment són les importants”, explica el professor, que comenta que això és el que pretén transmetre als seus alumnes amb el llibre.