NATURALESA ARTÍSTICA

Els sons de la Terra, al Sónar

El duo d'artistes de Semiconductor estrenaran la macroinstal·lació 'Earthworks', que unirà art i ciència visualitzant l'efecte de sismes i volcans en l'evolució geològica del paisatge

fcasals33675758 icult foto instalaci n del estudio brit nico semic160426194120

fcasals33675758 icult foto instalaci n del estudio brit nico semic160426194120

2
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El so de l’evolució i els moviments dels estrats de la Terra, causats pels terratrèmols, les glaceres, els volcans..., visualitzat en imatges de gràfics animats en cinc pantalles gegants de 5,5 metres, col·locades en zig-zag, conformarà la macroinstal·lació protagonista del Sónar de Dia, els dies 16, 17 i 18 del mes de juny vinent, a la Fira de Montjuïc. Es tracta d’'Earthworks', peça que l’estudi britànic Semiconductor estrenarà, unint art i ciència, dins del projecte Sónar Planta, fruit de la col·laboració entre el festival de música avançada i la Fundació Sorigué per tercer any consecutiu. 

    «La denúncia del canvi climàtic i de la intervenció abusiva de l’home en la terra són el fil conductor del Sónar», recorda el seu codirector Enric Palau, després de presentar Ruth Jarman i Joe Gerhardt, el duo d’artistes que formen Semiconductor. Ja van participar en el Sónar Cinema el 2000, han realitzat residències a la NASA, el CERN i el Museu d’Història Natural de l’Institut Smithsonian de Washington, i són especialistes a convertir les dades de la naturalesa en peces estètiques, ressalta José Luis de Vicente, comissari de Sónar+D. Per a 'Earthworks', expliquen els creadors, han treballat amb experts en geotecnologia de la Facultat de Ciències de la Terra de la Universitat de Barcelona (UB) i han visitat la gravera del Corb, del grup Sorigué, a Balaguer (Lleida).   

    «Va ser a la gravera on va començar tot –explica Jarman–. Vam veure que era possible llegir com es forma l’evolució geogràfica del paisatge durant milers d’anys i vam intentar entendre com els científics mesuren i descodifiquen la naturalesa». «Vam partir de la base de dades IRIS, que reuneix lectures científiques sísmiques, de glaceres i volcans de tot el món –continua Gerhardt–. L’oïda humana no pot captar aquest so que es captura en forma de dades i perquè puguem sentir-lo l’hem accelerat i després traduït en imatges». 

CANVIS QUE PROVOCA L’HOME

Notícies relacionades

Però a més a més de mostrar els canvis naturals que durant segles han modificat el paisatge, també han volgut ensenyar «els produïts per l’impacte de les activitats i l’acció de l’home, en allò que els científics anomenen l’era geològica de l’Antropocè». Per a aquesta part, han trobat la inspiració en la gravera del grup Sorigué. «Veus diverses capes de sorra de diferents eres geològiques que se sedimenten les unes a sobre de les altres i van mostrant el procés de creació del paisatge al llarg del temps», apunta Jarman. Allà han apreciat les vibracions de les activitats extractives de la grava, i després les han transformat en imatges i gràfics amb capes que es fonen i separen en un moviment constant i en un so envoltant.

    A la gravera, a més a més del complex industrial de Planta, Sorigué treballa en la investigació, la fabricació de materials i la plantació d’oliveres per recuperar el terreny, a la vegada que des de la fundació, amb una col·lecció de 450 obres, es dedica activament a la promoció artística, amb artistes com Wim Wenders, Chiharu Shiota i Antonio López.