TENDÈNCIA LITERÀRIA

La ciència-ficció pensa en la Lluna

Kim Stanley Robinson se suma a les especulacions sobre la colonització de l'espai pròxim amb 'Aurora'

jgarcia35093430 a picture taken on august 12  2016 shows a reflection of the160813163250

jgarcia35093430 a picture taken on august 12 2016 shows a reflection of the160813163250 / KHALED DESOUKI

6
Es llegeix en minuts
Ernest Alós
Ernest Alós

Coordinador d'Opinió y Participació

Especialista en Escric, quan puc, sobre literatura fantàstica i de ciència ficció, ornitologia, llengua, fotografia o Barcelona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Alguns dels principals escriptors de ciència-ficció contemporanis tenen el cap a la Lluna. No és que estiguin distrets, sinó que, en el marc d’un gènere cada vegada més focalitzat en el nostre futur pròxim, s’han posat com a objectiu també l’espai més pròxim i les conseqüències que tindria en la humanitat no un viatge a les estrelles, sinó simplement fer un petit salt i posar-se en l’òrbita del nostre propi planeta. 

Ho han fet Ian McDonald amb el primer volum de la seva trilogia Luna Nueva (Nova) i Neal Stepenson amb Seveneves (Nova), mentre que un altre clàssic com Kim Stanley Robinson va una mica més enllà i s’atreveix amb una de les nostres estrelles pròximes a Aurora (Minotauro). En els tres casos, recorrent a tecnologies imaginables des del nostre actual estat de desenvolupament i especulant més sobre quin impacte tindria un canvi d’aquest tipus sobre una societat humana.

Els últims anys, després d’uns anys de retirada a un segon pla de la ciència-ficció respecte a la fantasia, films com InterstellarGravity Marte han tornat a posar en la mira del gran públic l’exploració espacial. (Deixem a un costat Star wars i el seu retorn, un fenomen autònom, un univers autoreferencial que ja té una vida pròpia, com el dels superherois). 

Amb tot, els dos últims títols citats són més aviat aventures de supervivència extrema que podrien tenir lloc tant a l’espai com en un vaixell a la deriva enmig de l’Atlàntic. Els últims grans llibres del gènere prefereixen aplicar la definició encunyada per Isaac Asimov («la ciència-ficció és la branca de la literatura que tracta de la resposta humana als canvis en el nivell de la ciència i la tecnologia») que llançar-se a la space opera interestel·lar, però a diferència d’aquesta altra gran branca que prefereix tocar de peus a terra i imaginar l’impacte que tindrà sobre nosaltres, aquí i ara, el canvi climàtic o la xarxa (les també recents El círculo, de David Eggers, i Relojes de hueso, de David Mitchell) no renuncien a la fascinació de l’espai. I, amb una base científica sòlida, fan que el primer terme de l’expressió ciència-ficció, no resulti espuri.

‘LUNA’

‘El Padrí’ a 384.400 quilòmetres

Una versió espacial d'El Padrí, o de El PadríJoc de trons, o de Dinastía, o de Desafiament total però sense records implantats, o d’un western amb miners i grangers en plena carrera per ocupar terres verges, o una espècie de Bonanza però en pervers. Tots aquests paral·lelismes són vàlids per parlar de la novel·la del britànic Ian McDonald, de qui s’acaba de publicar a Espanya la primera part de la trilogia Luna (Luna. New Moon és el títol original en anglès). 

En un futur pròxim, el nostre satèl·lit és un territori d’explotació miner. Però en un entorn en part neoliberal, en part feudal (si és que les dues coses no acaben sent el mateix), a la Lluna no hi ha Estat ni lleis, els recursos vitals en els hàbitats subterranis (o subselenites) com l’aigua, l’aire i les dades es paguen a través d’un xip implantat i cinc corporacions familiars, els Cinc Dragons, controlen el satèl·lit, fins al punt d’haver creat una societat divergent de la terrestre, amb les seves pròpies regles i moral. Els Mackenzie australians (extracció de minerals), els Asamoah africans (grans hivernacles), els russos Vorontsov (transport), els xinesos Sun (tecnologia digital) i els brasilers Corta (extreuen l’isòtop de l’heli del qual depèn el subministrament energètic de la Terra).

La lluita entre tots dos passa per un moment de treva però es trenca aviat, en una successió d’enfrontaments i venjances que acaba amb molta sang i revelant que hi ha una mà fosca darrere de tot aquest sistema aparentment caòtic. Uns es quedaran amb les intrigues dignes de Joc de trons (o de Dallas, segons com es miri), i altres, amb l’esforç especulatiu de McDonald a l’hora d’imaginar com una societat humana es modelaria en unes circumstàncies com aquestes. Com el naixement d’una espiritualitat peculiar basada en la santeria o una sexualitat heterodoxa, obertament bisexual i polígama, amb modalitats de relacions bastant imaginatives i algunes escenes intenses fan pensar en de quina manera es visualitzaran si la CBS tira endavant l’opció que va adquirir per desenvolupar una sèrie televisiva a partir del llibre. 


‘SEVENEVES’ L'apocalipsi està a sobre nostre

Un dels mestres de la ciència-ficció moderna, el nord-americà Neal Stephenson, mira també cap a la Lluna en el seu últim llibre publicat a Espanya, SevenevesUna novel·lassa, en tots els sentits, amb un arc temporal que inclou els pròxims 5.000 anys i que comença amb l’esclat de la Lluna per un misteriós fenomen còsmic. Els set fragments en què es trenca comencen a col·lisionar entre ells i els científics arriben a una conclusió: aquests xocs creixeran exponencialment fins que la Lluna caigui a trossos sobre els nostres caps.

No hi ha tecnologies màgiques (per fer creïble el relat només hem avançat una mica respecte al nostre actual nivell de desenvolupament), així que l’única solució a curt termini és desplaçar mostres de totes les formes de vida i centenars o milers d’humans fèrtils, representants de totes les races, a estacions orbitals, i confiar que resisteixin prou per repoblar la Terra. Una cosa que comença en la segona secció del llibre, amb una humanitat transformada per l’experiència (per això el seven eves del títol, però millor no avançar gran cosa més de la trama de la novel·la) i amb alguna sorpresa esperant sobre la superfície.

Perquè la naturalesa humana és la que és, i a l’espai, mentre el planeta es converteix en un desert de foc, els humans fan el que saben fer, treure’s els ulls entre ells, o devorar-se (literalment) els uns als altres. Stephenson, per cert, sembla assenyalar que en situacions de crisi com aquesta la democràcia representativa potser no és la millor opció... «Hi ha mecanismes mentals que ens poden convertir en monstres», diu. I sí...

Un altre cop apareix l’Stephenson interessat per la història cultural i el geògraf, però també l’antic estudiant de física apassionat per la ciència i la tecnologia: en la seva ciència-ficció la part de ciència va de debò, i per disfrutar dels seus centenars de pàgines s’ha d’estar disposat a recórrer les nombroses solucions enginyerils (sempre ciència plausible, res de viatges per sobre de la velocitat de la llum o teletransport) que l’autor ha imaginat perquè sigui possible la creació de tota una civilització en òrbita. 


‘AURORA’ La reconciliació amb Kim Stanley Robinson

Kim Stanley Robinson, a diferència de Stepenson amb arrels acadèmiques en la literatura (la seva tesi va versar sobre Philip K. Dick) i un fort interès per la naturalesa i la sostenibilitat del Planeta del no en la física, es va convertir en un respectadíssim nom en el panorama de la ciència-ficció amb la seva trilogia sobre la conversió de Mart en un planeta habitable (Marte rojo, Marte verde i Marte azul), en què planteja alternatives a un capitalisme que pot derivar en una nova forma de feudalisme (una inquietud amb la qual enllaça Ian McDonald). 

El fracàs de la seva especulació històrica Tiempos de arroz y sal (història alternativa en què Europa hauria sigut exterminada per la pesta negra i el món estaria avui repartit entre un bloc xinès, un altre de musulmà i un altre de format per indígenes americans) i segurament les reticències davant un escriptor amb tendències socialistes per part de la base lectora més conservadora de la ciència-ficció als Estats Untis va fer d’ell un autor relegat, que ha aixecat el cap amb el seu últim llibre, Aurora: el 2545, una immensa nau espacial que conté representacions de tots els biomes terrestres i un parell de milers de persones, una barreja entre una versió oversized de l’estació espacial internacional i els hivernacles espacials de la pel·lícula de Douglas Trumbull Naus silencioses, comença un viatge que durarà diverses generacions cap al sistema Tau Ceti, on orbita un planeta similar a la Terra.

Notícies relacionades

La missió colonitzadora es trobarà amb problemes inesperats, i no tan sols el de mantenir una societat aïllada en un entorn en què seguirà evolucionant i reclamant alguna forma de democràcia en un entorn on resulta difícil mantenir-la. És cert que, a diferència de Stephenson i McDonald, Robinson ens porta més enllà del nostre sistema solar. Però la lliçó, també en el seu cas, és que potser val més que ens centrem en l’únic planeta que tenim a mà.