64a EDICIÓ DEL FESTIVAL

'El hombre de las mil caras' conquista el premi Feroz

La premsa acreditada a Sant Sebastià escull el fibrós 'thriller' polític d'Alberto Rodríguez com la millor pel·lícula de la secció oficial

Tràiler d’’El hombre de las mil caras’. (2016) / periodico

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

La millor pel·lícula que s'ha vist aquest any a la secció oficial a competició del festival internacional de Sant Sebastià té nacionalitat espanyola: 'El hombre de las mil caras'. Així ho acaba d'anunciar l'Associació d'Informadors Cinematogràfics (AICE) en el certamen, on Paco León ha sigut l'encarregat d'entregar el Feroz Zinemaldia al productor de la pel·lícula i màxim responsable de Zeta Cinema, Paco Ramos, i a un dels seus protagonistes, Carlos Santos.

La premsa ha valorat la capacitat del cineasta Alberto Rodríguez (guanyador de 10 premis Goya amb 'La isla mínima') de traslladar a la gran pantalla un dels episodis més delirants de la història recent d'Espanya: el 'cas Luis Roldán'. Tens, fibrós, aclaparador, complex i a estones divertit, es tracta d'un 'thriller' polític, de despatxos, protagonitzat per trilers, mentiders, agents d'espionatge i corruptes professionals que viatgen amb talons bancaris i no amb pistoles. El film -basat en el llibre del periodista Manuel Cerdán-, està protagonitzat per un excel·lent Eduard Fernández, que dóna vida a Francisco Paesa, l'exagent secret més controvertit que ha tingut Espanya i la persona que va col·laborar tant en la fuga de Roldán, exdirector de la Guàrdia Civil i saquejador de les arques públiques, com en la seva posterior i rocambolesca entrega al Govern socialista.

VERITATS I MENTIDES

Notícies relacionades

Roldán està interpretat per Carlos Santos, a qui Rodríguez ha donat el millor paper de la seva carrera. Tant Santos com Fernández han dotat els seus personatges d'una capa d'humanitat que fa que l'espectador arribi a empatitzar amb ells, tot i ser dos corruptes professionals que van enfonsar les seves mans en els diners bruts de l'última etapa del Govern del PSOE. Segons el director (i no li falta raó), el públic espanyol és prou madur per veure la seva recent i fosca història a la pantalla. Això sí, deixant clar des del primer minut del metratge que tot el que s'explica podria ser veritat o mentida. El guió conté parts fidels a la realitat i altres de completament inventades. I aquesta és una altra de les grandeses d'una pel·lícula amb un engranatge que resulta perfecte malgrat ser tan ambiciosa i complexa. 'El hombre de las mil caras' és una de les grans apostes del cine espanyol de l'any i, amb tota probabilitat, la veurem en els premis Goya.   

VOTACIÓ DEL PÚBLIC

Mentrestant, a l'espera de conèixer els premis del jurat del festival (se sabran aquesta nit), la pel·lícula més ben valorada pel públic ha sigut 'Yo, Daniel Blake', amb la qual el sempre combatiu Ken Loach va conquistar la Palma d'or en l'últim festival de Cannes. El film mostra com els problemes burocràtics a l'hora d'aconseguir una ajuda social a Londres converteixen en malson la fins ara tranquil·la vida d'un home treballador però malalt. L'emocionant pel·lícula reflecteix com tots podem, un bon dia, acabar a la cua d'un menjador social. Loach desprèn empatia per la gent normal i corrent i sent la seva ràbia. El fruit de tot això és la seva nova pel·lícula, de la qual un surt amb el braç aixecat demanant justícia. Loach, malgrat tot, no es considera ni un quixot ni un polític. Només un cineasta.