LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA
25 pel·lícules que no t'hauries de perdre a Sitges 2016
Una selecció d'alguns dels títols més prometedors de la 49 edició del festival de cine fantàstic de Catalunya
rcugat35719232 barcelona 29 09 2016 icult fotograma de the neon demon160929160220
El programa desborda una altra vegada. El festival de Sitges és així: un aparador immens, absolutament inabastable de les múltiples branques del cine de gènere actual (de la sèrie B a l'experiment autoral, del 'thriller' sobrenatural a l'animació esmunyedissa) davant del qual pot ser fàcil perdre's i potser perdre's el millor. De qualsevol pel·lícula se'n treu algun aprenentatge de profit, però d'algunes més que altres. Aquí hem seleccionat 25 títols prometedors, encara que podrien ser més, molts més, ordenats per dia de projecció, per facilitar la caça i captura d'entrades.
1. 'TICKLED' El costat fosc de les pessigolles
David Farrier, un periodista de Nova Zelanda concentrat en els aspectes excèntrics però lleugers de la vida, va creure trobar un tema divertit en uns vídeos on line de Competicions de Resistència a les Pessigolles. Estava molt equivocat. Allò, en realitat, era la punta de l’iceberg d’una trama conspiratòria que incloïa dosis terrorífiques de control, xantatge i homofòbia. Segons es diu, estem davant el documental més insòlit de l’any. Divendres 7, Prado, 8.30 i 16.30 h.
2. 'INSIDE' ¡Mare meva!
El 2007, Alexandre Bustillo i Julien Maury van deixar Sitges en estat de xoc amb 'À l’interieur', un 'thriller' sanguinari sobre una embarassada que rep la visita d’una dona disposada a robar-li el nadó que porta a dins. El film es va convertir en obra de culte i ara Miguel Angel Vivas ('Segrestats') s’atreveix amb el seu 'remake', 'Inside', amb guió de Jaume Balagueró i Manu Díez, i la presència de Rachel Nichols i Laura Harring traient-se els ulls i alguna cosa més. Film inaugural. Divendres 7: Auditori, 9.00 i 19.30 h, i Retiro, 22.45 h.
3. 'TRAIN TO BUSAN' Apocalipsi zombi en alta velocitat
Promet ser una de les sensacions de Sitges: l’apocalipsi zombi viatjant en un KTX, el tren d’alta velocitat coreà. La pel·lícula de Yeon Sang-Ho va ser rebuda amb aplaudiments a Cannes, i a Corea del Sud ha sigut la millor estrena de la història, amb 900.000 espectadors… en un sol dia. S’ha dit que és la millor pel·lícula de zombis dels últims 20 anys; potser el 'blockbuster' perfecte: ritme frenètic, suspens i inventiva visual a tota màquina. Divendres 7: Auditori, 13.30 i 23.00 h. Diumenge 9: Retiro, 23.00 h.
4. 'THE AGE OF SHADOWS' Espies a la Corea nipona
El director sud-coreà Kim Jee-woo, autor de ‘Vaig trobar al diable’, 'El bo, el dolent i el raro' i ‘Dues germanes’, entre altres títols imprescindibles, revisa un episodi de l'ocupació japonesa de Corea en aquest sumptuós ‘thriller’ d'espionatge ambientat en els anys 20 que destil·la, por lo visto en el tràiler, una elegància i un ‘charme’ simplement irresistibles. Divendres 7, Auditori, 16.00 h. Dissabte 8, Retir, 17.30 h.
5. 'HELL OR HIGH WATER' Atracar amb causa
L’escocès David Mackenzie sembla que està en ratxa: després de l’excel·lent drama carcerari 'Convicte' ('Starred up'), sorprèn ara amb aquest 'neo-western' sobre dos germans lladres de bancs (Chris Pine i Ben Foster) i el Texas Ranger (Jeff Bridges) que prova de parar-los els peus. La motivació dels lladres dóna consciència social a una història amb desenllaç, segons sembla, antològic. Nick Cave i Warren Ellis hi posen la música. Dissabte 8: Auditori, 10.30 h. Diumenge 9: Auditori, 20.30 h.
6. 'UNDER THE SHADOW' 'The Babadook' a l'Iran del 1988
El director iranià establert a Londres Babak Anvari presenta una de les pel·lícules destinades a deixar rastre de grandesa. 'Under the shadow' està ambientada en el Teheran del 1988, durant la guerra entre l’Iran i l’Iraq, i narra la història d’una mare i la seva filla que, en plens bombardejos, creuen rebre la visita a casa d’un esperit maligne. Amb una mica de 'The Babadook' i ressons del Polanski més inquietant, és també una crítica sobre l’angoixa de ser dona a l’Iran. Dissabte 8: Tramuntana, 12.15 h, i Prado, 23.00 h. Dilluns 10: Prado, 8.30 hores.
7. 'MELANIE. LA CHICA CON TODOS LOS REGALOS' Nens + zombis = desolació
L’equació zombis + nens és infreqüent, potser perquè el resultat final és molt dolorós. A Sitges 2015 vam poder veure 'Maggie', amb Schwarzenegger com a pare protector de la seva filla infectada; i aquest any és el torn de 'Melanie, la chica con todos los regalos'. Basada en la novel·la de M. R. Carey, el film de Colm McCarthy és un drama distòpic d’aire desolador amb una nena mig humana mig zombi en una Gran Bretanya devastada pel virus. Dissabte 8: Auditori, 12.30 h. Diumenge 9: Auditori, 22.45 h. Dilluns 10: Retiro, 22.45 h.
8. 'SHIN GODZILLA' El retorn japonès d'una icona
Tot i que en preparació des de, en aparença, molt de temps enrere, és inevitable llegir aquest tercer 'reboot' japonès de la franquícia 'Godzilla' com una resposta al film de Hollywood del 2014. I tot i que la pel·lícula de Gareth Edwards tenia les seves qualitats, aquesta reelaboració a càrrec d'Hideaki Anno i Shinji Higuchi (antics col·laboradors en l’anime 'Evangelion') és superior en tots els nivells: formal, poètic, temàtic… Un malson de somni. Dissabte 8: Tramuntana, 14.00 h, i Auditori, 18.30 h. Diumenge 9: Retiro, 12.00 h.
9. 'ALIENS: EL REGRESO' 30 anys d'una portentosa continuació
'El padrí II' de Coppola és la prova que, en el cine, no sempre funciona la màxima que les segones parts no són mai bones. També ho és 'Aliens: El regreso', portentosa i musculosa continuació en clau d'acció marcial del clàssic del terror espacial 'Alien' (Ridley Scott, 1979) que James Cameron va dirigir el 1986. Es compleixen, per tant, 30 anys de la seva estrena, i Sitges, sempre atent a les efemèrides, ho celebrarà amb una projecció al Retiro que promet aplaudiments a cada cop de llançaflames de Sigourney Weaver en la seva lluita amb els invulnerables xenomorfs alienígenes. Dissabte 8, Retiro, 22.00 h.
10. ‘EL EXTRAÑO (THE WAILING)’ Una gran muntanya russa coreana
Na Hong-jin, director dels 'thrillers' 'The chaser' i 'The yellow sea', es passa al terror amb resultats sembla que brillants. Un estrany arriba a un poblet i aviat es comencen a produir morts misterioses. Això és el principi, només el principi. El deliri arriba a ser tan gran que els personatges pregunten, literalment: "¿Algú hi veu algun sentit al que està passant aquí?" En aparença, hi ha rastres d''L'exorcista' i 'El resplandor', però el tràiler promet una pel·lícula molt coreana en la seva barreka de tons. Diumenge 9, Auditori, 8.15 h. Dilluns 10, Auditori, 22.15 h. Dimarts 11, Retir, 22.15 h.
11. ‘THE EYES OF MY MOTHER’ Un malson preciós
El debut de Nicolas Pesce no és per a tothom: segons sembla, provoca tantes mirades fascinades com desercions de la sala. Es tracta d’una pel·lícula de terror en blanc i negre a la vegada gràfica i obliqua. En el passat, una tragèdia familiar va sacsejar la idíl·lica vida de Francesca i la seva família al camp. D’adulta, Francesca segueix incapaç d’abandonar uns rituals que més val no presenciar amb la panxa plena. Diumenge 9: Tramuntana, 10.15 h. Dilluns 10: Prado, 22.45 h. Dimarts 11: Prado, 8.30 h.
12. ‘DE PALMA’ Reivindicació d'un mestre
Firmant de pel·lícules de Hitchcock no aptes per a menors, estilista del 'blockbuster', amic del projecte impossible… Pocs directors tan fascinants en l’últim mig segle com Brian de Palma, homenatjat per Noah Baumbach i Jake Paltrow en aquest acurat documental basat en una setmana d’entrevistes amb l’autor de clàssics com 'Carrie', 'Impacto' i 'Fascinación', el guionista del qual, Paul Schrader, recollirà una Màquina del Temps. Diumenge 9: Retiro, 20.45 h. Dissabte 15: Tramuntana, 11.45 h.
13. ‘CREEPY’ Compte amb els veïns
Kiyoshi Kurosawa es va forjar l’estatus d’autor de culte amb clàssics de terror psicològic fosc com Cure, Pulse o Séance. L’imprescindible director japonès -de qui l’any passat a Sitges vam poder veure el seu preciós conte de fantasmes 'Journey to the shore'- torna al 'thriller' més torbador amb 'Creepy': una intriga policial de desaparicions que farà que et miris els teus veïns d’escala d’una altra manera. Diumenge 9: Tramuntana, 22.45 h. Dilluns 10: Auditori, 17.30 h, i Tramuntana, 0.45 h.
14. ‘BLAIR WITCH’ Resurrecció amb esteroides
'El proyecto de la bruja de Blair' va ser la notícia cinematogràfica del 1999: va costar 27.000 euros i va recaptar ¡vuit mil vegades més!, a més de conquistar la crítica mundial. No va ser només qüestió de màrqueting, sinó també de cine: Myrick i Sanchez van explotar sàviament el dispositiu del metratge trobat. El 'reboot' a càrrec d’Adam Wingard ('The guest') promet més aparell espectacular, però també dosis de l’horror atàvic de l’original. Dilluns 10: Auditori, 13.30 h. Dimarts 11: Auditori, 21.00 h. Dimecres 12: Retiro, 23.15 h.
15. ‘YOUR NAME’ Aquest cos no és el meu
Considerat per alguns un nou Miyazaki, Makoto Shinkai ha arrasat al Japó amb aquest anime sobre intercanvi de cossos i gèneres i recerca de l’amor. Segons notícies arribades de Sant Sebastià, no queda ni un ull sec a la platea quan s’encenen els llums. Entre els responsables del disseny de personatges hi ha Masayoshi Tanaka, també involucrat en una altra joia animada del programa de Sitges 2016: 'The anthem of the heart'. Dilluns 10: Retiro, 14.15 h. Dimarts 11: Prado, 12.00 h.
16. ‘PET’ Segrestada a la gàbia
El treballador d’un refugi d’animals fa anys que està enamorat d’una cambrera. Com que no li fa cas, la segresta i la tanca en una gàbia. La segona pel·lícula del català Carles Torrens ('Emergo'), rodada als Estats Units, és un 'thriller' psicològic que algú ha definit com una barreja entre 'Perdida' i 'Hard candy'. Fans de 'Perdido's: el personatge del refugi d’animals és Dominic Monaghan, el nostre sempre carismàtic Charlie. Dilluns 10: Tramuntana, 16.30 h. Dimarts 11: Auditori, 17 h. Dimecres 12: Tramuntana, 8.30 h.
17. ‘LA DONZELLA (THE HANDMAIDEN)’
Park Chan-wook no va acabar de trobar-se còmode en l’aventura en anglès de 'Stoke'r, però el seu retorn al cine sud-coreà s’ha saludat com una fita, potser la fita de la seva filmografia. Com menys se sàpiga de l’argument d’aquest 'thriller' d’època, molt millor, però direm que involucra (basant-se en la novel·la 'Falsa identidad', de Sarah Waters) una hereva, la seva donzella i un caçador de fortunes. Dimarts 11: Auditori, 8.15 h. Dimecres 12: Auditori, 20.15 h. Dijous 13: Retiro, 22.15 h.
18. ‘PHANTASM’ Un clàssic restaurat per J. J. Abrams
J. J. Abrams ha apadrinat la restauració en flamant 4K d’aquest malson al·lucinat dirigit per Don Coscarelli, de qui també es podrà veure 'Bubba Ho-Tep' (amb l’homenatjat aquest any Bruce Campbell). El seu gran reclam va ser aquella mítica esfera voladora que es clava al front i fa d’aspersor amb la sang de la víctima. També se’n podrà veure la quarta seqüela, 'Phantasm ravager', la primera que no ha dirigit Coscarelli. Dimarts 11: Auditori, 13.00 h. Dimecres 12: Retiro, 1.00 h.
19. ‘GRAVE (CRUDO)’ La meva vida com a caníbal
Precedida per les notícies sobre marejos i ambulàncies provocats pel film a Toronto, 'Grave (Crudo)' arriba a Sitges amb l’etiqueta de pel·lícula xoc. Sembla que cada any n’hi ha d’haver una en particular i en aquesta ocasió li ha tocat al debut de Julia Ducournau, el retrat d’una adolescent que descobreix la seva naturalesa caníbal. No és només un xoc, segons sembla, sinó molta pel·lícula: un relat explicat amb veu pròpia i delicadesa de matís. Dimarts 12: Auditori, 8.30 h. Dimecres 13: Auditori, 21.00 h. Dijous 14: Retiro, 22.30 h.
20. ‘STAR TREK: LA PELÍCULA’ El primer viatge, en cine, de l'Enterprise
Sitges celebra aquest any els 50 anys de 'Star trek' i, entre els nombrosos actes d’homenatge, destaca la projecció de 'Star Trek: la película', el primer dels llargmetratges inspirats en la sèrie creada per Gene Roddenberry. Robert Wise va dirigir el film el 1979, que va haver d’esperar al 2001, any en què va donar llum verda al muntatge del director, per quedar satisfet amb el resultat. Aquesta serà la versió que 'trekkies' i no 'trekkies' podran veure en una bona pantalla gran a Sitges 2016. Dimecres 12: Auditori, 10.30 h.
21. ‘TENEMOS LA CARNE’ Visca el Mèxic postapocalíptic
Produïda per Carlos Reygadas, l’opera prima del mexicà Emiliano Rocha Minter ha deixat un rastre d’asfíxia allà on s’ha projectat. Incest, necrofília, sadisme i canibalisme campen sense filtre per 'Tenemos la carne', un sufocant relat ambientat en un Mèxic postapocalíptic sobre dos germans i un home estrany obsessionat a convertir el seu soterrani en una cova en forma de ventre matern. Dc. 12: Tramuntana, 14.30 h. Dj. 13: Auditori, 1.00 h. Ds. 15: Tramuntana, 10.00 h.
22. ‘MIDNIGHT SPECIAL’ Per a amants de 'Stranger things'
El director Jeff Nichols torna a filtrar la influència del cine dels 80 a la seva intimista, continguda manera. Si a 'Mud' semblava inspirar-se en 'Cuenta conmigo', en la seva penúltima pel·lícula (ja s'ha pogut veure l'oscaritzable 'Loving') ofereix la seva particular revisió de, diguem, 'Ojos de fuego' o 'D.A.R.I.L.': el personatge central és un nen de 8 anys perseguit per una secta, l'FBI i la NSA a causa dels seus poders paranormals. Els fanàtics de 'Stranger things' no se'n penediran, encara que el film és la meitat de ràpid. Fascinació a foc lent. Dimecres 12, Auditori, 1.00 h.
23. ‘IKARIE XB-1’ Pioner viatge a les estrelles
Abans de l'estrena de 'Star trek', aquesta cinta txecoslovaca del 1963 es preocupava per mostrar el dia a dia de la tripulació (mixta i amb noms internacionals) d'una nau a la recerca de nous mons. És un viatge fascinant, dirigit amb estil suprem per Jindřich Polák. Una de les joies del cicle 'Red Planet Marx', al voltant de la ciència-ficció de l'antic bloc de l'Est. Dijous 13, Prado, 14.15 h.
24. ‘THE NEON DEMON’ Víctimes de la moda
Notícies relacionadesLa nova aposta del sempre impactant Nicolas Winding Refn és un «film de terror sense terror», segons la definició del director, sobre els poders i perills de la bellesa. Elle Fanning interpreta una model que, després de mudar-se del sud a Los Angeles, ascendeix al cim de la indústria; de quina manera, millor no revelar-ho. Un aparent 'trip' visual amb influències que van de Suspiria, de Dario Argento, a la Marea nocturna, de Curtis Harrington. Divendres 14: Auditori, 8.15 i 22.45 h. Dissabte 15: Retiro, 23.00 h.
25. ‘VOYAGE OF TIME’ Malick en mode documental
Durant bona part de la seva carrera, Terrence Malick va espaiar a consciència les estrenes, però en els últims anys (potser més conscient del pas i el pes del temps) ha accelerat el ritme de producció i ha realitzat velles idees. A finals dels anys 70 va voler rodar un film sobre els orígens del cosmos i la vida a la Terra. El va deixar a un costat, però a partir d’ell va desenvolupar 'El árbol de la vida' i aquesta mena d’acompanyament documental. La seva majestuositat captivarà l’Auditori. Dissabte 15: Auditori, 11.00 i 15.30 h.