Amb el risc i sense perill
De la verdadera identitat d’Elena Ferrante a la falsa identitat del PSOE. Del creixent cansament envers Donald Trump al minvant interès pel fenomen Potter. I de les inesperades votacions a Colòmbia a l’esperat conflicte amb Elvira Navarro pels últims dies d’Adelaida García Morales. No sé si ho han notat, però política i literatura coincideixen aquests dies a aclaparar-nos amb notícies que confonen sense parar el risc amb el perill. I no és el mateix. El risc és la possibilitat de dany i el perill és la seva probabilitat. El risc és optatiu i no quantificable, mentre que el perill concreta sense demanar permís. El risc ben entès pot i ha de ser aplaudit; el perill, el busquen només els inconscients. Així, la Ferrante es va arriscar al fer servir un pseudònim, però no hi ha res tan perillós com aquest periodisme que prefereix utilitzar el seu poder per furgar en els comptes d’un escriptor digne i no en els de tant indigne poderós. Així, continuar explotant el nen mag és un risc que fa flaire de declivi, però voler explotar el món amb màgia de nens va tanta pudor de perill com d’insensatesa, si guanyés el taujà en comptes de Clinton. I així, en fi, qui s’arrisca per la pau rep desenganys, però no hi ha perill més gran, estimada Elvira, que ignorar les guerres òbvies.
Cada vegada més m’acosto a qui s’arrisca i m’allunyo del perill. Tinguin-ho en compte, si hi estan d’acord, per llegir Luisgé Martín a El amor del revés (Anagrama), que s’arrisca a despullar-se sense caure en perilloses exhibicions. Facin-ho també, si estimen el cinema, evitant un Tim Burton caduc i assistint a partir del dia 14 als Maldà, on s’estrena el documental de Jordi Esteva Socotra, la isla de los genios (llibre deluxe a Atalanta). I rematin-ho amb les afilades propostes d’Elisabet Riera, autora aviat a L’Altra i abans editora amb la imminent WunderKammer (WK), segell que el dia 24 arrenca amb un fascinant inèdit de Victor Hugo: Lo que dicen las mesas parlantes. On és el risc i on és el perill. No descobrir-ho sí que fa por.
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Club d’estil Cristina Tamborero, dissenyadora: "Es porten molt els vestits de núvia dos en un"
- FUTBOL Així és l’acord que el Reial Madrid va tancar amb Xabi Alonso fa mesos per lligar la seva arribada
- Final d’un pontificat Un conclave sense candidat clar
- Successos Dos detinguts per robar una motxilla a una parella mentre practicava sexe a la platja del Somorrostro de Barcelona
- Mort del Papa L’últim adeu a Francesc es posa en marxa: el funeral serà aquest dissabte
- Patologies Què és un ictus, l’afecció que ha patit Kiko Rivera
- La mort del pontífex Illa lloa que el papa Francesc posés «pobres i desvalguts al centre» de l’Església
- Entrevista Ángel Fernández, cardenal espanyol que participarà en l’elecció del nou Papa: «No em fa vertigen, però serà una experiència única»
- Nadal, Duplantis, Biles i Lamine triomfen en els Laureus