GUARDONS VETERANS

El Nadal i el Pla premien Care Santos i Xavier Theros

Les dues novel·les se situen a Barcelona, la dels anys 80 i la del segle XIX

lpedragosa36783333 care santos170106231018

lpedragosa36783333 care santos170106231018
lpedragosa36784315 care santos  theros170106234344

/

3
Es llegeix en minuts
ELENA HEVIA / BARCELONA

Dues aportacions més a la ja més que nodrida literatura sobre Barcelona han aconseguit els premis Nadal i Pla, que han recaigut respectivament en l’escriptora Care Santos i en el cronista ciutadà i polipoeta Xavier Theros. Quan a penes s’ha apagat el record del premi Ramon Llull de novel·la que va obtenir fa dos anys, Care Santos, una de les més prolífiques autores catalanes, completa la dotzena de guardons amb el Nadal. Santos, que ha construït incansable la seva carrera en diferents fronts –la novel·la per a adults, però també la literatura infantil i juvenil– i en dos idiomes indistints, català i castellà, s’emporta el guardó més longeu en llengua castellana, que aquest any arriba a la 73a edició i està dotat amb 18.000 euros. La novel·la del Nadal 2017 apareixerà, com és usual, en el segell Destino, el seu històric promotor.

    Molt emocionada, Santos va evocar ahir alguns dels seus autors favorits que van arribar a aconseguir el Nadal, com Manuel Vicent i Carmen Martín Gaite. Amb Media vida, l’autora torna a l’univers íntim i femení que ha propiciat les seves últimes novel·les, publicades també al Grupo Planeta. L’acció se centra en el retrobament de cinc dones a les quals 30 anys abans va marcar un fet terrible i que en l’actualitat estan buscant reconciliar-se amb el passat i alliberar el sentiment de culpa que arrosseguen.

    El fet que la novel·la (i en concret el retrobament que actua com a punt de partida) transcorri el 1981 serveix a l’autora per poder reflectir una dècada marcada per la nostàlgia –en els últims temps especialment de moda– i traçar el retrat d’una generació que lluitava per treure’s de sobre els prejudicis del franquisme mentre s’aprovava la llei del divorci. La novel·la s’ajusta, per tant, a molts dels temes habituals en l’autora, com són la transició individual en un context històric en transformació, el pes de la família i, molt especialment, el pas del temps. «Vaig escriure aquesta novel·la sota la influència del filòsof Joan-Carles Mèlich i, en especial, d’una frase seva: ‘Només es pot perdonar l’imperdonable’», va manifestar Santos al rebre el premi.

UN ‘THRILLER’ BARCELONÍ

Notícies relacionades

El Pla, en la seva 49a edició i amb una dotació de 6.000 euros, aporta la reconversió en narrador del conegut cronista Xavier Theros (nom de ploma que sorgeix de l’apòcope de Ballesteros, malnom amb què ja se’l coneixia al col·legi). La fada negra és la seva primera novel·la, un thriller històric i  un punt rocambolesc situat a la Barcelona de 1843. El protagonista, Llàtzer Llampades, és un antic capità de vaixell reconvertit en policia que, en una ciutat sòrdida i claustrofòbica, s’enfronta a les amenaces d’ominoses criatures. El marc històric és essencial en la trama, ja que mostra l’anomenada revolució de la jamància, revolta ciutadana contra el govern conservador que va ser durament sufocada pel general Prim després d’assetjar la ciutat durant dos mesos. Es diu que la famosa frase «O caixa o faixa» (és a dir, el taüt o el faixí de general) va ser encunyada pel militar de Reus per a aquella ocasió.

ACCIDENTS POLIPOÈTICS

Encara que s’estreni com a novel·lista, Theros és un autor veterà amb una trajectòria de més de 12 llibres d’humor, poesia i crònica. La seva profunda veu de locutor (de fet ho va ser durant anys) l’ha portat a trepitjar els escenaris amb el seu company Rafael Metlikovez, amb qui va formar el duo Accidents Polipoètics i va estrenar diversos muntatges teatrals de mordaç ironia així com dos espectacles de polipoesia, un moviment molt pròxim al dadaisme que transforma (i en ocasions destrueix) el format habitual dels recitals.