EXPOSICIÓ DE CULTE

La Factory de Warhol reobre a Can Trinxet

La mostra 'Silver songs. La música d'Andy Warhol' explora les relacions de l'artista pop amb la música i recrea els processos de creació del seu taller-estudi

zentauroepp38397435 hospitalet de llobregat     baix llobregat    12 05 2017  i 170512195127

zentauroepp38397435 hospitalet de llobregat baix llobregat 12 05 2017 i 170512195127 / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ara fa quatre anys, Javier Panera comissariava per a La Virreina This is not a love song, exposició sobre la relació entre música pop i videocreació en què Andy Warhol tenia el seu espai. Ahir, Panera va presentar a Can Trinxet una mostra en quà Warhol i la seva empremta lo ocupen tot: Silver songs. La música d’Andy Warhol, exploració de la relació de l’artista pop amb la música, fins i tot més extensa del que es pensa generalment. Tothom coneix Warhol, el Warhol de les llaunes de sopa i les Marilyn multiplicades, però no tothom coneix, per exemple, les seves portades per a discos de clàssica.

Coproducció de Districte Cultural Hospitalet i Screen Projects, agència responsable del festival LOOP, que inclou la mostra en la seva selecció principal per a aquest any, Silver songs recorre aquesta sinergia prenent com a eix principal les més de 60 portades de discos dissenyades per Warhol entre el 1949 i el 1987. Hi ha creativitat més enllà del llegendari plàtan de The Velvet & Underground & Nico o la bragueta del Sticky fingers dels Rolling Stones: portades de discos de múltiples gèneres, des del pop fins al soul, passant pel jazz; de fet, el pòster de l’exposició rendeix tribut a la que va dissenyar per a Monk, el disc de Thelonious Monk del 1956, quan era dissenyador freelance per al segell Prestige.

Eren treballs fets per encàrrec, que li donaven diners però també constituïen un senyal del caràcter omnívor de Warhol. Com comentava Panera en roda de premsa, el padrí de l’art pop «podia començar al matí amb una sessió de música experimental en un loft, anar a veure a la tarda Maria Callas i a la nit sopar al Max’s Kansas City mentre tocava un grup new wave».

ELS SEUS FAMOSOS ‘SCREEN TESTS’

Però no només de portades s’alimenta aquesta exposició, que va obrir ahir les portes i es podrà visitar fins al 18 de juny, de dimarts a dissabte, d’11.00 a 23.00 hores. En total es reuneixen més de 200 treballs en diferents suports, des de les citades portades fins a fotografies, litografies, serigrafies, els seus famosos screen tests (retrats cinematogràfics muts de diversos minuts, com els que aquí es poden veure dels membres de la Velvet) o videoclips, els dos que va rodar: un per a The Cars i un altre per als potser menys recordats Curiosity Killed The Cat.

Tan atractiu com el material

reunit és el mateix espai en què s’ha instal·lat, un recinte de Can Trinxet vestit per a l’ocasió amb el paper d’alumini que revestia l’antiga Factory. En grans pantalles es projecten recreacions (a càrrec de Javier Largen) de pel·lícules mítiques com per exemple  Kiss, Sleep i Blow job, o les imatges de l’espectacle multimèdia Exploding Plastic Inevitable filmades per Ronald Nameth.

PROGRAMA D’ACTIVITATS

El projecte de Silver songs va més enllà de l’àmbit estrictament museístic i vol generar verdadera acció. «Endollarem la màquina conceptual de la Factory», deia Artur Muñoz, responsable amb Albert Mercadé (Districte Cultural L’H) del programa d’activitats The Factory Alive! Cada dia hi haurà acció en paral·lel a l’oferta estable de l’exposició. La música de les projeccions es confondrà amb l’assajada just en aquell moment al mateix local de l’Hospitalet. I, per descomptat, el bullici propi del més alegre treball en grup.

Notícies relacionades

El que es pretén és recrear els processos de creació híbrids que es donaven a la fàbrica de Warhol: música, cine, serigrafia i art en perpètua comunió. D’entrada, Los Ganglios treballaran amb l’artista Laura Llaneli en una reelaboració del famós road show Exploding Plastic Inevitable. La comunicació gràfica del projecte anirà a càrrec de l’escola de disseny EINA, en tallers de serigrafia conduïts per Enric Mas.

També hi haurà screen tests per a qualsevol visitant que ho vulgui i, més significativament, per a membres d’associacions de malalts de l’Hospitalet de Llobregat als quals generalment no es dona aquesta mena de protagonisme; d’això se n’encarregarà l’escola d’art i disseny Serra i Abella. Diferents ssociacions d’esclerosi múltiple i de salut mental participaran en tallers de gravat i art postal impartits per les artistes Ester Aguilà i Berta Fontboté, respectivament.