20a edició dels premis de les arts escèniques

Els premis Max distingeixen la creativitat femenina

La directora Carme Portaceli triomfa amb 'Només són dones' en una gala amb dos guanyadors més, 'Caída del cielo' i 'Oskara'

2
Es llegeix en minuts
MARTA CERVERA / BARCELONA

Els premis Max van arribar ahir a la nit la seva 20a edició coincidint amb el naixement de Federico García Lorca. Artistes de teatre, dansa, música i circ i autoritats van omplir el Palau de les Arts de València i van celebrar que l'escena segueix viva en una cerimònia amb aroma de festa mediterrània i valenciana dirigida per Joan Font, de Comediants. La Banda Simfònica de Dones del 8 de març va donar una pista de per on anirien els trets només començar la gala. El carrer seria un dels protagonistes de la nit juntament amb les dones.

Carme Portaceli, va ser una de les grans triomfadores de la nit amb el premi al Millor espectacle teatral i Millor direcció per 'Només són dones', un muntatge interdisciplinari 100% femení sobre les dones que van morir lluitant per la llibertat després de la guerra civil. I va precisar que dedicava el premi «a Tomasa Cuevas i a tantes dones que van lluitar per la llibertat del nostre país que, com és habitual han estat oblidades i sotmeses a no tenir visibilitat. Fins i tot avui no en tenen en llibres, museus ... »

En dansa també va triomfar una dona, Rocío Molina, atrevida coreògrafa i ballarina flamenca que va recollir el seu premi a Millor intèrpret de dansa femenina i Millor coreografia i Millor il·luminació per 'Caída del cielo' vestida amb els colors del Màlaga, la seva terra. 'Oskara', un espectacle sobre la identitat i la tradició protagonitzat només per homes de la companyia basca Kukai Dantza amb coreografia de Marcos Morau (La Veronal) partia com a favorita amb set candidatures i va aconseguir les de millor elenc, millor espectacle de dansa i millor vestuari. Es va dur tantes pomes com Molina. Gran triomf per a la dansa en aquests Max.

NURIA MENCÍA, MILLOR ACTRIU

Nuria Mencía es va emportar el premi femení com a intèrpret principal pel seu paper a 'La respiración', d'Alfredo Sanzol, que es va alçar amb el premi a la millor autoria amb aquest text. Àngel Ruiz, va agrair el guardó com a millor actor per 'Miguel de Molina al desnudo'. 'El laberinto mágico', adaptació de les novel·les de Max Aub pel Centre Dramàtic Nacional va transformar les seves dues nominacions en premi: Millor actor de repartiment i Millor adaptació.

Els guardons de la Fundació SGAE, presentada per l'actriu i còmica Ana Morgade, va posar l'accent en l'autoria, especialment la femenina, un tema que sempre ha preocupat la realitzadora Inés París, la primera presidenta de la SGAE com va deixar clar en el seu aplaudit discurs. Va fer un balanç agredolç de la situació de les arts escèniques i va advertir: «No canviarà la xacra de la violència a les dones mentre no canviem els continguts del nostre teatre i cinema».

Mulier, poètic espectacle sobre xanques interpretat per actrius de Maduixa Teatre va estrenar el Max al Millor espectacle de carrer -es va lliurar per primera vegada- i també el de Millor composició musical.

Notícies relacionades

InTarsi, de la companyia de circ catalana eia, es va emportar el premi a Millor espectacle revelació moment que Fabrizzio Giannini va aprofitar per reclamar un guardó propi per a aquesta disciplina.

Amb 83 anys Salvador Távora va agrair emocionat el seu Max d'Honor. El públic va ovacionar el fundador de La Cuadra de Sevilla, autor de peces com 'Picasso andaluz', que amb 83 anys va recordar: «El teatre és cultura, que és desafiament i llibertat».