TEATRE

Josep Maria Miró debuta en castellà

La directora argentina Gabriela Izcovich estrena a la Beckett 'Olvidémonos de ser turistas' amb actors de Madrid, Catalunya i Buenos Aires

L'obra inaugura un cicle dedicat a l'autor amb lectures, conferències i una reposició

fcasals41677322 barcelona 19 01 2018 ensayo de la obra olvid monos de se180121161152 / CARLOS MONTANYES

fcasals41677322 barcelona 19 01 2018   ensayo de la obra   olvid monos de se180121161152
fcasals41676816 barcelona 19 01 2018   entrevista con el autor josep mar a m180121161234
fcasals41677319 barcelona19 01 2018   ensayo de la obra de josep mar a mir  180121161202

/

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El premiat dramaturg Josep Maria Miró (Prats de Lluçanès, 1977), autor de El principi d’Arquimedes entre altres obres, s’estrena en castellà amb Plvidémonos de ser turistas, una road movie que arrenca quan una parella espanyola de viatge per l’Argentina entra en crisi. La interpreta a la Beckett a partir d’aquest dimecres un sorprenent equip d’actors: els espanyols Pablo Viña i Lina Lambert i els argentins Eugenia Alonso i Esteban Meloni. La polifacètica actriu de Buenos Aires Gabriela Izcovich és l’encarregada de portar a escena l’obra.

Aquest és el primer cop que l’autor, acostumat a estrenar els seus propis textos, cedeix a un altre la responsabilitat de muntar per primera vegada una peça seva a Catalunya. Una cosa tan nova per a ell com també per a ella, respectada autora i directora, acostumada a muntar només les seves pròpies obres. Coproduïda pel Teatre Espanyol i la companyia d’Izcovich, té assegurada l’estrena a Madrid al maig i també hi ha intenció de portar-la a l’Argentina.

A més a més, Olvidémonos de ser turistas obre a la Beckett un cicle dedicat al teatre de Miró, autor prolífic traduït a 20 llengües i estrenat en una trentena de països. 

VIiatge emocional 

La seva nova peça proposa un viatge emocional a partir de la relació amb geografies que expulsen i que acullen. «És molt íntima. Parla de coses molt petites i alhora molt grans. Tot sorgeix arran d’un capítol dolorós no resolt de la parella protagonista. Durant el viatge també troben gent amb aquest tipus de dolor i amb molta humanitat». Miró assenyala que el text no s’entendria sense l’emigració provocada per crisis econòmiques patides a Espanya recentment i a l’Argentina, fa més temps, amb el corralito. «Tots els personatges estan en trànsit geogràfic, existencial i vital», explica l’autor, l’obra del qual es nodreix dels seus viatges i contactes amb el país on transcorre l’acció.

El marc geogràfic és molt específic: la triple frontera, on es troben tres països, l’Argentina, el Brasil i el Paraguai. Durant el viatge, aparentment de plaer, un noi que viatja sol s’enganxa a la parella protagonista. A l’arribar a l’hotel, ella s’escapa a l’Argentina.

Notícies relacionades

A partir de llavors, el viatge agafa un nou rumb i apareixen personatges molt diferents: un capellà buscador d’ovnis, una minyona que neteja habitacions d’hotel, un guia i un conductor d’autobús. «Tots els personatges estan en moviment,  tots fugen o s’escapen de llocs diferents», apunta l’autor. 

El cicle dedicat a Miró inclou un curs, col·loquis i la reposició de Nerium Park, de l’1 al 25 de febrer, thriller sobre la crisi immobiliària protagonitzat per Roger Casamajor i Alba Pujol. I dues lectures dramatitzades seleccionades per ell mateix: el 7 de febrer, Desig, de Josep Maria Benet i Jornet, dirigida per Josep Prat i Coll i interpretada per Pablo Derqui, Àurea Márquez, Xavier RiH