A BILBAO

Un mescalínic Michaux enganxa al Guggenheim

El Guggenheim dedica íntegrament una exposició a la faceta plàstica del reconegut escriptor que va usar la mescalina com a font d'inspiració per als seus dibuixos

zentauroepp41871927 graf2186  bilbao  01 02 2018   un hombre observa varios cuad180201192448

zentauroepp41871927 graf2186 bilbao 01 02 2018 un hombre observa varios cuad180201192448 / LUIS TEJIDO

2
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És una figura extremadament coneguda i reconeguda com a escriptor. També és valorat com a artista plàstic, però menys. Per això les exposicions dedicades a la seva obra gràfica, ingent, sempre han aprofundit en la convergència de la part visual i la literària. Com si els dibuixos tinguessin un caràcter d’acompanyament del seu costat poètic. I no. Henri Michaux (Namur, 1899-París, 1984) va ser un grandíssim escriptor, no n’hi ha cap dubte, però també va ser «un verdader artista plàstic». Ho afirma Manuel Cirauqui, admirador de tota l’obra del belga, a més de conservador del Guggenheim i comissari de L’altre costat, l’exposició que el museu bilbaí dedica al creador.

La mostra tracta Michaux com a creador visual i fuig de tota verbositat. Ni una cita ni una cronologia. I sí molta obra: 220 peces, algunes d’inèdites, i representació de totes les seves sèries fonamentals: els fons negres, els frottages, les grans tintes i, evidentment, els dibuixos mescalínics, els més valorats i els que més curiositat desperten. Els va executar sota els efectes de la mescalina i altres substàncies, com la psilocibina i l’LSD 25. Va ser un exercici d’investigació. «Ell sempre va insistir que no tenia un perfil de drogoaddicte ni de hippy o jonqui. I no era de cap manera un místic buscant sensacions fortes, sinó que explorava el territori psíquic i les possibilitats de la percepció», diu Cirauqui. Ho feia científicament i amb ajuda del neuròleg Julián de Ajuriaguerra. I ho va fer només durant una dècada, del 1955 al 1965. De fet, es definia a si mateix com un «sobri bevedor d’aigua» gens interessat en els paradisos artificials.

Una de les 'grandes tintas' d'Henri Michaux realitzada el 1979.

Tot això apareix en la seva obra. Una obra que es podria qualificar de moltes maneres: taquista, ratllista, expressionista, informalista... Però tots són estils que Michaux rebutjava. «No li interessava cap dels ismes, i afirmava que si s’hagués de sumar a una avantguarda seria la del fantasmisme». El terme respon a la seva inclinació a buscar la figura a través de l’accident, a través de les formes que prenien per si mateixes l’aigua i els pigments de l’aquarel·la.

La revelació de Klee, Ernst i De Chirico

Encara que la inclinació a l’aparició inesperada de cares o elements corporis es repeteix al llarg de tota la seva trajectòria, també en els dibuixos mescalínics. En aquests dibuixos hi mana un puntillisme fet amb plomí extremadament intens, ràpid i repetitiu, i les figures (els fantasmes, els espectres) emergeixen per l’acumulació de punts.

Notícies relacionades

Viatger (als 20 anys es va enrolar en la marina mercant per conèixer món) i escriptor des del minut zero, la inclinació per l’art li va arribar més tard. Era completament aliè a la tradició naturalista de la pintura occidental i no va ser fins que va conèixer el treball de Paul Klee, Max Ernst i Giorgio de Chirico que va decidir passar a «l’altre costat», va deixar escrit a Pensant en el fenomen de la pintura. D’aquí ve el títol de l’exposició.

La mostra recorre cinc dècades de producció i comença els anys 30. D’abans, si n’hi va haver, no es conserva pràcticament res, però és que Michaux va viure en hotels fins al 1938 i la seva feina seriosa va començar a mitjans dels anys 40 coincidint amb la tràgica mort de la seva dona. A partir d’aquí no va parar. La seva obra gràfica suma 10.000 peces.