CRÍTICA DE LLIBRES
Muñoz Molina: On tot és soroll
Malgrat les seves pàgines esplèndides, l'últim treball de l'escriptor no sembla obrir-li noves perspectives en el futur

zentauroepp42217148 madrid 20 02 2018 antonio mu oz molina presento hoy su ultim180227100214 /
Si aquest llibre fos una novel·la se li hauria d’atribuir la inflació discursiva, la paràlisi de l’acció, la gratuïtat de les seves innombrables voltes i, en últim terme, el cansament al qual empeny el lector. Però no es tracta d’una novel·la i ni tan sols el concepte més ampli del gènere admetria ser aplicat a aquesta minuciosa crònica del soroll comunicatiu que embolcalla, com un núvol de signes tòxica i intranscendent, la nostra vida actual.
Antonio Muñoz Molina s’erigeix en notari del rum-rum continu al voltant, de les músiques que ens martellegen, la metralla publicitària, la faramalla de carrer, els rètols, els fullets, els anuncis, la tempesta d’eslògans, esquers i exhortacions que conformen el que el semiòleg rus Iuri Lotman va anomenar «semiosfera», l’esfera de signes que ens envolta. Amb la qualitat de la seva prosa, pot narrar amb eficàcia igual com és capaç de captar els gestos i estats anímics més fugaços i subtils, però, encara que aquí torna a exhibir aquestes qualitats, el seu objectiu és un altre. Qualsevol que faci l’experiment de registrar tot el que veu i sent al passejar per la seva ciutat (o per Madrid, París i Nova York, com fa Muñoz Molina) comprovarà l’efecte atordidor que produeix la sobreestimulació visual i auditiva, la multiplicitat de veus i reclams. L’escriptor ha volgut traslladar aquest registre i el seu efecte a l’escriptura, com un flâneur del segle XXI que absorbeix (o grava) amb avidesa tot el que succeeix al seu voltant sense jerarquia ni gairebé processament, en una successió de trivialitats i atrocitats, de clixés i sentències lapidàries que contrasten amb el record de vianants urbans com Charles Baudelaire i Walter Benjamin, Thomas de Quincey i Edgar Allan Poe.
'COLLAGE'
Amb aquestes evocacions, l’escriptor, barrejat en la seva crònica, s’observa a si mateix i s’interroga sobre el sentit de la seva activitat (enfilar paraules amb cura) en aquest univers indigent i hipercomunicat en què la literatura ja no té lloc. Potser per això ha optat per utilitzar el collage com a eina i ha fragmentat l’obra en breus seqüències encapçalades per frases –la majoria anuncis comercials– recol·lectades en les seves passejades. Malgrat l’interès del projecte, és difícil que aquest mètode atrapi l’interès dels lectors, per si mateixos avassallats pel mateix remolí semiòtic. Aquest és un llibre valuós per simptomàtic, que, malgrat tot, no em sembla que defineixi un camí futur transitable.
- El Mundo Today | Cada cop més catalans caminen de matinada per carrerons foscos per poder sortir a 'Crims'
- Club d’estil Cristina Tamborero, dissenyadora: "Es porten molt els vestits de núvia dos en un"
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Final d’un pontificat Un conclave amb molts 'papables', però sense candidat clar
- FUTBOL Així és l’acord que el Reial Madrid va tancar amb Xabi Alonso fa mesos per lligar la seva arribada
- En la Pasqua de Francesc: pare, germà, amic… i profeta de l’Evangeli
- Al Senat Puente nega que la baixa execució pressupostària a Catalunya es degui a "la falta de voluntat política"
- Judici crucial Els Estats Units demanen la desintegració de Google per acabar amb el monopoli
- MACROECONOMIA L’FMI revisa a l’alça la previsió de creixement d’Espanya el 2025 fins al 2,5% malgrat els aranzels i la incertesa global
- Inauguració Neix Casa Abacus amb la voluntat de ser útil «a la cultura, a la societat, a Barcelona, el país i la llengua»