CRÍTICA

Virginie Despentes: mil pàgines que es devoren

Pràcticament cada frase de la trilogia 'Vernon Subutex' conté una furiosa metralla sociopolítica

fcasals34283606 barcelona  14 de junio del 2016  virginie despente160618163127

fcasals34283606 barcelona 14 de junio del 2016 virginie despente160618163127 / MONICA TUDELA

1
Es llegeix en minuts
Ramón Vendrell
Ramón Vendrell

Periodista

Especialista en pop antic, tebeos, llibres, rareses i joventut

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Pràcticament cada frase de la trilogia 'Vernon Subutex' conté una furiosa metralla sociopolítica Aquí hi ha hòsties per a tothom, amics, especialment, és clar, per als de dalt, tot i que no només per a ells. La gràcia més petita rau que l’indiscriminat tiroteig compon, com els coets de llums a l’esclatar al cel, un dibuix precís de la societat francesa actual, d’altra banda molt semblant a l’espanyola i a la de tots els països occidentals engolits per un capitalisme no menys furiós que Virginie Despentes, o sigui a veure quin no. La gràcia més gran és que les hòsties queden integrades en un relat addictiu, carregat d’acció urbana, violència, personatges inoblidables (tres hurres per a La Hiena) i sexe, del qual l’escriptora exposa tan tranquil·la la seva força, les seves cares més anguloses i la seva explotació per part del poder masculí.

Notícies relacionades

Vernon Subutex, expropietari d’una botiga de discos a París, es veu obligat a viure al carrer. Tira d’agenda i morro i gorreja casa a antics col·legues. A partir d’aquí, Despentes procedeix a una inclement dissecció de les ruïnes del’última generació que va creure en el rock and roll i que, de fet, es va aïllar per a la seva eterna vergonya en ell, la dels que ara tenen cinquanta anys o gairebé. Johnny Thunders va dir a finals dels setanta que no tenia cap motiu per tornar a Nova York perquè tots els seus amics estaven morts o a la presó. Despentes, més valent, s’enfronta a les restes del naufragi de la generació posterior a Thunders.

En el segon volum hi ha redempció. Els 'outsiders’ inicials i els que s’hi van sumant s’humanitzen i creen un iglú protector entorn d’un Subutex que ascendeix a la categoria de guru gràcies al seu amor per la música pop. L’element ‘noir’ que assetja a la colla, ja fugitiva en la tercera i últim lliurament, és un Harvey Weinstein ‘avant la lettre’, no debades Despentes va crear el personatge del productor cinematogràfic Laurent Dopalet (un socialista llibertí, segons ell; un malparit, en realitat) abans que esclatés l’escàndol Weinstein. En total, mil pàgines que es devoren.