CRÍTICA DE CINEMA
'Camarón: flamenco y revolución', crònica d'un artista total
Un documental que treu a la llum un ingent i atractiu material d'arxiu tant de concerts com d'estampes domèstiques del revolucionari Camarón de la Isla
Camarón: flamenco y revolución ★★★
Direcció: Alexis Morante
Narrador: Juan Diego
País: Espanya
Durada: 104 minuts
Any: 2018
Gènere: Documental
Estrena: 1 de juny del 2018
Una ‘soleá’ no es canta a les quatre de la tarda, es canta a les cinc del matí, amb tres ampolles de vi i tres paquets de tabac. Aquesta frase, dita més o menys d’aquesta manera en un moment de la pel·lícula, defineix perfectament l’estat d’ànim del flamenc, o de cert flamenc, i del protagonista del documental. El subtítol, Flamenco y revolución, no li va gens gran. Molts ‘cantaores’ i ‘cantaoras’, ‘bailaoras’ i ballarins, i guitarristes, han aportat el seu gra de sorra a l’evolució del ‘cante jondo’, però Camarón de la Isla va oferir la revolució i, com és habitual amb les revolucions, no va ser ben entesa en el seu moment.
Però el temps cura, dissimula i ho dissipa tot, diuen. I el que el 1979 va ser un sacrilegi per a molts, avui és un disc essencial. Parlem de La llegenda del temps, títol d’aquell àlbum amb el qual Camarón (sense ‘de la Isla’ a la portada) va apropar el flamenc al rock i al jazz, i la guitarra espanyola als sintetitzadors, com abans havia fet el grup Triana aproximant el rock al flamenc. És també el títol d’una preciosa pel·lícula d’Isaki Lacuesta que no gira al voltant de Camarón, però que el té ben present.
Notícies relacionadesAquest documental és una altra cosa. És un repàs detallat de tota la vida del cantant, nascut el 1950 i mort el 1992: la seva infantesa, primers passos musicals, les influències, la vida familiar, els fills, la relació artística amb Paco de Lucía i Tomatito, els seus projectes més arriscats, els concerts multitudinaris a París i Montreux, l’addicció a l’heroïna, el càncer, la seva mort i el llegat.
Narrat de manera una mica afectada i amb un excés de plans zenitals amb drons, mals menors en un film que treu a la llum un ingent i atractiu material d’arxiu tant de concerts com d’estampes domèstiques, se’ns presenta equilibrat amb entrevistes precises que no estan mai per sobre de la mateixa força de Camarón. La pel·lícula va ser realitzada com a homenatge al 25è aniversari de la seva mort, però l’autor de Como el agua i Soy gitano no necessita onomàstiques per celebrar la vigència del seu art.
- BARCELONEJANT La Milla d’Or friqui
- Gestió polèmica Orriols carrega contra Bonpreu per denegar ajudes a la residència de Ripoll
- Els experts demanen menys pressió per aprendre a llegir abans de primària
- LLEGAT OLÍMPIC El deteriorament revolta els socis de les pistes de tennis de Barcelona 92
- Ensenyament públic Catalunya finançarà les escoles per la seva complexitat i mida
- Present i futur d’un club convuls El Barça i el Madrid es debaten entre l’aliança política i la rivalitat esportiva
- Present i futur d’un club convuls Laporta, fuga sense fi de directius
- Catàstrofe a Califòrnia El governador convida Trump a visitar les zones cremades en lloc d’insultar
- Eleccions al Bundestag Una batalla campal ultra inaugura la carrera electoral a Alemanya
- Campanya d’ingerència L’evolució dels usuaris de l’antic Twitter