balanç
L'assistència al cine a Espanya va caure el 2% el 2018
La pel·lícula més taquillera va ser 'Jurassic world: el reino caído', de J. A. Bayona
jgarcia43619513 icult j m bayona foto giles keyte180606132226 /
El 2018 va ser l’any de la consolidació de Netflix com a gran força cinematogràfica, més enllà de les sèries, i també l’any de la molt reclamada tornada de l’IVA al cine del 21% al 10%. Són dues dades a tenir en compte a l’hora d’avaluar els següents resultats: els espectadors i la recaptació a les sales de cine espanyoles van caure el 2% el 2018, segons les dades provisionals ofertes per Comscore. Així, un total de 97,7 milions de persones van anar al cine l’any passat a Espanya, on es va comptabilitzar una recaptació total de 585,7 milions d’euros.
Les dues xifres suposen una caiguda del 2% respecte a les dades de 2017, després de tres anys de creixement continuat (2014, 2015 i 2016) i un any de manteniment (2017) en què les xifres no van tenir modificacions.
El primer semestre de l’any va donar un total de 46,2 milions d’espectadors, un 3,9% menys respecte al primer semestre del 2017. Durant el segon semestre, el mercat va començar a recuperar-se i l’assistència a sales de cine es va elevar a 51,4 milions d’espectadors, igualant, sense variacions significatives, la xifra d’espectadors aconseguida en el segon semestre del 2017.
'Jurassic world: el reino caído’, dirigida per l’espanyol J. A. Bayona, va ser la pel·lícula més taquillera (24,22 milions d’euros), seguida de 'Bohemian Rhapsody' (22,10 milions), 'Els increïbles 2' (21,14 milions), 'Vengadores: Infinity War' (20,5 milions) i l’única producció espanyola del ‘top 10’, ‘Campeones’ (19 milions d’euros).
La llista es completa amb 'Hotel Transilvania 3' (13,4 milions), 'Cincuenta sombras liberadas’ (12,2 milions), 'Megalodon' (11 milions), 'Animales fantásticos: los crímenes de Grindelwald' (10,8 milions) i 'La monja' (10,6 milions).
La quota de pantalla del cine espanyol, que va ingressar 99.847.741 euros (102 el 2017), es manté en poc més del 17%, liderat per 'Campeones’ i 'Superlópez' (10,3 milions d’euros). Els segueixen 'Perfectos desconocidos’ (8 milions), 'El mejor verano de mi vida' (7,9 milions), 'La tribu' (6,1 milions), 'El cuaderno de Sara' (5,2 milions), 'Yucatán' (5,1 milions), 'Sin rodeos’ (4,4 milions), 'Los futbolísimos' (3,4 milions) i 'Todos lo saben’ (3,1 milions).
Notícies relacionadesEl 58% dels espectadors van triar el cap de setmana per anar al cine, mentre que el 42% restant van visitar les sales de cine de dilluns a dijous. Dissabte es consolida com el dia preferit pels espectadors per anar al cine amb 23,4 milions d’espectadors. Dimecres, dia de l’espectador, és el segon dia de la setmana amb més nombre d’assistents, superant els 18,8 milions d’espectadors.
Finalment, les 10 províncies amb un major nombre d’espectadors van ser: Madrid (19,5%), Barcelona (13,7%), València (6.3%), Alacant (4.1%), Sevilla (3,74%), Màlaga (3,68%), Múrcia (3.09%), illes Balears (2,79%), Las Palmas (2,71%) i Cadis (2,54%).
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia