balanç
L'assistència al cine a Espanya va caure el 2% el 2018
La pel·lícula més taquillera va ser 'Jurassic world: el reino caído', de J. A. Bayona

jgarcia43619513 icult j m bayona foto giles keyte180606132226 /
El 2018 va ser l’any de la consolidació de Netflix com a gran força cinematogràfica, més enllà de les sèries, i també l’any de la molt reclamada tornada de l’IVA al cine del 21% al 10%. Són dues dades a tenir en compte a l’hora d’avaluar els següents resultats: els espectadors i la recaptació a les sales de cine espanyoles van caure el 2% el 2018, segons les dades provisionals ofertes per Comscore. Així, un total de 97,7 milions de persones van anar al cine l’any passat a Espanya, on es va comptabilitzar una recaptació total de 585,7 milions d’euros.
Les dues xifres suposen una caiguda del 2% respecte a les dades de 2017, després de tres anys de creixement continuat (2014, 2015 i 2016) i un any de manteniment (2017) en què les xifres no van tenir modificacions.
El primer semestre de l’any va donar un total de 46,2 milions d’espectadors, un 3,9% menys respecte al primer semestre del 2017. Durant el segon semestre, el mercat va començar a recuperar-se i l’assistència a sales de cine es va elevar a 51,4 milions d’espectadors, igualant, sense variacions significatives, la xifra d’espectadors aconseguida en el segon semestre del 2017.
'Jurassic world: el reino caído’, dirigida per l’espanyol J. A. Bayona, va ser la pel·lícula més taquillera (24,22 milions d’euros), seguida de 'Bohemian Rhapsody' (22,10 milions), 'Els increïbles 2' (21,14 milions), 'Vengadores: Infinity War' (20,5 milions) i l’única producció espanyola del ‘top 10’, ‘Campeones’ (19 milions d’euros).
La llista es completa amb 'Hotel Transilvania 3' (13,4 milions), 'Cincuenta sombras liberadas’ (12,2 milions), 'Megalodon' (11 milions), 'Animales fantásticos: los crímenes de Grindelwald' (10,8 milions) i 'La monja' (10,6 milions).
La quota de pantalla del cine espanyol, que va ingressar 99.847.741 euros (102 el 2017), es manté en poc més del 17%, liderat per 'Campeones’ i 'Superlópez' (10,3 milions d’euros). Els segueixen 'Perfectos desconocidos’ (8 milions), 'El mejor verano de mi vida' (7,9 milions), 'La tribu' (6,1 milions), 'El cuaderno de Sara' (5,2 milions), 'Yucatán' (5,1 milions), 'Sin rodeos’ (4,4 milions), 'Los futbolísimos' (3,4 milions) i 'Todos lo saben’ (3,1 milions).
Notícies relacionadesEl 58% dels espectadors van triar el cap de setmana per anar al cine, mentre que el 42% restant van visitar les sales de cine de dilluns a dijous. Dissabte es consolida com el dia preferit pels espectadors per anar al cine amb 23,4 milions d’espectadors. Dimecres, dia de l’espectador, és el segon dia de la setmana amb més nombre d’assistents, superant els 18,8 milions d’espectadors.
Finalment, les 10 províncies amb un major nombre d’espectadors van ser: Madrid (19,5%), Barcelona (13,7%), València (6.3%), Alacant (4.1%), Sevilla (3,74%), Màlaga (3,68%), Múrcia (3.09%), illes Balears (2,79%), Las Palmas (2,71%) i Cadis (2,54%).
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Automoció Seat prescindeix d’improvís de Griffiths, president de la companyia
- Jornada de dol Cinc morts per una explosió de grisú en una mina d’Astúries
- Seguretat viària Augmenten més d'un 46% els morts a les carreteres catalanes en el primer trimestre de l'any
- Entendre més Màximo Pradera: "Vaig tenir càncer perquè cap metge em va fer mai la pregunta clau: ¿Què menges?"
- Nou projecte Barcelona estrena un institut d’investigació sobre arquitectura i urbanisme sostenible
- Repartiment de migrants Catalunya declara que els seus centres de menors migrants ja superen el 100% de la seva capacitat
- ACTUALITAT BLAUGRANA Perillen els 100 milions dels seients VIP del FC Barcelona, claus per fitxar a l’estiu