RECONEIXEMENT A L'AUTOR DE 'AL ALBA'

Un generós cant per Aute amb artistes de diferents generacions i estils

El concert 'Ánimo, animal' ret homenatge al cantautor en l'Auditori del Fòrum de la mà de músics com Paco Ibáñez, Estopa, Pi de la Serra, Maria del Mar Bonet, Marina Rossell, Sisa, Quique González i Els Amics de les Arts

jcarbo46781037 aute homenaje190201202442

jcarbo46781037 aute homenaje190201202442 / Mar Vila

3
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto

Després de destapar-se, el passat 10 de desembre, al Wizink Center, de Madrid, el concert d’homenatge a Luis Eduardo Aute, ‘Ánimo animal’, es desplaça aquest dissabte a Barcelona brindant un potent i variat elenc d’artistes a l’Auditori del Fòrum (21.00 hores) en honor al trobador de ‘Al alba’. Una nit per al reconeixement de la seva influent obra, ja que “cal tornar-li a Aute tot el que li ha donat a la nostra societat; cal ser generosos amb ell”, defensa un dels participants en el concert, Joan Isaac.

Aute es recupera a poc a poc del sotrac que va patir l’estiu del 2016, un infart que li va precipitar en un estat de coma durant dos mesos. La necessitat econòmica és també darrere de les motivacions d’aquests concerts. Al Fòrum, interpretaran les seves cançons fins a 17 artistes, entre ells altres col·legues de la cantautoria (Paco Ibáñez, Quico Pi de la Serra, Maria del Mar Bonet, Marina Rossell, Sisa, Roger Mas) i artistes amb un peu en altres estètiques, des d’Estopa  fins a Els Amics de les Arts, passant per Quique González, Ángel Petisme, Suburbano, Javier Gurruchaga i Depedro.

Col·laboradors històrics

Cristina Narea, que va ser còmplice escènica d’Aute durant dues dècades i que sumarà la seva veu, la seva guitarra i les seves percussions a un grup base en què figuren altres reconeguts col·laboradors del cantautor (Cope Gutiérrez, Mario Carrión i el més veterà, Billy Villegas, el baixista, entre molts altres discos, del doble en directe ‘Entre amigos’, de 1983). En un pla artístic, el propòsit és “mostrar un ampli ventall de cançons i colors”, explica aquesta xilena establerta a Madrid en els anys 80, que destaquen la convivència en el repertori de títols populars i altres de més foscos. “A la seva obra hi ha tanta cançó bona que no saps amb quina quedar-te”.

Per a Narea, Aute és “un creador complet, un mag de la paraula”, apunta, a més d’“algú a qui li agrada buscar la cara oculta de les coses i no conformar-se amb l’evident”. Ella conserva un intens record de la seva estrena al seu costat, a la gira ‘Aire/invisible’, el 1998. “Em va passar el testimoni Alicia Alemán i d’un dijous a un dissabte em vaig haver d’aprendre 25 cançons. Vaig entrar en xoc, en manera autista, durant tres dies a casa. I fins avui”, explica Cristina Narea, que manté el contacte amb Aute, “anant a casa seva i cantant cançons”. Aquests homenatges ell els viu “amb molta alegria i emoció; està molt agraït per aquest cabal d’afecte”.

‘Una de dos’ en versió ‘heavy’

Que el repertori d’Aute va trencar algunes barreres generacionals ho demostra Estopa, que el 2015 va gravar una adaptació d’‘Una de dos’ al disc d’homenatge ‘Giralunas’. L’any següent la van cantar amb ell mateix en el Palau. “Però allà la vam fer en versió xarleston. En el Fòrum recuperarem la versió ‘heavy’ del disc”, precisa David Muñoz. La cançó els porta vells records. “Aquesta i ‘Slowly’ formaven part del repertori que cantàvem a les festes del poble (Zarza Capilla, Badajoz), quan ja havien acabat, a trenc d’alba”, recorda Jose. “Ens vam comprar un llibre de les cançons del disc ‘Slowly’ i amb ell vam aprendre a tocar molts acords”.

Notícies relacionades

D’altra banda, Joan Isaac, encara admirant el conjunt de l’obra d’Aute, es queda amb els àlbums primers, com “'24 canciones breves”, ‘Rito’ i ‘Escuma, discos fundamentales,’ mentre considera ‘La belleza’ com “un paradigma de la cançó”.

‘Ánimo, animal’ inclou projeccions i cites al temari poètic d’Aute, les ‘poemigues’. És possible que l’espectacle viatgi a altres ciutats, Mèxic en particular, on es planeja adaptar-lo amb artistes autòctons. Altres possibles cites per a un concert, en paraules de Cristina Narea, “sobri i elegant, amb el llenguatge d’Aute”.