CRÍTICA DE LLIBRES
De l'aprenentatge, l'amor i els seus dimonis
'Días sin ti', el debut en la novel·la d'Elvira Sastre i premi Biblioteca Breu, arriba marcat per l'èxit de la poeta a les xarxes socials

zentauroepp46828300 barcelona barcelon s 04 02 2019 icult elvira sastr190306163347 /
No es pot obviar en el comentari d’aquesta primera novel·la d’Elvira Sastre (Segòvia, 1992) el fet que hagi conquistat, com a poeta, el favor de milers de lectors a les xarxes socials que, de manera previsible, la seguiran fidelment en el seu salt a la narrativa, la qual cosa assegura una bona venda. La sospita que aquest i altres factors de mercat hagin sigut determinants per atorgar-li l’últim premi Biblioteca Breu no és forassenyada, perquè el que no avala el guardó és la fàbrica literària de ‘Días sin ti’.
La història d’amor i desamor del jove escultor Gael amb Marta, model a l’escola on fa classes, es trena amb el record d’una llarga conversa amb la seva àvia Dora 10 anys enrere. Mentre Gael i Marta segueixen el ritual d’aparellament i separació (amb un ingent assortiment de sentiments i emocions), la vella Dora refereix com, sent mestra de la República, es va enamorar del seu alumne Gael, van planejar un futur comú que va desbaratar la guerra, com van afrontar l’adversitat subsegüent, com va néixer el pare de Gael (que no té paper) i com va sobrevenir la tragèdia.
Avis que van patir la postguerra
De l’alternança dels dos relats es desprèn l’ensenyament moral i vital que Gael va obtenir de Dora, però permet entreveure també un tema d’un pes enorme, el de l’ascendent afectiu i l’acció educativa dels avis, sobretot els que van patir la postguerra, sobre els seus nets. Elvira Sastre ha encertat en l’elecció i connexió d’aquests dos magnes assumptes humans, el de l’experiència directa de l’amor i els seus dimonis i el de l’experiència secundària a través de la memòria dels avantpassats, però desafortunadament no en la manera d’abordar-los. L’encert es desaprofita en un tractament literari molt convencional, ple d’estereotips i de llocs comuns, de puerilitats i expressions trivials, amb caigudes contínues en un lirisme ingenu i mel·liflu i en la temptació de la frase lapidària sobre el sentit de la vida, el destí o l’amor. Tot això hauria requerit una metòdica tasca de poda i reescriptura a fons, i és d’esperar que l’indubtable talent d’Elvira Sastre trobi la disciplina necessària per brillar com mereix.
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Jaume Duch: "Soc moderadament optimista amb el català a la UE"
- Jaume Duch: "Segons quin sigui el futur d’Ucraïna, sabrem quin serà el futur de la UE"
- Reunió amb la gerència Compte enrere per al desallotjament de la residència Tàber: les famílies denuncien falta d’informació i ajuda amb els trasllats
- Iniciativa de la Generalitat Tensió i protestes a la Comunitat Valenciana per la consulta sobre la llengua vehicular a les aules
- Eleccions al COMB L’equip de Jaume Padrós continuarà presidint el Col·legi de Metges de Barcelona