INDÚSTRIA CULTURAL
El llibre digital amb prou feines arriba a un 5% del mercat editorial a Espanya
L'ascens de l'any passat, un 8%, és menor que el del 2017, en el qual el format electrònic va créixer un 14%
zentauroepp18748323 md05 madrid 27 03 2012 imagen facilitada por amazon del 190508164259
El llibre digital continua creixent lentament sense arribar a l’anhelat 5% de les vendes totals de llibres, i se situa el 2018 en un tímid 4,7% del mercat espanyol, que ascendeix a una suma de 991 milions d’euros. Així l’apartat digital suposaria un total de 46,9 milions. Segons es desprèn de l’informe que cada any realitza la plataforma de distribució Libranda, gestionada pel grup canadenc De Marque, hi ha hagut un creixement a Espanya d’un 8%, del qual es feliciten, tot i que sigui menor que l’any passat, en el qual l’augment va ser d’un 14%. En aquesta xifra l’informe inclou l’autopublicació, molt difícil de valorar, i exclou els llibres de text.
Es dona la circumstància que des que es va establir Libranda el 2010, en l’actualitat la plataforma acull la major part dels editors en espanyol, des dels grans grups fins als més petits, en un total de 268 editorials. Als Estats Units, la venda de llibres digitals va semblar que arribava al seu sostre amb un 23% del total del mercat el 2014, i des d’aleshores el percentatge s’ha anat reduint o, per ser més precisos, ha experimentat un creixement nul. A Espanya convindria destacar una dada que no es computa a l’informe de Libranda i és que només un de cada tres llibres digitals és de compra i la resta, naturalment, producte de la pirateria.
Una altra de les dades importants de l’estudi és que els usuaris accedeixen als llibres a través de plataformes internacionals, es diguin Amazon, Apple o Google, que suposen en el seu conjunt una quota de mercat d’un 78,6%, similar a la de 2017. La petita resta correspondria a les llibreries i les petites plataformes independents 'online’, els préstecs en biblioteques i les plataformes de subscriptors.
El panorama internacional del castellà
Notícies relacionadesDins del mercat del llibre digital en llengua espanyol que compta amb el 62,6% de la facturació social, el conjunt de països llatinoamericans representa un 26,6% amb Mèxic al capdavant, els EUA el 10,3% i altres territoris el 0,5%. I respecte als títols més venuts en format digital, res que no hagi destacat en paper durant el 2018 a Espanya: 'Las hijas del capitán' de María Dueñas,' ‘La desaparició de Stephanie Mailer' de Joël Dicker i 'El día que se perdió la cordura' de Javier Castillo i 'Patria' de Fernando Aramburu. Tot això indica que el lector majoritari de digital és bàsicament un lector de best-sellers, molt atent a la novel·la policíaca (44%), la biografia (45%) i la novel·la romàntica (38%).
Aquest panorama, no obstant, podria canviar un mica en el futur, ja que la Unió Europea ha autoritzat els països que ho vulguin equiparar l’IVA de les publicacions digitals amb l’IVA reduït dels llibres en paper. A Espanya la mesura encara no s’ha aprovat al Parlament.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia