IMPACTE PUBLICITARI

Tots els secrets d''Ànima', el nou anunci d'Estrella Damm

La marca cervesera adverteix de la contaminació de l'ecosistema marí en el seu nou espot, amb música de Joan Dausà

La consciència mediambiental brilla en una campanya molt diferent rodada sota el mar en aigües de Xipre

6
Es llegeix en minuts
Marta Cervera

“M’ha encantat l’anunci”, comenta una amiga. “Sí, sí, però ¿per què parlen del plàstic i no de coses pitjors que estan passant al Mediterrani?”, li contesta un company. ‘Ànima’,la nova campanya d’Estrella Damm, tan diferent a les anteriors, està fent parlar molt. 

Feia anys que Estrella Damm apostava pel Mediterrani i el seu estil de vida en els seus anuncis estiuencs amb músiques enganxoses. Fa 10 anys van iniciar aquest tipus de campanyes amb un espot rodat a Formentera i una cançó, ‘Summercat’, l’èxit de la qual va llançar a Espanya la banda sueca Billie the Vision and the Dancers. En campanyes successives van apostar per cares conegudes. El de l’any passat comptava amb actors com Oriol Pla i Michelle Jenner i en un dels anteriors van participar Jean Reno i Laia Costa. No obstant, aquest 2019, el seu anunci té un perfil molt diferent. L’important no és a la costa. Ja no mostra com es viu de bé a l’estiu, sinó el que passa dins del Mediterrani. Les imatges, tan boniques com potents, adverteixen del perill que suposen els plàstics per a l’ecosistema marí mentre sona ‘Ànima’, una delicada melodia. La música és una creació original de Joan Dausàper a l’anunci, interpretada per Maria Rodés. I, a diferència d’altres anys, no es veu cap cervesa en les imatges.

‘Ànima’ tindrà ben aviat una segona part. “El mar hi tornarà a ser protagonista, però el veurem des d’una altra perspectiva, més oberta”, explica Jaume Alemany, director de màrqueting i comunicació de la firma cervesera. El canvi de rumb era necessari, afirma. “Ha sigut una decisió valenta, però ens va semblar oportú parlar de medi ambient. És un tema de qual la gent parla. En els nostres anuncis ja havíem tractat el Mediterrani des d’una altra dimensió com és la gastronomia i la cultura. Ara hem anat més enllà”.

Va ser coincidència l’emissió de l’espot amb aquest repte mundial de la setmana sense plàstics. “La campanya es va posar en marxa el dia 8 coincidint amb el Dia dels Oceans”, recorda. La imatge del plàstic contaminant en un mar blau sense peixos hi entorpeix la vida, representada per una ballarina que acaba al fons de l’aigua. “‘Ànima’ és un crit d’alerta pel Mediterrani”, resumeix el publicista Oriol Villar, creatiu de la campanya realitzada per Nacho Gayán.

L’espot va ser complex de filmar, perquè no van gravar imatges a cap piscina. “Tot es va rodar a mar obert, en aigües de Xipre. Allà la temperatura de l’aigua era dos graus més càlida i permetia treballar millor amb Claire Friesen, ballarina i apneista”,explica Villar. “Sempre és un risc treballar sota l’aigua, però tenim bons especialistes”. Les imatges es van filmar a una profunditat d’entre 10 i 20 metres. Aquesta intèrpret canadenca, que és capaç d’aguantar la respiració sota l’aigua durant tres minuts, feia tres immersions seguides de dos minuts cada una per obtenir una presa. “Havia de descansar 45 minuts per recuperar-se i poder seguir. En total, es capbussava a aquest ritme unes quatre o cinc vegades al dia”. Explica que, sota l’aigua, una càmera d’alta definción captava tots els seus moviments. "Vam treballar amb un equip de 10 20 bussejadors i unes 50 persones fora de l’aigua", apunta.

Els grans protagonistes de l’anunci

Claire Friesen: actriu, ballarina, apneista i nedadora sincronitzada

La jove 'sirena' de pell blanca i cabell pèl-roig que protagonitza el vídeo és una polifacètica artista canadenca. Tot i que en l’anunci no parla, Claire Friesen ho diu tot a 'Ànima' amb els seus gestos i les seves expressions. Aquesta actriu ha participat en sèries com 'Claws' i 'Jane the Virgin', i també ha actuat en pel·lícules com 'I don’t make rules'. Amant de la naturalesa –a la protagonista de l’anunci li encanta el caiac, l’escalada i l’esquí– es va formar com a ballarina i ha treballat, entre d’altres, en l’espectacle 'Le rêve' del Cirque du Soleil. En aquest xou estrenat a Las Vegas la dansa i l’aigua també eren claus.

La curiositat i les ganes d’aprendre han portat Friesen a descobrir el submarinisme, la natació sincronitzada i l’apnea. Tots aquests coneixements han sumat a l’hora d’escollir-la com a protagonista de la nova imatge estiuenca d’Estrella Damm. La seva capacitat per moure’s sota l’aigua amb seguretat i gràcia van seduir els responsables de l’anunci tant com la seva capacitat per minimitzar riscos en en un rodatge al fons del mar, un medi que coneix. Anteriorment, havia fet filmacions submarines, però rodar a mar obert ha sigut tota una experiència per a Friesen, com ella mateixa ha confessat en xarxes socials. Val la pena veure les fotos que ha penjat en el seu Instagram.  


Joan Dausà: un músic compromès i sensible

Aquest cantautor nascut a Sant Feliu de Llobregat el 1979 –autor de temes com 'Jo mai mai' i 'Nàufrags', i guanyador d’un Gaudí per la banda sonora de 'Barcelona, nit d’estiu'– ha creat una cançó serena, poètica i profunda, molt fidel al seu estil, per a 'Ànima'. Aquest músic compromès es va sumar encantat al repte de dissenyar una melodia atmosfèrica i una lletra capaces de conscienciar l’espectador "sense caure en el tòpic ni en l’opció fàcil", explica. El repte consistia a atrapar-lo i seduir-lo sense aclaparar. Piano, sintetitzadors, efectes de guitarra, acompanyen la banda sonora del capítol I d’'Ànima'.  "Em va costar trobar-la; una peça que s’adaptés a les imatges, que fos moderna, atractiva i amb caràcter social", confessa. 


Maria Rodés: una veu dolça al ritme de les ones

Maria Rodés (Barcelona, 1986) ha coquetejat amb diversos estils en els seus quatre discos, inclosa la copla. Ella és la veu del mar en l’anunci, una veu que transmet emoció des de la senzillesa, de manera directa, amb molta veritat. El seu cant suau i clar es fon amb les imatges. Sona malenconiosa, de vegades, i amb una certa ràbia, d’altres, per expressar el sofriment del mar davant uns éssers humans que no el cuiden, que el maltracten. "No entenc per què m’arrenques els cabells i em deixes sense alè / Fa temps que et sento i no t’entenc", canta cap al final aquesta intèrpret, que va posar la veu a la banda sonora de ‘Villaviciosa de al lado’ i ha publicat 'Duermevela’, un llibre d’il·lustració. 


Oriol Villar: un creatiu premiat i experimentat

Notícies relacionades

Oriol Villar ha col·laborat en diverses campanyes d’Estrella Damm i és darrere del concepte ‘mediterràniament’ de les seves campanyes. Coneixedor de la filosofia de la marca que en anys anteriors va explorar altres aspectes lligats al Mediterrani, com ara la gastronomia, la cultura, la geografia, la gent, en aquesta ocasió ha incorporat un missatge ecologista. El realitzador Nacho Gayán va comptar, en aquesta filmació, amb l’artista francesa Julie Gautier, associada al seu company Guillaume Néry, campió del món de busseig lliure, responsables d’impressionants films sobre profunditats marines, com ara 'Free fall' i 'One breath around the world'.

Villar ha treballat per a firmes com a KH-7, Desigual, Casa Tarradellas i Toyota. El seu treball ha sigut reconegut amb més de 200 guardons en els principals festivals de publicitat des de Cannes fins a Sant Sebastià.