ESTRENA DE CINE

'Fast & furious: Hobbs & Shaw': l'expansió d'un univers tan boig com exitós

La pel·lícula protagonitzada per Jason Statham i Dwayne Johnson es basa en la química antagònica dels personatges dels dos actors

La història només és un instrument per acoblar coreografies de soroll i destrucció en què els seguidors puristes de la saga potser trobin a faltar més cotxes

zentauroepp49270538 icult190801170005

zentauroepp49270538 icult190801170005 / Daniel Smith

4
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

A mesura que 'Fast & furious' passava de ser la història d’uns atracadors aficionats a les carreres il·legals a convertir-se en una cosa semblant a una saga de superherois, els seus espectadors hem assumit quequalsevol cosa és possible en el seu univers: els que moren poden tornar a la vida anys després, afligits d’una amnèsia, un home pot aturar el curs d’un míssil amb les mans, i els cotxes són capaços de fer paracaigudisme o volar literalment des del pis 45è d’un gratacel d’Abu Dhabi al d’un altre. També és habitual que els dolents es facin bons, i que els bons s’impliquin en actes delictius per a un bé més gran; i aquí és on entra 'Fast & furious: Hobbs & Shaw', que és alhora la novena entrega de la sèrie i el seu primer 'spin-off', i els protagonistes de la qual han sigutadorats pels fans des que van aparèixer per primera vegada en escena en qualitat de personatges secundaris.

Quan va ser introduït a 'Fast & furious 5' (2011), Luke Hobbs (Dwayne Johnson) era un benefactor rigorós que treballava pel Servei de Seguretat Diplomàtica, i es va passar bona part de la pel·lícula empaitant Dominic Toretto i el seu grup de delinqüents per evitar que fessin l’atracament més espectacular de la història de Rio de Janeiro. No obstant, no va tardar a treballar amb ells, després de descobrir l’àmplia zona grisa que uneix el bé i el mal i instal·lar-s’hi. Pel que fa a Deckard Shaw (Jason Statham), l’exsoldat d’elit britànic es va donar a conèixer com un dels dolents de 'Fast & furious 6’ (2013) i va continuar estant en el costat fosc a la següent entrega, que en qualsevol cas ens va oferir esclats de la seva química antagònica amb Hobbs. En qualsevol cas, a 'Fast & furious 8' (2017) va fer les paus de mala gana amb els seus enemics i, des d’aleshores, que al seu dia matés un dels personatges més estimats de la saga ha passat a ser un detall sense cap importància.

Un i l’altre, doncs, han seguit trajectòries oposades però complementàries, i és precisament aquesta circumstància la que alimenta la seva relació; mentre es veuen obligats a col·laborar, mantenen viva la rivalitat intercanviant constants cops de puny verbals i gestos de menyspreu. La dinàmica de parella que la pel·lícula retrata, doncs –i el to burleta que adopta per fer-ho–, explica per què el director David Leitch ha confessat haver-la fet sota la influència d’algunes de les 'buddy movies' amb què va créixer i que van determinar la seva sensibilitat artística, entre les quals ‘Arma letal’ (1986) i ‘Límit: 48 hores’ (1982).

Assumptes de família

Qui s’hagi assegut davant qualsevol de les entregues de 'Fast & furious' durant només cinc minuts, haurà comprès la importància que el concepte de família té per a la saga; no només és el principal motiu de Toretto a l’hora de violar la llei, sinó també la columna vertebral de gran part de les línies argumentals de les pel·lícules. Inevitablement, aquests valors també formen part essencial de l’'spin-off', i això queda clar des de la seva premissa: la missió dels seus herois titulars és salvar la germana de Shaw, una agent del servei d’intel·ligència britànic, de les grapes d’un anarquista malvat (Idris Elba) que ha recorregut a la tecnologia per convertir-se en un ésser biònic indestructible, i que aspira a destruir la humanitat amb un virus. I també la prole de Hobbs apareix a la pel·lícula, en el tercer acte, quan la narració viatja fins a Samoa.

Notícies relacionades

Fins aleshores, per descomptat, sempre se’ns recorda que l’essència de la saga són algunes de les escenes més enlluernadores d’acció mai dissenyades. Leitch, recordem, va començar la seva carrera com a especialista, i només ha necessitat unes quantes pel·lícules darrere la càmera per confirmar-se com un dels grans experts del gènere –després de codirigir 'John Wick' (2014), va agafar en solitari les regnes d’'Atómica' (2017) i 'Deadpool 2' (2018)–. A 'Hobbs & Shaw', de fet,la història no és cap altra cosa que l’instrument amb què acoblar una col·lecció de coreografies de soroll i destrucció, algunes de les quals genuïnament boges –en una, Johnson arrossega un helicòpter en ple vol fent servir només una cadena i els seus bíceps–; els seguidors més puristes de la sèrie, això sí, probablement consideraran que Leitch les hauria d’haver omplert més de cotxes.

'Hobbs & Shaw' inclou diversos ‘cameos’ que prometen contribuir a què l’univers 'Fast & furious' continuï estenent-se. Però que ningú esperi veure Toretto sortint per la pel·lícula, i no només per la publicitada enemistat en què Diesel i Johnson porten anys embolicats sinó, sobretot, perquè l’objectiu d’aquesta pel·lícula és donar inici a una saga autònoma i independent. Per tant, que els fans no esperin veure els seus protagonistes en el repartiment de 'Fast & Furious 9'; s’hauran d’esperar a 'Hobbs & Shaw 2'.